
Krmivo je jedním z nejdůležitějších aspektů péče o domácí zvířata. Podle společnosti NIQ za poslední rok, od 21. týdne 2022 do 20. týdne 2023, utratili čeští spotřebitelé v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím a v drogeriích za krmivo pro psy a kočky o 14 % více než v předchozím období, tedy necelých sedm miliard korun. Růst byl tažen především navýšením ceny díky inflaci, protože na druhou stranu objemově prodeje poklesly o 5,1 % na úroveň 100 tisíc prodaných tun.
Z pohledu tržeb spotřebitelé krmivo pro psy a kočky nejčastěji nakupují v supermarketech (40,1 %) a hypermarketech (39,4 %). To pro kočky převládá více v hypermarketech, pro psy zase v supermarketech. „Když se podíváme blíže, čím byl tažen pokles objemu, zjistíme, že největší dopad na něj mělo především psí krmivo, které klesalo mezi obdobími o 8,6 procenta,“ vypočítává analytička společnosti NIQ Veronika Červená. Růst v hodnotě táhlo především krmivo pro kočky, které meziročně rostlo o 15 % a tvořilo 57,3 % tržeb v rámci kategorie. I krmivo pro psy mezi obdobími rostlo v hodnotě, a to o 13 %.
Z hlediska objemů rostly pochoutky
Vlhké krmivo tvořilo 72,4 % tržeb z celého krmiva pro kočky ve výši 2,9 mld. Kč. Kočkám se dopřávalo více pochoutek, díky čemuž nejrychleji rostly meziročně v rámci krmiva pro kočky (17% změna) a dosáhly v tržbách 249 mil. Kč (podíl na trhu s krmivem pro kočky 6,2 %). Pochoutky rostly i z hlediska objemu o 8 % mezi obdobími. V objemu klesala pouze suchá krmiva (5,1 %) a tekutá mléka (12,5 %). Pokud jde o ceny za objem, ty meziročně rostly o 15,8 %. Vlhké krmivo pro kočky zdražilo o 14,6 % na 81,30 Kč. Pozadu nezůstávalo ani suché krmivo, které z 66 Kč vyrostlo na 79 Kč (růst o 19,4 %). I v případě psů tvořilo největší podíl na trhu s krmivy právě vlhké krmivo, a to 39 %, tedy 1,2 mld. Kč.
„Ani psí mazlíčci nepřišli o své pochoutky, kterých se prodalo o 19 procent více než v předchozím období a dosáhly tak tržeb v hodnotě 789 milionů korun,“ uvádí Veronika Červená. Z hlediska prodaného objemu rostly pouze pochoutky, o 11 % oproti předchozímu období, a dosáhly tak prodaných 2,7 tisíc tun. Naopak nejvíce poklesly produkty na žvýkání (o 38 %). U krmiva pro psy rostla cena rychleji (o 23,7 %), než jak to bylo u krmiva pro kočky. Nejrychleji rostla cena u nejmenšího segmentu produktů ke žvýkání (o 61,6 %). Zástupce s největším podílem na trhu, vlhké krmivo, rostlo v ceně o 22,7 %. Privátní značky jsou v kategorii pet food významně zastoupeny, představují 37,1 % tržeb, v objemu více než polovinu, tedy 55,3 %. V rámci segmentů zaujímají privátní značky větší zastoupení v případě krmiva pro psy.
Kvalitní a nejlépe čerstvé maso
Jedním ze základních pilířů krmiv, na kterých staví i společnost Dibaq (značka Fitmin), jsou kvalitní suroviny a ingredience, jež pro svá krmiva vybírají. „Dáváme si záležet na vstupní kontrole každé přijímané suroviny i na původu. Do krmiv nepřidáváme žádná umělá aromata, barviva ani dochucovadla. Dalším důležitým krokem, kterým zajišťujeme co nejvyšší kvalitu výsledného krmiva, je samotný proces výroby a zpracovávání surovin. Zde volíme způsob a metodu přesně podle určité ingredience tak, aby si zachovala co nejvíce živin, vitaminů a minerálů,“ deklaruje brand manažerka Anežka Petrů. Proto u granulí a pochoutek používají dvě odlišné technologie, každá využívající a zpracovávající maso trochu jiným způsobem. Například pro lepší kvalitu a chutnost granulí pro psy i kočky využívají vlastní technologii pro přidání čerstvého masa. Díky ní si zachovávají nejen svou chutnost, ale právě i důležité živiny, vitaminy a minerály.
