
Obecně se dá konstatovat, že po období koronavirové pandemie, která přispěla k nevídanému zvýšení prodejů doplňků stravy a funkčních čajů, hlavně tedy těch podporujících imunitu, nastalo v uplynulé sezoně určité zklidnění. O doplňky stravy i funkční a bylinné čaje je stále zájem, ale jejich prodeje již netrhají rekordy. Pokud jde o rostoucí trendy, určitě je třeba zmínit, že u čajů stoupá oblíbenost různých multi- a mix balení a dárkových kazet.
Uplynulá sezona znamenala pro kategorii doplňků stravy a bylinných a funkčních čajů jakýsi návrat do „vyjetých kolejí“. Loni i letos totiž mezi lidmi dost „řádily“ respirační infekce. A to vedlo k opětovnému zvýšení poptávky po čajích na nachlazení, dýchací cesty a průdušky, o něž byl v pandemii slabý zájem, protože tehdy těmito onemocněními takřka nikdo netrpěl. Vývoj poslední sezony měl vliv i na přípravky na imunitu. Zatímco v uplynulých dvou letech si spotřebitelé pořizovali přípravky na imunitu hlavně kvůli tomu, aby se pokud možno nenakazili covidem-19, minulý rok na podzim a v zimě se hlavním impulzem k jejich nákupu stala ochrana před respiračními infekcemi. Podle lékárníků se navíc loni na podzim zvýšil zájem o doplňky stravy na imunitu kvůli chladnému počasí o měsíc dříve, než bývá obvyklé.
Imunita, únava a stres
Ani v posledním roce se nic nezměnilo na tom, že mezi doplňky stravy na imunitu patří mezi stálice vitamin C. Jak upozorňuje Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt, mezi dlouhodobě oblíbené kromě vitaminu C patří i multivitaminové přípravky. Covid-19 pak odstartoval také vlnu velkého zájmu o vitamin D. Pokud jde o lékárníky, v případě doplňků stravy na imunitu za jedny z nejvyhledávanějších označují přípravky obsahující betaglukany společně s produkty, které obsahují vitaminy C, D a zinek.
„Zákazníci také hledají produkty, které jim pomohou při únavě a stresu, jako jsou přípravky obsahující železo a hořčík. V první desítce nejprodávanějších produktů se objevuje i vitamin B12,“ vyjmenovává Jiří Peroutka.
Kategorie doplňků stravy sice nepatří k těm, které by byly výrazně ovlivněny sezonou, nicméně určitou roli na jejich výběr roční období má. Typické je to právě u doplňků stravy na podporu imunity, které se začínají ve zvýšené míře prodávat po skončení letních prázdnin. Ale také doba dovolených je spojena s větší poptávkou po některých produktech. Mnoho lidí už si zvyklo přibalit do svého zavazadla probiotika, která přispívají k udržení zdravé funkce trávicího systému a podpoře imunitního systému.
Vzhledem k tomu, že se léto pojí s vysokými teplotami a zvýšeným množstvím fyzických aktivit, je podle Martiny Šímové, předsedkyně představenstva České a slovenské asociace pro speciální potraviny, vhodné myslet na větší potřebu zajistit organismu dostatečný přísun živin. Proto je například ideální už na jaře přidat do své výbavy multivitamin s vysokým obsahem vitaminů skupiny B, vitaminu C, zinku a hořčíku, které podporují imunitní systém a doplňují energii.
