Nahrazení nákladní silniční dopravy vlakovým spojením, optimalizace v zásobování díky efektivnějšímu systému skladových zásob nebo plánování distribučních tras tak, aby doručovací vozidlo na křižovatkách odbočovalo častěji doprava. To jsou některé z možností úspory emisí a snížení uhlíkové stopy, které v rozhovoru zmiňuje Tadeáš Kos, provozní ředitel FM Logistic pro Českou republiku a Slovensko.
Trendem v současné logistice je snižovat emise nebo uhlíkovou stopu. Kde vidíte hlavní potenciál pro tyto cíle – spíše v rovině procesní, nebo v pokročilejších technologiích?
Popravdě to vidím v kombinaci obou faktorů. Pokročilé technologie, elektrické motory či alternativní paliva mohou přinést přímé snížení emisí i uhlíkové stopy u procesu či dopravy, který jsou již implementovány. Na druhou stranu změna procesu může přinést kompletní změnu řetězce, což může výrazně ovlivnit celkové zatížení.
Dal byste nějaký tip?
Například nahrazení nákladní dopravy vlakovým spojením, optimalizace v zásobování díky efektivnějšímu systému skladových zásob nebo plánování distribučních tras tak, aby doručovací vozidlo na křižovatkách odbočovalo častěji doprava. To vše jsou a budou do budoucna rozhodovací faktory pro úspěšné snižování zátěže pro planetu.
Zmínil byste konkrétní kroky, které se FM Logistic podařilo v Česku na Slovensku dosáhnout z pohledu snižování vlivu vaší činnosti na životní prostředí?
Předně se nám podařilo díky implementaci programu Watt Watchers snížit interními zásahy spotřebu plynu a elektrické energie ve skladových platformách o více než 20 procent, což považujeme za veliký úspěch. Také jsme se zaměřili na vyjednávání se smluvními dopravci ohledně přechodu na alternativní paliva s nižší uhlíkovou stopou či nabízíme zákazníkům alternativu v podobě vlakového spojení a možné vykládky vagónů přímo v naší platformě Tuchoměřice. Ale jak jsem již zmínil, zaměřujeme se také na změny procesů, proto jsme například implementovali automatický plánovací systém pro vyšší efektivitu distribuce zásilek v ČR.
Jaký podíl vašich skladových provozů v Česku a na Slovensku je vybaven nějakou z technologií, které snižují využití fosilních paliv?
V současné době jsme v transformační fázi pro instalaci fotovoltaických elektráren na dvou našich největších platformách, kdy se finální podoba očekává v roce 2025. Co se týče ostatních technologií, tak je s vysokou pravděpodobností budeme zavádět pro nové skladové platformy, které v příštích pěti letech plánujeme v Česku a na Slovensku spustit.
Jak vnímáte potřebu retrofitů u starších skladových hal z hlediska zateplení obvodového pláště či střechy?
V současné době nemáme potřebu tento bod intenzivně řešit, protože zateplení obvodových plášťů i střech bylo v minulosti provedeno nad rámec nutného minima a plně tak dostačuje i pro současné provozní potřeby.
Tématem v logistice jsou také obaly – většinou terciární, ale i sekundární. Jaká je strategie FM Logistic v tomto směru?
V rámci testování jsme vyzkoušeli papírové palety jako alternativu k jednorázovým dřevěným paletám, ale výsledek nebyl bohužel pro našeho zákazníka tak velkým přínosem, abychom řešení implementovali jako standardní službu. V rámci vývoje obalových prostředků i s velkým zaměřením na co-packingové služby ze strany FM Logistic je pro nás správný výběr obalového materiálu klíčový a pro atraktivnost u zákazníků i potřebný. A to jak z pohledu ekonomického, tak ekologického. Hledáme proto vždy cesty, jak stávající portfolio obalových materiálů rozšířit o varianty s vyšším podílem recyklátu. Dále zvažujeme, jak je řešena doprava obalového materiálu, efektivitu výplňového materiálu a zaměřujeme se i na případnou likvidaci u koncového zákazníka.