Tržby nápojářské skupiny Kofola ve třetím kvartálu roku rostly ve srovnání s loňskem o 33 %. Dařilo se všem pilířům skupiny, včetně nově začleněných pivovarů. Skupinová EBITDA dosáhla za devět měsíců roku 1,6 miliardy korun. Její výhled do konce roku slibuje vedení Kofoly na úrovni horní avizované hranice.
V září se Kofola potýkala s následky ničivé povodně v Česku, která nejvíce zasáhla krnovský výrobní závod a skladový a logistický areál dceřiné společnosti Santa Trans. „Díky obrovskému nasazení našich zaměstnanců ze všech koutů ČeskoSlovenska se nám podařilo závod postavit rychle na nohy. Všechny linky už nám opět běží. Zákazníkům, primárně z oblasti gastronomie, se tímto ještě jednou omlouváme za zhoršené dodávky v tomto pro nás náročném období,“ uvádí Daniel Buryš, generální ředitel nápojového pilíře skupiny.
I přes tyto komplikace se Kofole podařilo navýšit tržby na českém a slovenském trhu o 10 % v porovnání s třetím čtvrtletím roku 2023. „K tomu nejvíce přispěly rekordní měsíce červenec a srpen, ve kterých jsme přesáhli hranici 800 milionů korun a dosáhli tak nejvyšších tržeb v historii. Oba prodejní kanály, tedy retail a horeca, si držely růst ve výši deseti procent. Stejným procentem rostla i tradiční Kofola, která v letní sezóně naplno těžila z nového strategického nastavení, úspěšného redesignu a zatím nejsilnější festivalové sezóny,“ doplňuje Daniel Buryš.
Adriatický region ve znamení úspěchu
Dařilo se i značkám Targa Florio, Kláštorná Kalcia, Korunní a Rajec a v neposlední řadě i Royal Crown Cole. Semtex a Semtex Extrem se zcela novou produktovou architekturou přinášel růst tržního podílu v segmentu nápojů na cesty. „Vyšším tržbám v Česku a na Slovensku odpovídá i rostoucí EBITDA podpořená stabilizovanými cenami energií, surovin a materiálů,” potvrzuje Daniel Buryš.
Druhý nejsilnější pilíř Kofoly, Adriatický region, zaznamenal v posledním sledovaném období silné prodeje na všech trzích – Slovinsko rostlo o devět procent, Chorvatsko zaznamenalo působivý růst o 18 % a exportní trhy posílily o 14 %. Úspěch byl tažen výrazně lepší exekucí aktivit v trhu, podpořenou efektivní logistikou a zároveň delší turistickou sezónou, která se protáhla díky teplému a slunečnému počasí až do září.
Dařilo se pivovarům
Nově začleněné pivovary, které tvoří třetí největší entitu skupiny Kofola a taktéž řešily následky povodní v Hanušovicích a Litovli, zaznamenaly nárůst EBITDA zejména díky lepším tržbám. „Dařilo se jak domácím prodejům, tak exportu, který tvoří zhruba třetinu tržeb. Lepší výsledek byl dán zejména vyšším prodaným objemem, který pokrýval rostoucí náklady, zejména na energie. Naopak úspory jsme realizovali zvláště ve struktuře marketingových nákladů v souvislosti s přípravou nové strategie pro rozvoj značek,” uvádí René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.
Ani Čerstvý a voňavý segment Kofoly (Fresh&Herbs) nezahálel. UGO zaznamenalo ve třetím čtvrtletí dvouciferný meziroční růst výnosů. Hrubé tržby jsou o 17 % vyšší než v roce 2023. Nejrychleji rostoucí divizí jsou Freshbary a Salaterie (tedy segment QSR) s 20% meziročním růstem.
„V centru Prahy jsme otevřeli Salaterii v nákupním centru Quadrio, v Českých Budějovicích vznikl Freshbar ve spolupráci s novým franšízantem. Vede si nad očekávání dobře, v regionu proto hledáme potenciální místo pro Salaterii,” prozrazuje Marek Farník, generální ředitel společnosti UGO Trade.
Následky povodní
V divizi Retail byla společnost UGO zbrzděna v důsledku krnovské povodně. „Výrobní linka na balené čerstvé šťávy, sklad materiálu i výrobků byly poškozeny. Několik týdnů jsme tak nemohli naše lahvičky dodávat zákazníkům. Vše se ale povedlo ve velmi krátkém čase znovu zprovoznit. Radost nám dělala naše divize salátů v Jažlovicích u Prahy – vedla si lépe, než jsme očekávali,” doplňuje Marek Farník.
Leros se ve třetím čtvrtletí soustředil na přípravu na vrcholnou, podzimní a zimní sezónu. To bylo odměněno vysokými tržbami v září i říjnu, jejichž cílem bylo vytvořit nový měsíční rekord s fakturovanými výnosy kolem 60 milionů korun. Premium Rosa zvládla uplynulý kvartál roku velmi dobře a dosáhla výsledku nad rozpočtovanou hodnotou EBITDA. Stejně jako Leros je i ona velmi dobře připravena na vrcholnou sezónu.
Limitovaná edice s Marlenkou
Vánoční čas obohatí Kofola na domácím trhu novou limitovanou edicí Kofoly s příchutí Marlenka, kterou vytvořila ve spolupráci se stejnojmennou lokální firmou.
„Skutečnost, že i přes povodňové komplikace máme za sebou úspěšnou sezónu nám pomohla k tomu, že jsme mohli na konci října rozhodnout o výplatě zálohy na dividendu ve výši 7,50 koruny na jednu akcii před zdaněním. Výhled EBITDA za celou skupinu Kofola se stabilizoval na horní avizované hranici, očekáváme ji tedy ve výši 1,8 miliardy korun,” uzavírá Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.