Stoupá zájem o sypané varianty
Miroslav Korábečný, výkonný ředitel společnosti Mediate, konstatuje, že poslední sezona 2022/23 v kategorii čajů nepřinesla zásadní změny. Přesto ale poukazuje na některé zajímavé detaily: „Určitý posun a meziroční růst prodejů sledujeme u sypaných čajů. Ale z hlediska cílové spotřebitelské skupiny a dosahovaných tržeb jde o velmi okrajovou záležitost.“
Také Jiří Peroutka se zmiňuje o sypaných čajích: „V sortimentu čajů jsou nejoblíbenější bylinné, v poslední době roste obliba sypaných. Novým typem produktu jsou čaje, které je možné připravit i za studena, takzvané cold brew, jež se osvědčily v letních měsících.“
Olga Stanley, manažerka komunikace společnosti Rossmann, zase zmiňuje, že v kategorii funkčních čajů se nabídka za poslední dva roky ze strany výrobců výrazně zpestřila, a to nejen ve složení, ale i v samotném balení: „Do popředí se dostaly čaje balené v ekologických sáčcích a krabičkách, výrobci představili zajímavé kombinace bylinek, ovocných směsí a koření. Zákazníci na tyto změny zareagovali pozitivně, hodnota kategorie má stále rostoucí trend.“
Ačkoliv kategorii čajů nezasáhly v poslední době nějaké výrazné změny například co do spotřebitelských chutí, jeden nový trend se objevil.
„V posledním roce jsme zaznamenali zvýšenou poptávku po dárkovém balení čajů. Zákazníci si oblíbili také různé druhy čajů v jednom balení, takzvané čajové kolekce,“ říká Valdemar Grešík, zakladatel společnosti Valdemar Grešík – Natura.
Také Miroslav Kořalečník upozorňuje, že na významu získávají různé multi- a mix balení čajů, dárkové kazety a soubaly, u nichž spotřebitel vnímá přidanou hodnotu v možnosti odzkoušet více druhů čajů v jednom balení. „I u naší konkurence pozoruji postupné rozšiřování nabídky těchto typů balení. Kromě uvedeného důvodu může být tím dalším také vhodnost pro on-line prodeje v různých e-shopech. A tato balení se hodí i jako dárek pro různé příležitosti během roku,“ vysvětluje.
Pokud jde o dárková balení, je třeba vzpomenout, že velmi populární jsou čajové adventní kalendáře. „Naše společnost je známá hlavně díky svým bylinkovým čajům v biokvalitě. Ty se u nás prodávají nejvíce. Český spotřebitel má ale ve velké oblibě také ovocné čaje. V případě těch našich má jistotu, že ve složení je opravdu ovoce bez přidaných barviv a syntetických aromat. Každopádně ale obecně platí, že spotřebitelé vyhledávají čaj jako dárek. A tak dlouhodobým bestsellerem je v předvánočním čase jednoznačně Sonnentor adventní kalendář. Obsahuje 24 různých čajů a na každém přebalu je básnička,“ popisuje Kamila Šťastná, vedoucí marketingu společnosti Sonnentor.
Složení pod drobnohledem
U mnoha kategorií výrobci i prodejci upozorňují, že spotřebitelé se čím dál víc zajímají o složení produktů a vyhledávají výrobky, které jsou šetrné, bezpečné a neobsahují syntetické přísady. Doplňky stravy a funkční čaje nejsou v tomto ohledu výjimkou.
„Uživatelé čajů stále více sledují složení a zejména u bylinných a ovocných čajů kladou důraz na aktivní látky, které zlepšují například imunitu či mají vysoký obsah antioxidantů. Při použití aromat se klade důraz na přírodní původ, a to i za vyšší prodejní cenu,“ popisuje Valdemar Grešík.
Také Olga Stanley zmiňuje, že informovanost spotřebitelů týkající se péče o zdraví a imunitu je na vysoké úrovni. Zároveň dodává, že nejdůležitějšími kritérii při výběru čajů jsou pro spotřebitele kvalita a složení, až v druhém kroku se rozhodují podle značky a ceny. „Populární jsou funkční čaje zaměřené na konkrétní potřeby od těch zdravotních až po podporu dobré nálady,“ podotýká.
