
Ikonická budova na rohu Národní a Spálené ulice, dnes Máj Národní, začíná psát novou kapitolu své historie. Během dvouleté rekonstrukce se původní monofunkční obchodní dům Máj proměnil v Máj Národní, moderní centrum zábavy, her a zážitků. Na ploše přes 17 tisíc metrů čtverečních vznikl jedinečný prostor v srdci Prahy s pestrou nabídkou obchodů, špičkovou gastronomií a zábavním parkem pro všechny generace.
V pondělí 24. června vstoupí do života Pražanů i návštěvníků metropole Máj Národní. Nabídne devět pater zážitků a zábavy. V prvním podzemním patře bude k dispozici prodejna Tesco v nové podobě. První a druhé patro obsadí nájemci v kategoriích restaurace, kavárny, květinářství, doplňky, drogerie atd. Foodhall nabídne přibližně 750 míst k sezení a pestrý sortiment rychlého i klasického občerstvení v režii značek Popeyes, Burger King, Banh-mi, Prima bašta, Misushi, Amerikanos a dalších.
O patra zasvěcená zábavě, kultuře a vzdělávání se postarala společnost Infinite Expirience Prague. Ve třetím a čtvrtém patře se nachází Levels. Na milovníky her každého věku tu čekají stovky arkádovek, nejmodernější závodní simulátory, minigolf, šipky či billiard. Kromě spousty zábavy a zážitků se návštěvníci mohou těšit také na gastronomické zážitky a drinky.
Zábava pro malé i velké
Lvíčkov, svět zábavy pro deti a jejich rodiče v největším rodinném zábavním parku v centru Prahy, se otevře v pátém patře. Vzrušující cestu časem zpátky do historie od podzimu 2024 v šestém patře nabídne expozice Back in Time. Všechny fanoušky superhrdinů nadchne zážitkový obchod Heroes Park v sedmém patře, kde si naplno užijí vzrušení, zábavu a dobrodružství se svými oblíbenými hrdiny. Ve Fly Vista v osmém patře gastronomický zážitek umocní nezapomenutelná atmosféra, výběr šampaňských vín a výhledy na Prahu. V celé své kráse si každý prohlédne Prahu jako na dlani také z vyhlídkové terasy Fly Vista v devátém patře – z nejvyšší 360stupňové panoramatické terasy v centru metropole, 40 metrů nad zemí.
Vlastníkem objektu bývalého obchodního domu Máj je od začátku roku 2019 developerská společnost Amadeus Real Estate, která na trhu působí více jak 30 let. Mezi její současné největší projekty patří vedle Máje Národní také Ameside v Plzni, kde připravuje výstavbu nové městské čtvrti. V Praze dále vlastní a provozuje kancelářské a obytné prostory ve Vlastině ulici (Praha 6) nebo rekonstruovala svůj objekt Paláce Bristol (původně z konce 19. století) v Dlouhé ulici. Dále zde připravuje další bytové projekty například ve Stodůlkách. Vlastníky společnosti jsou a správní radu společnosti vedou bratři Václav a Martin Klánovi.
Původní myšlenku jsme změnili
Rozhovor s Martinem Klánem
S jakým záměrem jste ikonickou budovu na rohu Spálené ulice a Národní třídy v roce 2019 koupili?
Původní myšlenkou bylo realizovat v horních patrech apartmány a dole obchodní dům. Zaujala nás idea, že by si lidé mohli i s autem vyjet pomocí nákladního automobilového výtahu do svého bytu, nic podobného tady tehdy ještě nebylo. Po několika měsících jsme to ale změnili, rozhodli jsme se vybudovat standardní projekt – to znamená ve spodních patrech obchodní dům a v dalších prostorech kanceláře. Této myšlenky jsme se drželi dlouho, měli jsme i nájemce do kanceláří. Jenže jsme pořád přemýšleli nad tím, zda v takové lokalitě, jako je Národní třída, kde každý den projde okolo 100 000 lidí, a na takovém místě jako je obchodní dům Máj s dlouhou historií a značnou kulturní hodnotou, není škoda umístit pouze kanceláře. Proto jsme se rozhodli pro unikátní koncept a začali hledat inspiraci v zahraničí.
Každé z devíti pater v Máji Národní bude specifické. Přináší také celou řadu unikátů, máte mezi nimi svého favorita?
Osobně mám nejradši vyhlídkovou terasu, která neuvěřitelným způsobem pomohla akcelerovat celý projekt. Výhled ze střechy byl rozhodujícím impulsem ke změně původního konceptu. Všichni, kdo zatím terasu navštívili, se shodli, že nic podobného v Praze neviděli. Ocitnete se na nejvyšší střeše v Praze 1. Jediná vyšší střecha, ale nepřístupná, je asi sto metrů vzdálený kostel Panny Marie Sněžné. U nás se můžete těšit na rozlehlou střechu, ze které je dechberoucí výhled.
