Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL v Paříži ukončil 23. října svůj výjimečný ročník a upevnil tak své postavení významné světové akce v potravinářském sektoru. Během pěti dnů se zde sešlo více než 285 tisíc odborníků z celého světa, aby diskutovali o nejnovějších trendech a inovacích v daném oboru. Společně hledali perspektivní řešení hlavních výzev v rámci potravin a nápojů zítřka.
Veletrh SIAL Paris pořádá společnost Comexposium a je součástí SIAL Network, největší světové sítě veletrhů zaměřených na potraviny a nápoje. Letos přivítal 7 500 vystavovatelů ze 127 zemí na více než 270 000 m² výstavní plochy, což odpovídá rozloze stovky hypermarketů. Akce už tradičně konaná v Parc des Expositions v Paris-Nord Villepinte zaznamenala rekordní osmiprocentní nárůst návštěvnosti, čímž se opět vyrovnala číslům z doby před pandemií. Tento mimořádný ohlas odráží naléhavou potřebu setkávání a spolupráce odborníků z oboru. Veletrh SIAL Paris je pro ně ideální příležitostí k výměně názorů, uzavírání smluv a navazování nových partnerství.
„Letošní ročník SIAL 2024 se nesl ve znamení výjimečné energie. Všichni jsme si užili opětovné setkání a právě tato jedinečná atmosféra dělá ze SIALu událost, kterou nesmíte vynechat. Výstava si upevnila pozici předního světového potravinářského veletrhu, a to díky výraznému nárůstu počtu vystavovatelů i návštěvníků,“ říká Audrey Ashworth, ředitelka SIAL Paris. „Během pouhých pěti dnů jsme si uvědomili, že ve stále více digitalizovaném světě jsou lidský kontakt a spolupráce mezi začínajícími podniky a velkými společnostmi nezbytné,“ dodává.
Platforma v centru globální potravinové diplomacie
S více než 200 hostujícími zeměmi a účastí 110 oficiálních delegací hraje veletrh SIAL Paris, nad jehož jubilejním ročníkem převzal záštitu francouzský prezident, více než kdy jindy klíčovou roli v diskusích o budoucnosti potravin v celosvětovém měřítku. Uličkami výstaviště prošlo 50 velvyslanců, 16 členů parlamentu a 17 ministrů z Francie i ze zahraničí, což podtrhuje jeho význam pro rozvoj zemědělsko-potravinářského průmyslu.
Ministryně zemědělství, potravinové suverenity a lesnictví Annie Genevard při zahájení veletrhu jménem francouzské vlády uvedla: „Veletrh SIAL v Paříži je nepřehlédnutelnou příležitostí zdůraznit významnou roli, kterou hraje náš zemědělsko-potravinářský průmysl v hodnotovém řetězci našich potravinářských odvětví a v průmyslové struktuře.“ Ministr hospodářství Antoine Armand a státní tajemník pro ochranu spotřebitele Laurence Garnier ocenili úlohu veletrhu SIAL jako odrazového můstku pro export zhruba 600 přítomných francouzských společností.
Na oficiální večeři, která se konala v Elysejském paláci v pondělí 21. října, přivítal francouzský prezident dvacet nejvlivnějších francouzských vystavovatelů a významné mezinárodní hráče, tedy generální ředitele firem, dovozce a další. Tato akce byla příležitostí k posílení partnerství mezi Francií a hlavními světovými trhy a odrážela strategický význam veletrhu SIAL v potravinářské diplomacii.
„Veletrh SIAL Paris 2024 byl živou, optimistickou a angažovanou přehlídkou. SIAL posiluje svou roli hybné síly transformace v potravinářském sektoru a vybízí všechny, aby se podíleli na uskutečnění změn pro společné zvládnutí hlavní výzvy zítřka: zdravě a udržitelně nasytit deset miliard spotřebitelů. Letošní akce bohatá na obsah, konference a summity ukázala, do jaké míry jsou výzvy, kterým čelíme, zejména pokud jde o životní prostředí, zdrojem inspirace a obrovskou příležitostí pro potravinářský průmysl v krátkodobém, střednědobém i dlouhodobém horizontu,“ shrnuje Nicolas Trentesaux, generální ředitel společnosti SIAL. A doplňuje: „Tento výjimečný ročník veletrhu SIAL v Paříži byl také dějištěm slavnostního večera s velkolepou show, která spojila komunity potravinářské planety s cílem oslavit 60 let nových poznatků o potravinách.“
Příval inovací pro budoucnost potravin
Po dobu pěti dnů byl Parc des Expositions v Paris-Nord Villepinte dějištěm tvůrčího rozmachu, vystavovatelé zde představili více než 400 tisíc výrobků. V centru pozornosti byly potravinářské inovace, které odrážejí trendy zítřka a splňují rostoucí očekávání spotřebitelů v oblasti zdraví, udržitelnosti a jednoduchosti.