Ke spotřebitelské informovanosti připojuje svůj názor i Martina Kerndlová, produktová manažerka značky Maxi Vita ze společnosti Vitar: „Informovanost ohledně složení doplňků stravy u spotřebitelů roste a zejména v retailu je příkladná možnost, jak si produkty srovnat vedle sebe a vybrat si pro sebe ten nejvhodnější. Je pravda, že retailový spotřebitel se rozhoduje o koupi velmi často na základě nízké ceny produktu. Je ale také fakt, že zákazníci si zároveň čím dál více hlídají kvalitu za rozumnou cenu.“
Své zkušenosti připojuje rovněž Kamila Šťastná: „Troufám si říct, že český spotřebitel takříkajíc slyší na prvotřídní kvalitu, vtipný a milý design a vstřícnost. Tuzemští zákazníci dokážou poznat a ocenit skutečně kvalitní produkt a pochopili, že kvalita něco stojí.“
Stranou pozornosti nezůstávají ani obaly. Jak například uvádí Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus ČR, někteří výrobci používají certifikovaný ekologický papír a trh očekává také novinky v podobě kompostovatelných čajových sáčků. „V kategorii funkčních a bylinných čajů se spotřebitelé nemění. Jde o zákazníky zaměřené na zdravý životní styl, ekologii a podobně,“ podotýká.
Nejednoznačná role ceny
Ani kategorii doplňků stravy a funkčních čajů se logicky nevyhnulo zvyšování cen. „Důležité pro nás bylo, abychom zákazníka nezklamali a nadále si udrželi jeho přízeň. Zdražení našich produktů napříč řetězci bylo tedy to nejmírnější, jaké jsme si mohli dovolit,“ říká Martina Kerndlová.
Pokud jde o vliv ceny na nákupní chování spotřebitelů, nelze dělat zcela jednoznačné závěry. Například Miroslav Korábečný mluví o tom, že u kategorie čajů nepozoruje výrazné trendové změny, pouze že se určitá cenově citlivá skupina spotřebitelů kvůli zdražení přesunula z lékáren a drogerií k levnějším variantám čajů nabízeným v prodejnách potravin. A také že spotřebitelé nakupují čaje více ve slevových akcích. „Stabilní ovšem zůstává segment dětských a bio čajů,“ dodává.
Podle Anety Turnovské jsou zákazníci v kategorii čajů loajální vůči své značce. „Cena je samozřejmě pro dané zákazníky také důležitá, ale není natolik zásadní, že by se rozhodli oblíbený čaj nekupovat vůbec. Tato kategorie totiž není takzvaně jen o ceně. Spotřebitel je ochoten si vědomě připlatit za kvalitu, ekologický obal, detailně sleduje složení a samozřejmě vyhledává osvědčené značky. V tomto segmentu zákazníci vyznávají zdravý životní styl a více sledují nové trendy,“ vysvětluje.
Pokud jde o vliv ceny při nákupu čajů, Olga Stanley uvádí: „Značka a cena u nich sice stále hrají důležitou roli, z pohledu prodejnosti je ale důležitější samotné složení, kvalita a nabízená funkčnost produktu. A je třeba také říct, že v tomto segmentu spotřebitelé vítají a rádi zkoušejí novinky.“
Svůj postřeh týkající se ceny připojuje i Valdemar Grešík: „Je pravda, že část spotřebitelů velmi citlivě reaguje na cenu výrobku a od určité psychologické hranice přechází do levnějšího segmentu.“
Pestrá paleta aktivit
Kategorii doplňků stravy a funkčních a bylinných čajů věnují výrobci i prodejci velkou pozornost a jejich aktivity týkající se marketingu, vystavení a podobně jsou velmi pestré.
Například společnost dm drogerie markt si nechala letos v červnu u agentury STEM/MARK udělat průzkum s cílem zjistit, jak ženy pečují o své zdraví. „Vyplynulo z něj, že většina žen, konkrétně 91 procent, užívá doplňky stravy alespoň občas. Nejčastěji užívaným doplňkem je hořčík, vitamin C, D a B. V převážné většině případů ženy k užívání doplňků stravy motivuje to, že chtějí především chránit své zdraví, chtějí se cítit lépe, popřípadě chtějí zlepšit užíváním doplňků svůj vzhled,“ vysvětluje Jiří Peroutka.