Od počátku spolupracujete také s původními dvěma autory, architekty Martinem Rajnišem a Johny Eislerem. Nakolik ovlivnili výslednou podobu rekonstrukce?
Původní architekty, kteří před více než padesáti lety budovu OD Máj navrhli, jsme oslovili ihned po dokončení akvizice. Byli nadšení, protože v nás viděli někoho, kdo chce Máj znovu oživit. V posledních letech před rekonstrukcí bylo patrné, že obchodní dům má něco za sebou, takže měli obrovskou radost. Po celou dobu tomu dávali velkou energii, bylo zajímavé sledovat jejich chuť realizovat věci, které před padesáti lety nebyly možné – třeba kvůli nedostupným technologiím nebo jiným limitům souvisejícím s tehdejší dobou. Architekti přicházeli s nejrůznějšími a velmi cennými podněty a poznámkami.
Kdo stojí za architektonickou stránkou aktuální rekonstrukce?
Hlavním architektem renovace je AGE project, konkrétně architekt Milan Mlada, projekční část za AGE project zastřešoval inženýr Pavel Slezák.“
Výraznou novinkou jsou plastiky motýlů od Davida Černého, které jste umístili na fasádu Máje Národní. Odkud vzešla tato myšlenka?
Je to nápad autora Davida Černého. Když nám před lety přinesl svůj návrh, spadla nám brada. Dílo v sobě nese mnoho zásadních odkazů, symbolů a poselství.
Můžete je nastínit?
Dílo Davida Černého oslavuje československé stíhací piloty, hrdiny, kteří během druhé světové války sloužili u operačních perutí RAF. V chodníku před Májem je vsazeno 359 drobných siluet stíhacích letounů vytvořených z dlažebních kostek, protože stíhačů bylo právě 359. Motýli symbolizují mír, Spitfire je symbolem zbraně, války. Mezi mírem a válkou je tenká hranice a aktuální dění ve světě tento apel ještě umocňuje. Na Národní třídě také začaly přelomové události listopadu 1989. A Národní třídou 21. srpna 1945 prošel triumfální pochod přeživších československých letců. I to, že jsou motýli dva, v sobě nese symboliku – 1. máj je lásky čas, máj je rozkvetlý, motýl usedá na květinu Máje… Symbolů a věcí, které v uměleckém díle Davida Černého lze najít, je mnoho. Nejvíce se mi líbí motto RAF: Per ardua ad astra (Přes nepřízeň osudu ke hvězdám).
Rekonstrukce vdechla stavbě nový život
Rozhovor s Václavem Klánem ml.
Rekonstrukce bývalého obchodního domu Máj je ve finále. Co považujete za největší úspěch tohoto projektu?
Jsem hrdý na to, že se nám podařilo zrekonstruovat památkově chráněnou budovu v centru Prahy a vdechnout jí úplně nový život, který se přizpůsobil moderním trendům. Bylo to náročné, upřímně se přiznám, že už se velmi těším, až se konečně pořádně vyspím.
Jaká byla celková investice do rekonstrukce?
Celková investice byla 4,5 miliardy korun. Rád bych zdůraznil, že každé patro v Máji Národní je přizpůsobeno různému způsobu využití. Muselo se tedy budovat tak, aby každý koncept, který dané patro má, měl svou vlastní specifickou tvář. Je to několik odlišných pojetí, které se spojují v ideální koncept.
Hlavním nájemcem v Máji Národní je společnost Infinite Experience Prague, kterou jste založili a která je zaměřená právě na segment zábavy, zážitků… Jaké největší rozdíly vnímáte ve srovnání s oblastí realit či investic, ve které jste se dosud především pohybovali?
Infinite Experience Prague má úplně jiné procesy, primárně je orientovaná na zákazníka, kdežto náš dosavadní byznys je hlavně B2B. Tady poprvé je v centru pozornosti zákaznický zážitek. Musíme proto připravit vhodnou komunikační strategii, prostřednictvím reklamy sdělit zaměření a obsah jednotlivých konceptů, ale také správně navigovat zákazníky přímo uvnitř našeho centra. Oproti realitám a developerským projektům, kde vše běží na dlouhodobé bázi, je tento projekt rychlý a výsledky jsou vidět hned.
Máte u nás vůbec nějakou konkurenci?
Konkurence jsou v dílčích částech Infinite Experience Prague, třeba co se týče rooftop barů nebo zábavního centra pro děti. Ale kompletně se vším všudy jde o zcela výjimečný projekt, který nemá jinde obdoby.
Infinite Experience Prague bude mít 300 zaměstnanců, jak se vám v době téměř nulové nezaměstnanosti daří nábory?
Nábory jsou v dnešní době skutečně oříšek. Míra nezaměstnanosti v ČR se pohybuje kolem dvou tří procent, což řadí Českou republiku mezi státy s nejnižší nezaměstnaností v rámci EU, ale tím, že je náš projekt odlišný a atraktivní, se nám daří zaměstnance získávat. Fakt, že se mohou podílet na tomto netradičním konceptu, je motivuje.