
Tak tu máme další školní rok. Všiml jsem si zvýšeného ruchu třeba v prodejnách oděvů, obuvi či v papírnictvích. V obchodech s potravinami ne. Tito obchodníci si zřejmě říkají, že když neprodávají aktovky a cvičky, nemají s přípravou na školu nic společného. To je ale chyba. Se začátkem školního roku se mění i stravovací zvyky.
Tak třeba svačiny. Slýchám rodiče, jak si stěžují, kdo má pořád něco vymýšlet, aby to bylo chutné i zdravé. Co kdyby jim obchodníci přemýšlení usnadnili? Co kdybyste jim řešení přistrčili, jak se říká, až pod nos? Myslíte si, že by se zlobili? Jsem přesvědčený, že ne.
V první řadě jsou to recepty. Přičinliví obchodníci mohou nějaké poshánět na internetu a vytisknout je v podobě letáku nebo i brožury. Můžete také prodávat nějakou kuchařskou knihu na toto téma. Jistě, nejste knihkupectví, ale nejde o to, abyste vydělávali na knížkách. Jde o inspiraci zákazníků. A suroviny pak samozřejmě nakoupí u vás.
Můžete ovšem pokročit ještě dál. Vyhradit svačinám nějaké místo v prodejně a soustředit tam všechno, co je potřeba. Včetně krabiček na jídlo. Představte si, jak jedná zákazník. Přečte si leták s receptem, před sebou má všechno, co k tomu potřebuje. Naloží to tedy do vozíku, šťasten, že už nemusí hledat a přemýšlet.
To, co platí pro školáky, může zrovna tak fungovat u dospělých. V době covidu si zvykli nechodit ven, ale najíst se v práci u stolu. Pokud je v tom utvrdíte a usnadníte jim přemýšlení, rádi si u vás koupí všechno potřebné.
Lidé jsou zahlceni informacemi a rozhodováním. Proto si také mnozí stěžují, že za starých časů to bylo lepší. Čím méně je na výběr, tím lépe se rozhoduje. Proto také ten, kdo jim napoví nebo rovnou i za ně rozhodne, si získá jejich vděčnost. Nevynechejte proto jedinou příležitost, jak svým zákazníkům usnadnit život. Odvděčí se vám věrností a opakovanými nákupy.
Miloš Toman