
Nedávno jsem byl v prodejně, kde občas nakupuji. Všiml jsem si, že se nějak změnila. Starou „klasiku“ nahradilo atraktivnější zboží, mezery v regálech zmizely a vitrína s masem už není plná jen jeden den v týdnu. A zákazníků viditelně přibylo.
Co za tou přeměnou z Popelky na atraktivní prodejnu stojí? Jak jsem se dozvěděl, vlastně nic zvláštního. Změnila se vedoucí.
Připomnělo mi to jednu majitelku obchodu s oděvy. V devadesátých letech dostala prodejnu zpátky v restituci, byla už v důchodu, a od té doby se sortiment téměř nezměnil. Věci, které dávno vyšly z módy, zákazníky nepřitahovaly, a tak bylo uvnitř prázdno. Odmítala však připustit, že příčinou je ona sama.
Stejně tak se i v jiných oborech obchodu dozvídám, co všechno způsobuje, že tržby nejsou uspokojivé. Nikdy to však není majitel nebo vedoucí. Pravda se však často projeví při generační obměně. Nastoupí „mladá krev“ a začne se o prodej aktivně zajímat. Najednou jde i to, co předtím nešlo.
Vývoj maloobchodu zrychluje. Připomeňme si třeba bezobslužné prodejny. Není to tak dávno, co byl prodej potravin na venkově považován za neřešitelný problém. A najednou na vesnicích rostou prodejny jako houby po dešti. Co vím, tak díky tomu, že do čela nastoupili mladí lidé, nezatížení starými návyky.
Změna tedy není stav, o kterém je lépe nemluvit, ale nutnost. Ale je potřeba si uvědomit, že k tomu, abyste něco změnili, vždy potřebujete správné lidi. Buď se změníte sami, nebo najmete progresivní zaměstnance. Ale už tento krok vyžaduje aktivitu, změnu v myšlení. Je však nutná. Připomeňme si, že tím nejhorším, co může podnikatel vyslovit, je: „To stačí!“ Naopak. To, co stačilo včera, dnes už nestačí a zítra bude beznadějně zastaralé. Začněte tedy včas.
Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.