Narodila se v Polsku a přes Velkou Británii přišla do Čech. Žije tu už skoro 20 let, mluví perfektně česky a polské kořeny už prozrazuje jen její příjmení. Má kolem sebe ráda frmol a nesnáší rutinu a nudu. V pozici nákupčí sortimentu mléčných a chlazených výrobků pro on-line supermarket Košík.cz se cítí jako ryba ve vodě. Jak sama říká: „Je to sortiment, kde se pořád něco děje.“
V Polsku studovala Magdalena Zawadzka mezinárodní vztahy, ale školu nakonec trumfla velká láska. Během školy totiž odjela do Anglie, kde potkala svého partnera makedonsko-slovenského původu, dnes už otce jejich dvou dětí. Spolu se přestěhovali do Čech a tady zůstali. Odmalička prý vždycky chtěla pracovat v zahraničí a mezinárodní vztahy ji lákaly. A aby sny nezůstaly nenaplněny, pomáhá dnes alespoň občas na polské ambasádě v Praze.
Do světa obchodu více nahlédla, když se její muž pustil do podnikání a dovozu ovoce a zeleniny z Balkánu. Pomáhala mu a obchod tak měla možnost poznat z více stran. Po krátké profesní zkušenosti v bankovním sektoru zakotvila v maloobchodní síti Penny, kde sbírala první zkušenosti na pozici nákupčí. Začínala jako disponentka ovoce a zeleniny, potom prošla celou řadou dalších kategorií. Zkušenosti v oboru si pilovala také jako nákupčí pro společnost Bidfood Czech Republic, kde se starala o kategorii hotových jídel a „sous vide“. „Pak přišla nabídka z Košík.cz na pozici nákupčí mléčného a chlazeného sortimentu,“ říká Magdalena. A dodává, proč výzvu přijala: „Nadchlo mě to. V řízení čerstvého sortimentu je každý den jiný, stále je co zlepšovat a já mám ráda takový ten produktivní každodenní frmol.“
V hledání kompromisů má vždy navrch zákazník
Na práci nákupčí vnímá jako nejtěžší fakt, že je třeba uspokojit všechny tři strany – šéfa, zákazníka a dodavatele: „Není to lehká práce, ale baví mě hledat tu nejlepší cestu, využít diplomatických dovedností a dělat kompromisy, které budou schůdné pro všechny.“ Při hledání kompromisu má ale jasno v tom, že největší slovo má a musí mít zákazník. „Zákazník v tom pomyslném trojúhelníku hraje hlavní roli. Dívám se na to z širšího pohledu a své rozhodnutí si pak ráda obhájím i před šéfem,“ usmívá se. Profese nákupčí by se podle ní neobešla bez trochy dravosti a extrovertnosti: „Musí vás to bavit, musíte mít rádi lidi a musí vás těšit si s nimi povídat. Myslím, že je obchod spíš pro lidi s extrovertní povahou, protože občas musíte jít i s kůží na trh. A to není ta pravá disciplína pro introverty, zvlášť když máte na starost čerstvé potraviny.“
Rychlejší cesta k mladší cílové skupině
Protože je Magdalena extrovert, cítí se v roli nákupčí jako ryba ve vodě a jednání s dodavateli ji jednoduše baví: „Dodavatel pro mě nikdy není soupeř. Jednáme vždy na rovinu, lidsky, společně hledáme kompromisy.“ Některá jednání jsou v pohodě, jiná jsou samozřejmě těžší, zvlášť s velkými dodavateli. „Košík.cz zatím není velký hráč a občas nám to dá někdo najevo, podceňuje nás. My ale víme, že máme co nabídnout, a snažíme se dodavatele přesvědčit, že zkusit to s námi je dobrá volba,“ vysvětluje. A podotýká, že výhodou Košík.cz je kromě flexibility fakt, že umí oslovit cílovou skupinu mladších zákazníků i rodin, kteří už tak často do kamenných obchodů nechodí. Dodavatelům tak Košík.cz nabízí hlavně rychlejší cestu k takovým zákazníkům. A Magdalenu nejvíc potěší, když se dozví, že se z dodavatele stal pravidelný zákazník Košík.cz: „Tehdy vím, že dělám věci dobře.“
Velkonákupy. Velkovýhodně.
O věrnosti zákazníků v Košík.cz intenzivně přemýšlí, a aby se odlišili od ostatních hráčů na trhu, přišli s nabídkou rodinných velkonákupů za dlouhodobě snížené ceny. „Kamenné řetězce lákají zákazníky do obchodů na pravidelné akční ceny a letákové akce. My jsme se rozhodli jít jinou cestou,“ přibližuje novou strategii Magdalena. Více než pět tisíc dlouhodobě zlevněných produktů má zákazníky přesvědčit o tom, že nákup na Košík.cz se jednoduše vždy vyplatí: „Motivujeme zákazníky k větším rodinným nákupům a jako první na trhu jim umožňujeme kombinovat různé produkty. Pokud si zvolí například pět ochucených jogurtů, dostanou lepší cenu a příchutě si navíc mohou libovolně kombinovat.“
Farmářský neznamená nutně drahý
Sortiment mléčných a chlazených výrobků, které má Magdalena na starost, nabízí tradičně oblíbenou klasiku i žádané novinky. A jestli vybrala dobře, o tom už rozhodují zákazníci: „Mám ráda kvalitnější, farmářské výrobky a baví mě ukazovat lidem, že se dají pořídit za velmi dobrou cenu. Farmářský neznamená nutně drahý.“ Takové výrobky pak zákazníci nejčastěji najdou pod privátní značkou Authentic. Péči o privátky Magdalenu těší, protože má možnost ovlivnit produkt od nápadu a složení až po jeho vystavení ve virtuálním regálu. „Na druhou stranu je to někdy s privátními značkami složité. Někteří zákazníci stále nevnímají rozdíl mezi tradiční a privátní značkou, jiní si myslí, že ty druhé jsou z nějakého důvodu horší,“ uvažuje Magdalena. V Košík.cz ale intenzivně pracují na tom, aby byla nabídka co nejpestřejší i v privátních značkách. V rámci velmi úzké spolupráce se společností makro ČR tu zákazníci najdou i známé privátky Aro, Fine Life a Metro Chef. Je to zatím stále ještě novinka, ale prodejní čísla už teď jasně naznačují, že zařadit privátky tohoto velkoobchodu do nabídky bylo dobré rozhodnutí.
