Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ukončil šetření, v jehož rámci prověřoval důvody prudkého zvýšení cen cukru v závěru roku 2022, protože neodhalil žádné stopy či důkazy, které by naznačovaly, že na růstu cen mělo podíl protisoutěžní jednání.
Na podnět Ministerstva zemědělství ČR provedl Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na přelomu let 2023–2024 zkrácené sektorové šetření v oblasti výroby a prodeje cukru, a to v celé délce dodavatelského řetězce od zemědělské výroby přes zpracovatele až po maloobchodní prodej.
ÚOHS se v rámci sektorového šetření zaměřil na možné uzavírání kartelových dohod a případné zneužívání dominantního postavení. Současně analyzoval strukturu a segmenty trhu s cukrem, tržní sílu jednotlivých subjektů působících na trhu s cukrem, vývoj marže na cukru v celé potravinové vertikále a dynamiku vývoje obchodní marže u jednotlivých maloobchodních prodejců.
Na úrovni pěstitelů cukrové řepy a průmyslových výrobců cukru úřad neshledal zásadní indicie nasvědčující existenci zakázané kartelové dohody. Šetření v případě cukru ani neukázalo, že by k výraznému růstu velkoobchodních cen došlo v důsledku zneužívání dominantního postavení.
Indicie se nepotvrdily
Z hlediska struktury trhů s cukrem úřad zjistil, že existuje velké množství producentů cukrové řepy (konkurentů), ale žádný z nich nezaujímá významnější postavení. Producenti ve vztahu k cukrovarům vyjednávají prostřednictvím dvou sdružení, což značně zvyšuje jejich vyjednávací tržní sílu. Z hlediska geografického se jedná spíše o trhy lokální, nacházející se v určité vzdálenosti od jednotlivých cukrovarů, neboť dovážet cukrovou řepu na větší vzdálenosti je neprofitabilní.
Na úrovni produkce cukru by bylo možno na první pohled považovat trh v ČR za oligopolní, nicméně šetření ukázalo, že trh prodeje cukru na velkoobchodní úrovni je širší, nadnárodní a žádný z českých producentů na něm nezaujímá významnější postavení.
V oblasti maloobchodu s cukrem analýza dat ukázala indicie, které mohly, kromě řady přirozených příčin, nasvědčovat také narušení hospodářské soutěže na této části trhu formou zakázané dohody. Závěrečná zpráva ze sektorového šetření na trhu s cukrem je dostupná zde.
Úřad posléze za účelem ověření výsledků sektorového šetření provedl neohlášené šetření na místě v obchodních prostorách některých obchodních řetězců. Ačkoliv bylo v průběhu tohoto šetření zajištěno množství podkladů a dokumentace týkající se nákupu a prodeje cukru, na základě jejich následné analýzy nebyly úřadem nalezeny žádné přímé důkazy či indicie, které by svědčily o vzájemné komunikaci o cenách cukru nebo o koordinaci cenové politiky mezi některými z těchto subjektů.
Více příčin
Skokové zvýšení maloobchodních cen cukru v daném období je nutno přičítat kumulativnímu působení většího množství faktorů, zejména však prudkému navýšení cen vstupů na všech stupních výrobně-zpracovatelského a odbytového řetězce v roce 2022.
Konkrétně se do cen cukru propsal výrazný růst cen energií, zvýšená nejistota na trzích, vyjednávání o dodávkách na další rok, nárůst cen na komoditní burze i vysoká (neelastická) poptávka spotřebitelů. Značnou roli mohlo sehrát také vzájemné sledování veřejně dostupných cenových kroků mezi obchodními řetězci, kvůli němuž se vysoké ceny cukru, respektive navýšení marží nad obvyklou úroveň, rychle rozšířily mezi všemi maloobchodníky.
Od počátku roku 2023 se pak průměrná výše marže maloobchodu vrátila na původní minimální úroveň a současně začalo docházet k poklesu průměrné maloobchodní ceny pro spotřebitele.