„Pro výrobu některých pochoutek používáme i čerstvé maso, u jiných využíváme metodu jeho postupného sušení,“ dodává Anežka Petrů. Na závěr výroby projde každá výrobní šarže krmiv Fitmin v laboratoři kontrolou kvality, aby bylo zaručeno, že mají požadované výživové parametry.
Podle Simony Princové, majitelky firmy Žraso, je výroba krmiv poměrně složitý způsob, který vždy musí začínat kvalitními vstupními surovinami: „Používáme například maso, které bereme čerstvé z jatek, a naše nároky na kvalitu jsou velmi striktní.“ Na kvalitu hledí rovněž prodejci krmiv. „Vybíráme si pečlivě dodavatele a následně je před započetím spolupráce prověřujeme z hlediska evropských certifikací, výběru surovin, referencí, finančních jistot a podobně. To nám dává celkový náhled na zdraví dodavatele a tím pádem i jistotu, že jejich výrobky jsou kvalitní,“ zmiňuje Pavla Bubák, ředitelka produktu a vývoje společnosti Akinu CZ. Rovněž sami nebo s pomocí výrobců navrhují receptury, aby si byli jistí, že se pod výrobek mohou podepsat (prodávat ho). Výrobky vybírají na základě trendů ve výživě a aktuálního pohledu na zdraví zvířat.
Složky se synergicky doplňují
Ve velkoobchodu Plaček Group, která provozuje síť prodejen Super zoo, věří, že péče o kvalitu a nutriční hodnotu krmiv je základem spokojenosti zákazníků a zdraví jejich mazlíčků. „Pro výrobu krmiv našich vlastních značek se zaměřujeme na spolupráci s výrobci, kteří jsou certifikováni podle mezinárodních standardů kvality a řídí se přísnými postupy v oblasti vývoje produktů, výroby, kontroly kvality a bezpečnosti produktu a disponují zkušenými specialisty na výživu a vývoj produktu, kteří připravují receptury v souladu s nutričními doporučeními organizace FEDIAF,“ říká jednatel Luboš Rejchrt. Každý krok v procesu, od vstupních surovin až po dokončený výrobek, je pečlivě a digitálně monitorován a zajišťuje se nejen bezpečnost výrobku a dodržení nutričních parametrů, ale i zpětná stoprocentní dohledatelnost všech použitých surovin.
Více než sto let se na vědecký výzkum v oblasti výživy domácích mazlíčků a jeho vlivu na zdraví zaměřuje společnost Purina. „Našimi inovacemi jsme stanovili nové standardy v této oblasti. Zohledňujeme komplexní pohled na živiny, nejen jednotlivé složky. A snažíme se vytvářet krmiva, kde se složky synergicky doplňují pro maximální stravitelnost a efekt. Naše krmiva jsou výsledkem dlouhodobých výživových studií, které respektují přirozené potřeby a chování mazlíčků,“ odhaluje Linda Malíšková, marketingová manažerka značky Purina společnosti Nestlé Česko a Slovensko. Jejich cílem je nejen reagovat na aktuální vývoj v odvětví, ale dále ho posouvat díky vlastním výzkumům, aby mohli nabídnout mazlíčkům delší a zdravější život. „Věříme, že výživa znamená rozumět živinám, ne pouze jednotlivým ingrediencím. Ty nejlepší složky spolupracují s ostatními a vzájemně posilují svůj efekt,“ dodává. Promyšleně sestavená směs živin je pro mazlíčky stravitelnější a užitečnější než samotná složka. Proto jejich krmiva nejsou pouhou směsí jednotlivých ingrediencí, ale zohledňují, jak různé složení ovlivňuje celkové zdraví mazlíčka.