Zároveň uvádí, že ve vybraných prodejnách dm nově uspořádali doplňky stravy podle funkčního určení: „Aktuálně se jedná o zhruba 16 prodejen, kde je současně rozšířený sortiment doplňků stravy o 130 položek. Počet prodejen s tímto uspořádáním do budoucna poroste.“
O způsobu vystavení produktů se zmiňuje i Olga Stanley. „U kategorie čajů se nám osvědčuje přehledné uspořádání v regálu rozdělené od ovocných čajů v sáčcích až po sypané bylinné čaje v bio kvalitě. Dětské čaje máme umístěny v kategorii dětské výživy. Z pohledu podpory prodeje dobře funguje druhotné umístění čajů na akčních stojanech s doplňujícími edukačními materiály ve formě letáčků nebo regálových informačních cedulek.“ Jak dále upozorňuje, v poslední době v prodejnách Rossmann rozšířili segment doplňků stravy pro ženy stejně jako doplňků stravy pro děti.
Originální cestu zvolila společnost Sonnentor. Kamila Šťastná vyzdvihuje, že v případě čajů se jim letos potvrdilo, jak moc je pro zákazníky či návštěvníky jejich firmy zajímavé na vlastní oči zažít výrobu biočajů a biokoření. „Letos jsme přesunuli návštěvnickou trasu do nových inovativních prostor, kde skleněnými průhledy vidí celou výrobu komplexně a mohou se sami přesvědčit, jak se u nás čaje vyrábějí. Všudypřítomná vůně bylin a koření je pak balzámem pro duši. Součástí exkurze je zároveň osvěta kolem ekologického zemědělství, používání kompostovatelných a recyklovatelných obalových materiálů, optimalizace výrobního procesu, což je pro pochopení hodnoty a kvality produktu významné. Budoucnost potravinářství by měla patřit transparentní produkci,“ vysvětluje.
Valdemar Grešík zase upozorňuje, že i v jejich oboru stoupá obliba sociálních sítí: „Pravidelně sdílíme fotografie, videa a informace o novinkách i o ostatních výrobcích, aktuality a zprávy o dění ve firmě. Zákazníci na příspěvky reagují, přispívají svými názory, vítají rychlé reakce na své komentáře a zprávy. Jsou spokojeni s pravidelnou informovaností.“
Martina Kerndlová na otázku, které formy prezentace se jim osvědčují, odpovídá: „Naše komunikace vůči spotřebitelům je založena spíše v obchodním duchu. Přinášíme jim různé zajímavé slevy, letákové akce a spotřebitelské soutěže o hodnotné ceny.“
Nabídka je opět bohatší
V posledním roce se nabídka doplňků stravy rozšířila o řadu produktů s obsahem nejžádanějších látek. „V našich prodejnách patří k nejprodávanějším doplňkům stravy již tradičně produkty vlastní značky Mivolis. Jedná se o šumivé tablety, omega-3 kyseliny a kolagenové přípravky. Nově jsme portfolio této značky rozšířili o Mivolis kapsle na imunitu. Tento doplněk stravy s inulinem, kulturami bakterií mléčného kvašení, vitaminy a minerálními látkami obsahuje mimo jiné vitaminy C a D, zinek a selen pro normální funkci imunitního systému. Za zmínku stojí i skutečnost, že acidorezistentní kapsle značky Mivolis pomáhají chránit bakteriální kultury před působením žaludečních šťáv,“ popisuje Jiří Peroutka. A zároveň upozorňuje na další novinku v podobě Mivolis tablet s vitaminem C, D3 a selenem, které přispívají k normální funkci imunitního systému, ale také ke snížení únavy, či chrání před oxidačním stresem. Třetí novinkou je pak doplněk stravy Mivolis komplex živin Glucosamin, který přispívá k udržení normálního stavu kostí.
