
Věrnostních programů, které Češi využívají, letos opět přibylo. V průměru jsou Češi osobně zaregistrováni již do 14 věrnostních programů, přičemž čtyři z toho jsou u maloobchodních řetězců. Šest procent Čechů se zaregistrovalo dokonce do 30 a více věrnostních programů, naopak pouhá tři procenta věrnostní programy zcela odmítají. Potvrzují to výsledky rozsáhlého výročního výzkumu Věrnostní programy a zákaznické portály 2024 realizovaného výzkumnou agenturou Incomind.
Dvě třetiny Čechů se o věrnostní programy různých poskytovatelů buď přímo aktivně zajímají nebo většinou využijí nabízené možnosti členství. Roste i míra využívání nejrůznějších zákaznických portálů napříč sektory. „Po započtení dalších šesti programů, využívaných v průměru pod registrací některého z rodinných příslušníků, se průměrný počet využívaných programů vyšplhal na úctyhodných dvacet,“ uvádí František Trunec ze společnosti Incomind.
Nejvíce jsou využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin (index využití 75 %), léků (62 %) a drogerie (62 %). Nejkladnější postoj k věrnostním programům mají mladí do 30 let, ženy jsou jim nakloněny více než muži. Celkem 84 % vnímá věrnostní programy jako přidanou hodnotu a 72 % spotřebitelů ovlivňuje členství ve věrnostním programu při volbě obchodu či poskytovatele služby. Současně ovšem pouze dvě pětiny Čechů uvádějí, že mají dobrý přehled o výhodách věrnostních programů, naopak pětina připouští, že prakticky vůbec netuší, co věrnostní programy nabízejí.
V znalosti vede věrnostní program Lidlu či Tesca
Komplexní výzkum společnosti Incomind Věrnostní programy a zákaznické portály 2024 se věnoval nejen postojům k věrnostním programům, jejich využívání, atraktivitě benefitů, motivaci k členství a dalším tématům v obecnější rovině, ale hned celé stovce věrnostních systémů (programů, zákaznických portálů či mobilních aplikací) jmenovitě.
Vůbec nejsilněji si s věrnostními systémy Češi spojují společnosti Lidl (věrnostní program Lidl Plus), Tesco (Clubcard) a Kaufland (Kaufland Card). Nejvyužívanějším věrnostním systémem v Česku je nicméně Karta výhod Dr. Max, kterou používají hned tři ze čtyř dospělých Čechů. Jen s malým odstupem následují Lidl Plus a Tesco Clubcard. Pozici nejdoporučovanějšího věrnostního programu obhájil Moneyback České spořitelny před programy dm active beauty a Odměny Air Bank.
V případě klientských portálů vede ve znalosti Lidl, u segmentu utilit ČEZ, jehož zákazníci vykazují i nejvyšší ochotu tento portál doporučit. U internet a mobile bankingu jsou na špičce ve využívání Česká spořitelna, Raiffeisenbank a ČSOB, nejvyšší míru doporučení dosáhla Air Bank.