Prodej podpoří vhodně zvolená komunikace
Složení a kvalita nejsou jedinými hlavními aspekty při přípravě krmiv. Zákazníci totiž i zde očekávají, že budou osloveni, proto si každý z výrobců musí stanovit svoji strategii. „Velký důraz klademe na obaly, které v současné době u určitých produktů inovujeme. Přecházíme na recyklovatelné varianty obalových materiálů, abychom reagovali a uspokojili potřeby našich zákazníků. Snažíme se je koncipovat tak, aby na nich byly vždy vyobrazeny nejzásadnější suroviny použité pro výrobu konkrétního typu krmiva,“ zmiňuje Anežka Petrů. Tím dosáhnou toho, že zákazník na první pohled vidí, co konkrétní krmivo obsahuje, a dovede si to lépe představit. Jejich prodejní síť je tvořena menšími maloobchodními prodejci po celém Česku, kteří velmi bojují s místem. „Proto se dlouhodobě zaměřujeme více na vnější prostory prodejen. S jejich majiteli vyjednáváme společnou reklamu ve výlohách, kdy obchod působí zvenčí jako brandová prodejna. Dále se snažíme umisťovat do obchodů celý náš sortiment zaměřený jak na psy, kočky, koně, malé hlodavce jako králíky a morčata i hospodářská zvířata,“ vyzdvihuje. Šíře produktů je tedy oproti konkurenčním značkám veliká, což jim pomáhá dosáhnout větší viditelnosti značek.
Platí, že použití vizuálních prvků výrobků, které jsou v souladu se strategií značky, může pomoci zvýšit atraktivitu výrobků na regále a vytvořit konzistentní zážitek značky. „Klíčové prvky zahrnují použití barev, loga a emocí. V našem případě se jedná hlavně o vizualizaci vztahu majitele a mazlíčka,“ popisuje Linda Malíšková. Tyto prvky by měly být v souladu s celkovým designem značky a měly by být jasné a snadno čitelné pro zákazníky. „Snažíme se být jednoduší s čistým designem. Do všech našich výrobků je vidět. To je naše největší značka,“ uvádí Simona Princová. Pro produkty Akinu je hlavním nosičem na regálech samotný obal. V rámci promo aktivit vždy komunikují primárně vlastní logo a většinou v souvislosti s daným produktem. Využití dalších POS materiálů je na dohodě s jednotlivým obchodníkem. Platí, že jakékoliv zviditelnění pomáhá prodejům i značce.
Rovněž společnost Plaček Group se zaměřuje na správné umístění a precizní vystavení. „Co se designu a brandingu týká, například pro naši novou značku ultraprémiového holistického krmiva Elbeville využíváme design, který vyniká na regálech, používáme motivy, které respektují podstatu této značky, zdůrazňují vysokou úroveň výrobků a oslovují cílovou skupinu. Na obalech prezentujeme jasné a relevantní informace o produktech, jejich složení a přínosech,“ konkretizuje Luboš Rejchrt. V prodejnách Super zoo komunikují prostřednictvím digitálních obrazovek i tradičních POS nosičů, jako jsou headery regálů, shelf stoppery, plakáty, wobblery, totemy, letáčky nebo rozšířené popisky, které nakupujícímu pomáhají orientovat se v sortimentu a vybrat nejvhodnější krmivo pro jeho mazlíčka.
„Našim zákazníkům nabízíme široký sortiment, ve kterém si vybere každý. Oceňují hlavně to, že jim nákup dovezeme až domů a nemusí tahat těžké pytle krmiv. Oblíbená jsou hlavně velkoobjemová balení a naše akční ceny,“ prozrazuje Mária Čižmáriková, nákupčí kategorie mazlíčci on-line supermarketu Košík.cz.
