
Začátkem ledna si obchodník oddychne: „Tak máme svátky za sebou“. A zřejmě si ještě pomyslí, že příště by se dalo pár věcí vylepšit. Výzdoba nestála za moc, vánoční marketing vlastně žádný nebyl a prodavačky nemusely tak okatě dávat najevo, že je zákazníci štvou. Jak si trochu odpočineme, pustíme se do nápravy.
Jenže přijde listopad a obchodník zjistí, že zůstalo je u přání. A teď už není čas něco řešit, musíme se zaměřit hlavně na prodej. Tak jak jsme to dělali vždycky.
Překvapuje mě, že takto postupují i lidé, kteří s tržbami nebyli spokojení. Nejen s těmi vánočními. Jenže předsevzetí, že to budou dělat lépe, vydrží asi tak dlouho, jako slib pravidelných návštěv fitka. Většinou se nedožijí konce ledna.
Problém je v tom, že většina obchodníků, když uslyší, co všechno obnáší aktivní prodej a marketing, řekne: „Nedá se to udělat nějak jednodušeji?“ A dodají: „To stejně nemá cenu, když v nedalekém diskontu mají nižší ceny.“ Má vůbec smysl provozovat obchod, když majitel nevěří, že může ovlivnit výsledky?
Pro ty aktivní mám návrh: Začněte už teď sledovat, s čím nejste spokojeni, co by mohlo být lepší. Jen sledujte a zaznamenávejte si. Až pak opadne shon, začněte pracovat na nápravě. Především si ale udělejte harmonogram. Přece jen vám pomůže hned to nevzdat neodložit na „někdy jindy“. A zlepšovat můžete po celý rok. Až pak budete o příštích Vánocích sklízet plody své práce, poděkujete si za to.
Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.