Kéž by AI pomohla s tabulkami
Právě prodejní čísla jsou alfou a omegou, se kterou Magdalena každý den intenzivně pracuje. Mít přehled o tom, co se děje nejen v Košík.cz, ale také na trhu a u konkurence, je pro ni naprosto klíčové. „Dělám to i na dovolené,“ prozrazuje s úsměvem. Prozkoumávání nabídky a čtení etiket patří k rutinní činnosti, která se nevyhne ani jejím volnočasovým dnům. I když tráví hodně času s čísly a tabulkami, ocenila by, kdyby v budoucnu právě tuhle část alespoň trochu převzaly nástroje umělé inteligence: „Přála bych si zmáčknout tlačítko a umělá inteligence by mi ze všech tabulek, čísel a prodejních dat připravila dokonalou analýzu. A já bych ušetřený čas věnovala novým výrobkům a jednání s dodavateli o lepších podmínkách.“
Češi si oblíbili grilování sýrů
Na odbyt jdou aktuálně velmi dobře sýry, které si Češi zvykli konzumovat v grilovací sezoně, a nebojí se zkoušet ani mezinárodní kuchyni. Naopak boom proteinových výrobků se už poněkud zklidnil a lidé podle Magdaleny spíš hledají „čisté“ výrobky: „Bílý jogurt řeckého typu nic nepřekoná a stále patří k nejprodávanějším artiklům.“ Stejně jako klasika v podobě čerstvého mléka, másla či vajec nebo sýru eidam. A vše se řídí podle sezony. V období Velikonoc kralují prodejům vejce, na Vánoce zase másla a tuky na pečení. V létě si lidé spíš dopřejí svěží příchutě jogurtů, jako jsou mango či módní slaný karamel, v zimě sáhnou po jablku se skořicí. A zatímco jahodová příchuť se zatím ještě stále nepřejedla, borůvkové jogurty už tolik na odbyt nejdou.
Prodeje může zkazit i počasí
Do prodejů v negativním, ale někdy i pozitivním smyslu často zasahuje počasí. „Naplánujete si promoci na zmrzliny na dny, kdy prší a je zima, a hned se to objeví na prodejích,“ krčí rameny Magdalena. A i když je Košík.cz velmi flexibilní, některé dodavatelské kampaně jsou domluvené dlouho dopředu, a tak se hůře mění. Na druhou stranu jim však špatné počasí zase paradoxně pomáhá: „Máme tu zkušenost a čísla to potvrzují, že když prší, lidé nechtějí chodit do kamenných obchodů a radši si objednají nákup on-line.“
Víkendy patří rodině (a taky trochu práci)
Magdalenin den začíná před šestou, kdy se vše točí hlavně kolem dětí. Pak už ale přijde na řadu práce, kam míří s úsměvem. „Já se zkrátka do práce každý den těším,“ říká. A dodává, že čas na popovídání s kolegy nejen o práci si každý den najde vždy u oběda. Z domova pracuje jen občas. Jak totiž sama říká, v kanceláři člověk vše vyřeší rychleji. Zároveň o sobě ví, že je tak trochu workoholik a počítač zapíná často i po večerech a o víkendu: „I když patří víkendy hlavně rodině a dětem, protože volného času není nazbyt, tak mi to nedá a večer počítač zapnu. Čerstvý sortiment je prostě nikdy nekončící práce. Párkrát do měsíce si ale čas udělám a odskočím si zahrát s partou volejbal. Baví mě to a pomáhá mi to vyčistit si hlavu.“
Pokud by v budoucnu neměla na starost mléčný a chlazený sortiment, ráda by vyzkoušela non-food, třeba drogerii a kosmetiku. „Lákalo by mě to, myslím, že je to takový klidnější sortiment. Ale nejsem si jistá, jestli by mě to bavilo,“ směje se Magdalena. A přiznává: „Já totiž všechno potřebuji hned. Vyhovuje mi rychlost a trochu i chaos, a tohle všechno zatím čerstvý sortiment splňuje.“
Ukočírovat náročnou práci a rodinu není snadné, vše má prioritu číslo jedna. Magdalena ale všechny své priority v životě bravurně zvládá: „Vždy jsem obdivovala pracující ženy, které všechno zvládnou. A že se to daří i mně, je taková moje osobní výhra.“
Data a informace ze života Magdaleny Zawadzke:
40 let
15 let v obchodě
57 dodavatelů
1 300 položek v sortimentu
1 rok na pozici nákupčí mléčného a chlazeného sortimentu v Košík.cz
2 děti (syn 5, dcera 10 let)
hlavní pracovní nástroj: telefon, e-mail je moc pomalý
záliby: práce, rodina, moře, slunce, volejbal
motto: Čím víc se směješ, tím šťastnější život máš. A platí to i v práci.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Magdalene Zawadzke píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 9/2024.