Kolekce inspirovaná lesy
Při výběru krmiva pro psi a kočky je dobré se zaměřit na věk, plemeno a aktivitu zvířete. Jeho kondice se v průběhu života mění, s rostoucím věkem i aktivitami se proto mění i nároky na výživu. „Dále je v tomto kontextu užitečné brát v potaz případné alergie a intolerance zvířete. Dalším doporučením je fakt, že krmíme konkrétní zvíře, nikoliv člověka nebo zvíře jiné. To například znamená, že na rozdíl od člověka je kočka výhradním masožravcem, pes je sice lépe přizpůsoben trávení sacharidů než kočka, ale jeho trávicí trakt vychází z traktu masožravce. Někteří hlodavci potřebují živočišný protein, jako například křečci. Kritéria pro zdravý a silný organismus se tedy liší a je potřeba na to brát zřetel,“ připomíná Pavla Bubák.
Výživa zvířat, stejně jako ta lidská, není jednoduchá, obecná pravidla nenajdeme, každý organismus je jiný, a proto je někdy lepší poradit se s odborníkem. Stejně tak je pro nakupující dobré číst zadní strany produktů a řídit se vlastním selským rozumem a znalostí než se rozhodovat na základě reklamy a mediální podpory výrobků.
„Našimi novinkami pro tento rok jsou zejména pochoutky Flákota pro kočky i psy a řada doplňků s názvem Český les. Jak už z názvu vyplývá, zvířata dostanou opravdu velké množství masa,“ vyzdvihuje Pavla Bubák. Pamlsky jsou 100% přírodní a vyrobené z čerstvých surovin. Obsahují minimum tuku, a naopak spoustu bílkovin, vitaminů a minerálů. Nejsou v nich obsažená žádná barviva, konzervanty, glutamáty ani geneticky modifikované suroviny. Jsou vyráběny v Česku, což berou jako velký benefit z hlediska trendu lokálnosti a podpory českých výrobců. Značka Akinu navíc letos slaví 30. narozeniny a k nim zákazníkům nadělili zmiňovanou řadu Český les. „Originální ucelená kolekce potřeb a doplňků pro psy a kočky je inspirována přírodou Šumavy. Najdete zde originální hračky, pohodlné a vymakané pelíšky všech velikostí nebo praktické misky,“ sděluje Pavla Bubák. Kolekce je z trvanlivých materiálů a vyniká i nadčasovými barvami a grafickými prvky. O její kvalitě svědčí i ocenění v rámci marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2023 v kategorii Doplňky pro psy.
Myslí se i na obaly
Stejně jak zvěrolékaři, tak i výrobci a prodejci zvířecích krmiv jejich majitelům vysvětlují, že složení a receptura krmiv by měly být uzpůsobeny věku zvířete a živinám, které v různých fázích života potřebuje. „Existují ale i krmiva zaměřující se na životní styl zvířat, jako například pro aktivní psy, které jim doplní jejich energetickou spotřebu, nebo naopak pro ty, kteří mají sklony k obezitě a potřebují redukovat váhu. Krmiva je možné vybírat i podle dalších parametrů, jako je rasa, typ srsti, pohlaví nebo i zdravotní problémy nebo alergie. „Zajímavou novinkou v naší nabídce je řada Vitality značky Akinu, která kromě klasických krmiv nabízí i doplňky stravy podporující například trávení, detoxikaci zvířecího organismu a dodává veškeré potřebné vitaminy a minerály,“ uvádí Mária Čižmáriková.