V netrpělivě očekávané soutěži SIAL Innovation, která vyzdvihuje nejinovativnější koncepty výstavy, bylo několik společností oceněno za jejich nápadité produkty a řešení. Ocenění SIAL Innovation Gold získala francouzská společnost Sabarot za směsi na zeleninové dorty. Tento inovativní výrobek splňuje několik klíčových očekávání: touhu „udělej si sám“, rostoucí zájem o potraviny rostlinného původu a potřebu jednoduchého složení, bez kontroverzních přísad. Na druhém stupni vítězů se umístila mauricijská společnost Aryze, která získala cenu Afrika za nápoj Boost it vyrobený z moringy, rostliny s mnoha výživovými a léčivými účinky. Tento produkt ilustruje trend směřující k funkčním potravinám, které spotřebitelům přinášejí pohodu i potěšení. A konečně cenu SIAL Innovation Bronze získala finská společnost King Konjac za svůj konjakový základ na sushi, přírodní, nízkokalorickou a bezlepkovou přísadu, která znovu propaguje konzumaci sushi a zároveň splňuje očekávání spotřebitelů dbajících na zdraví.
Tím ale inovace nekončí. Start-up Village, skutečný inkubátor nápadů, letos získal nový rozměr a oproti předchozímu ročníku zdvojnásobil svou výstavní plochu. S více než 650 přítomnými začínajícími firmami, z toho přibližně stovkou ve vesničce, se stala tepajícím srdcem výstavy a symbolem rostoucího významu mladých společností při transformaci potravinářského odvětví. Tyto začínající podniky ztělesňují budoucnost potravinářského průmyslu a nabízejí konkrétní a udržitelná řešení výzev zítřka.
SIAL Paris také s pomocí partnerů zveřejnil studii o otevřených inovacích v potravinářském průmyslu, která upozorňuje na mnohé výzvy a výhody spojené s tímto přístupem spolupráce. Studie vyzdvihuje zásadní roli, kterou při urychlování inovací hrají mladé, aktivní struktury. Otevřené inovace přitom zdůrazňují výhody větší spolupráce mezi zavedenými a začínajícími podniky ve stále konkurenčnějším prostředí.
Poznatky a nové spotřebitelské trendy
Cílem exkluzivní studie SIAL Insights, kterou veletrh vypracoval ve spolupráci se svými partnery, je analyzovat očekávání spotřebitelů a trendy v oblasti inovací potravin, stravování mimo domov a maloobchodu v celosvětovém měřítku. Prostřednictvím této studie se SIAL Paris dělí s odborníky o hlavní trendy pro rok 2024 a hodlá také zvýšit povědomí spotřebitelů z celého světa o nutnosti zapojit se do dění. Výsledky zdůrazňují klíčový význam jídla v našem životě a tři hlavní pilíře, jimiž jsou: emoce (potěšení nade vše, hledání výrazných chutí), soudržnost (návrat družnosti po vynucené přestávce způsobené pandemií) a péče (náš vztah k jídlu, které má pečovat o nás, o ostatní a o planetu).
SIAL Summity: společná zamyšlení nad výzvami zítřka
U příležitosti 60. výročí SIAL Paris byl představen nový formát, SIAL Summits, v jehož rámci zhruba padesátka renomovaných řečníků (podnikatelů, výzkumníků, antropologů a dalších) diskutovala o čtyřech hlavních tématech: CSR, Deeptech & AI, dodavatelském řetězci a Africe (kontinent, který byl na letošním ročníku v centru pozornosti). Tyto diskuse se zabývaly hlavními proměnami, k nimž v tomto odvětví dochází, a upozornily na slibné iniciativy.
SIAL Paris vás zve na další ročník, který proběhne od 17. do 21. října 2026. Mezitím budou rychlým tempem probíhat inovace a vzájemné výměny, a pokládat tak základy budoucnosti potravin na celém světě.
SIAL Paris 2024 v číslech a faktech
• výstaviště Paris-Nord Villepinte
• 19.–23. 10. 2024
• 270 000 m² výstavní plochy
• 7 500 vystavovatelů ze 127 zemí (60 % z Evropy, 40 % z ostatních kontinentů)
• 650 startupů
• 285 000 odborníků (78,5 % ze zahraničí)
• více než 400 000 vystavených výrobků
• více než 110 oficiálních delegací
• 200 kontaktů navázaných v průměru na vystavovatele
• více než 50 miliard eur činila kupní síla 8 000 největších nákupčích
Petr Hříbal, petr.hribal@atoz.cz