Také sortiment čajů se v dm drogeriích rozšiřuje. „Zařadili jsme do něj například dmBio zelený čaj Sencha 50 ks a dmBio sypaný čaj harmonické bylinky. Nabídku plánujeme rozšířit o další jednodruhové sypané čaje, u některých produktů zařazujeme větší balení po 50 kusech a na zimu chystáme nové zimní příchutě,“ vyjmenovává Jiří Peroutka.
O několik novinek privátní značky je bohatší i portfolio doplňků stravy a čajů v drogerii Rossmann. Jde například o doplněk stravy Altapharma Glukosamin 1.250, který podporuje normální tvorbu kolagenu, Altapharma Isotrans elektrolytový komplex či Altapharma česnekové kapsle podporující normální funkci kardiovaskulárního systému.
„Pod vlastní značkou Kingʼs Crown jsme představili dvě novinky. První byl čaj Energie s obsahem kyseliny pantothenové, která přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání. Pikantně citrusová kompozice s příchutí citronové trávy, máty a limetky je doplněna zeleným čajem a čajem maté. Druhou novinkou, která si již u zákazníků získala oblibu, je čaj Balance s obsahem vitaminu B6, který přispívá k normální psychické činnosti. Sladká kompozice bylinného čaje chutná po osvěžující meduňce a je zakončena chutí levandule a kořene ashwagandy,“ popisuje Olga Stanley. A dodává: „Tento rok jsme do široké nabídky čajů ještě doplnili kvalitní bio bylinné čaje od známé německé značky Alnatura.“
Společnost Valdemar Grešík – Natura uvedla v posledním roce na trh Švédské byliny, tedy bylinnou směs na přípravu švédských kapek. „Působí příznivě na trávení, činnost jater, metabolismus sacharidů a tuků, normální činnost močových cest a přirozenou obranyschopnost,“ objasňuje Valdemar Grešík. A doplňuje, že na trh uvedli rovněž Voňavou čajovou kolekci. Jde o dárkové balení, které obsahuje šest druhů čaje.
„Mezi naše letošní produktové novinky patří oživení celé řady černých a zelených čajů. Vtipný design dotváří speciální balení ve tvaru London busu, ve kterém jsou tři druhy čaje, a je to příjemný dárek pro milovníky těchto čajů. Nyní v zimním čase je další zajímavostí Novoroční čaj s novou recepturou a také kombinace tří druhů máty v lahodném složení pod názvem Mátové trio,“ vyjmenovává Kamila Šťastná.
Jak dále uvádí, Pomerančový čaj, který měli pouze ve variantě sypané, vzhledem k poptávce nyní na trh uvedli i v porcované podobě. Zároveň dodává: „Vnímáme, že našim zákazníkům vyhovují oblíbené kombinace bylinek ve spojení s ovocem nebo kořením. Nutno dodat, že letos na sebe upozornily také ozdravné receptury bylin podle abatyše svaté Hildegardy v čajových směsích, jako je Chvilka relaxace, Vlna elánu nebo Jiskra inspirace.“
Názor odborníka:
„Doplňky stravy s vitaminem C jsou dlouhodobě nejoblíbenější.“
Stálicí co do oblíbenosti jsou doplňky stravy s vitaminem C a také multivitaminové přípravky. Zákazníci rovněž vyhledávají produkty, které jim pomohou při únavě a stresu, jako jsou přípravky obsahující železo a hořčík. V první desítce nejprodávanějších produktů se objevuje i vitamin B12, nezbytný pro správnou funkci nervového systému a krvetvorbu.
Jiří Peroutka, manažer komunikace, dm drogerie markt
Data:
91 %
žen alespoň občas užívá doplňky stravy.
Zdroj: STEM/MARK pro dm drogerie markt, 6/2023
Markéta Grulichová, marketa.grulichova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 10/2023.