Nejnovějším přírůstkem do portfolia vlastních značek Super zoo je ultraprémiové holistické krmivo pro psy Elbeville, jež je odpovědí na potřeby zákazníků. Hlavním záměrem jeho vzniku bylo poskytnout zákazníkům produkt z lokálních surovin v té nejvyšší možné kvalitě. „Od uvedení na trh dostáváme pozitivní reakce od našich zákazníků, kteří si chválí jak recepturu z lokální surovin, tak vysokou stravitelnost, kterou zajišťuje kvalitní složení i technologie výroby, jež je založena na procesu extruze, při které vznikají v granulích malé bublinky napomáhající žaludečním šťávám se snadnou stravitelností granulí nejen od povrchu, ale i zevnitř,“ pochvaluje si Luboš Rejchrt. Výroba je mimo jiné certifikována International Food Standardem a je během ní využíván automatický systém pro stoprocentně přesné navažování a míchání mikrokomponentů v receptuře, který je připraven tak, aby eliminoval lidskou chybu záměny surovin při jejich míchání.
Do této kategorie navíc prostupuje i téma udržitelnosti. Obal krmiv Elbeville je na rozdíl od obalů jiných krmiv, které jsou vyráběny z různých slisovaných materiálů, plně recyklovatelný. Tvoří jej monoplast, vysokotlaký polyethylen, který lze třídit do sběrných nádob určených k třídění plastů. To je deklarováno symbolem přímo na obalu. K udržitelnosti přispívá výroba z lokálních surovin, které nejsou dováženy, a fakt, že výroba probíhá v tuzemsku, a tak produkt k zákazníkovi neputuje přes půl zeměkoule.
Novým produktům vládne pestrost
I ve společnosti Dibaq se domnívají, že nejdůležitější je krmivo přizpůsobit věku, plemeni i celkovému stavu a aktivitě zvířete. „Pokud se svým psem tedy denně běháte, případně aktivně provozujete nějaký psí sport, je dobré zvolit takové krmivo, které bude odpovídat výdeji zvířete. Sledujte nejen samotné složení, ale i jeho výživovou a energetickou hodnotu. Celkové zdraví zvířete můžete podpořit i konkrétními doplňky stravy,“ míní Anežka Petrů. Velmi populární je například lososový olej, případně doplňky obsahující chondroprotektiva pro podporu kloubů. Zapomínat by se nemělo ani na pochoutky, protože ty rovněž patří do běžného života se zvířetem, ať už k tréninku, odměně, nebo jen tak. „Vyrábíme tedy vlastní pamlsky plné sušeného masa, doplněné bylinkami a jejich receptury jsou zcela bezlepkové. Tím se snažíme uspokojit potřeby i majitelů těch mazlíčků, kteří trpí intolerancí nebo alergiemi na obsah lepku. Těch v posledních letech přibývá,“ informuje Anežka Petrů.
K portfoliu krmiv přistupuje značka Fitmin zodpovědně a snaží se nabízet holistické řady, které pro majitele představují snadnou volbu pro celý život zvířete. Každá obsahuje produkty pro štěňata/koťata, dospělé jedince i seniory a jsou navrženy tak, aby bylo dosaženo co nejsnazšího přechodu mezi krmivy. I proto dokáže majitel reagovat na konkrétní situaci i fázi v životě mazlíčka a nabídne mu vše, co potřebuje. Největší novinkou v portfoliu je doplnění řady Fitmin Nutritional Programme o produkty založené na hovězím a jehněčím mase, přičemž i zde zachovávají sortiment a složení tak, aby bylo snadné přecházet mezi krmivy podle aktivity a stáří zvířete. Rovněž inovovali řadu Fitmin For Life pro psi i pro kočky. Obě produktové linie jsou obohaceny také o nové receptury. V rámci inovací se rovněž zaměřili na ekologické a recyklovatelné obaly. Nezapomínají ani na pamlsky a sortiment doplnili o malé pamlsky vhodné na trénink.
Společnost Purina v letošním roce uvedla řadu krmiv pro malá a trpasličí psí plemena s názvem Purina One Dog. V nabídce mají granule i kapsičky. Granule jsou dostupné v pěti variantách – pro štěňata, dvě pro dospělé psy, pro psy s citlivým trávením a psi s nadváhou. Kapsičky ve čtyřech variantách – dvě pro dospělé psy, pro psy s citlivým trávením a psy s nadváhou. „Pro kočky jsme letos uvedli nově výrobkovou řadu pod značkou Felix: Felix Deliciously Sliced. S cílem rozšířit stávající Felix portfolio o inovativní a prémiovou řadu a podpořit další růst celé značky Felix. Podle dat NIQ je tato značka nyní první mezi kapsičkami pro kočky na českém trhu,“ říká Linda Malíšková. V portfoliu nechybí ani pochoutky Felix Tasty Nuggets: pochoutky s vysokým obsahem bílkovin vyrobené v kombinaci dvou druhů mas, s přidanými vitaminy a omega 6, současně bez přidaných aromat, barviv a konzervantů. Díky nepravidelnému tvaru pamlsku dopřejí kočce chutnou masovou chvilku. Uvedeny byly dvě varianty, kuře/kachna a losos/pstruh.
Názor odbornice:
„Zásadní je jedna surovina.“
Při výběru a nákupu krmiv doporučujeme využívat zdravý rozum. Každé zvíře je jiné a má jiné nároky. Je potřeba zvážit, jak žije pes a jak žijete vy. Jestli je například pes aktivní, nebo leží celý den na gauči. Ale pro všechny typy psů je jasná jedna zásadní surovina, a tou je kvalitní maso. Vyrábíme ucelenou řadu sterilizovaných mas, která psi milují, a po otevření sklenice s naším masem každý pochopí, že to prostě děláme jinak.
Simona Princová, majitelka, Žraso
Data:
Nejvíce se kupují krmiva pro psy a kočky
Nějaké krmivo pro domácí mazlíčky v prvních šesti měsících roku 2023 nakoupilo 5 z 10 českých domácností. Nakoupily něco málo přes dvakrát měsíčně a utratily celkem něco přes 2 000 Kč. „V této kategorii jsou značkové produkty oproti privátním značkám obecně populárnější. Zhruba dvě pětiny všech výdajů českých domácností na tuto kategorii jde na výrobky v akci. Nejdůležitějšími nákupními kanály pro nákup krmiva pro domácí mazlíčky jsou hypermarkety, specializované prodejny pro domácí zvířata a diskontní prodejny,“ shrnuje Monika Pikhartová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK. Domácnosti přitom nejčastěji nakupují krmivo pro kočky. V prvním půlroce 2023 si tři domácnosti z deseti zakoupily nějaké krmivo pro kočky alespoň jednou, v průměru však 13x. Průměrná česká domácnost v daném období utratila zhruba 1 900 Kč. Každá druhá koruna z výdajů šla na nákupy v akci. Nejvíce výdajů na krmivo pro kočky šlo na mokré krmivo, mezi které patří výrobky, jako jsou různé konzervy, masové kapsičky či mléka.
Krmivo pro psy vložily domácnosti v prvních šesti měsících tohoto roku do svých nákupních košíků v průměru 11x. Alespoň jednou však nějaké krmivo v daném období zakoupily tři z deseti českých domácností. Výdaje domácností na krmivo pro psy v daném období činily asi 1 400 Kč. „Nejvíce z těchto výdajů šlo na suchá krmiva, jako jsou například granule a jiné. Vysoký podíl na celkových výdajích měly rovněž doplňky stravy. U krmiv pro psy byla jen asi každá třetí koruna utracena v akci,“ uvádí Monika Pikhartová.
Krmiva pro jiná domácí zvířata, jako jsou ptáci, malí hlodavci a podobně, kupují domácnosti méně často. V daném období si ho do nákupního košíku domácnosti vložily téměř čtyřikrát a utratily za něj přibližně 450 Kč. Největší část těchto výdajů šla na suchá krmiva. Krmiva a doplňky pro tato zvířata se obecně kupují za standardní ceny. Tato krmiva obecně kupuje méně domácností než krmiva pro psy a kočky, a to jen asi dvě české domácnosti z deseti.
Zdroj: Spotřebitelský panel GfK, 1-6/2023 (v porovnání s předchozím obdobím, 1-6/2022)
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 9/2023.