Na českém maloobchodním trhu se od 6. 3. 2023 do 3. 3. 2024 prodaly kuchyňské oleje za 2,8 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o 28,3 %. Rovněž spadly tržby v kategorii másel a margarínů, a to o 19,2 %. Vyplývá to z dat společnosti NIQ. Výrobci se přitom s obchodními partnery zaměřují na hledání rovnováhy mezi konkurenceschopností a kvalitou spojenou s českým původem, tradiční výrobou a značkou.
Bližší pohled na data společnosti NIQ ukazuje, že meziročně se prodalo o téměř sedm milionů litrů olejů méně než v předchozím roce, šlo o pokles o 10,7 %. Nejdůležitější slunečnicový olej, který tvoří 48 % tržeb, ztrácí oproti loňskému roku v tržbách 38,6 %, zatímco v objemu klesá o 12,4 %. Průměrná cena slunečnicového oleje klesla z loňských 50,40 na 35,30 Kč za litr, tedy o 30 %. Následuje řepkový olej s 24% podílem, který rovněž meziročně v tržbách ztrácí (27,5 %), ale v objemu klesá pomaleji (3,8 %). Třetí nejdůležitější olivový olej s podílem na tržbách 21,7 % roste o 6,4 %, a to zejména díky nárůstu průměrné ceny za litr o 26 %.
Olivový versus řepkový
„V objemu meziročně vzrostly pouze méně významné druhy olejů jako kokosový, olej z hroznových semínek, lněný a pistáciový olej. Co se týče tržního podílu jednotlivých typů olejů, zajímavý je pohled na Prahu, kde je druhým nejdůležitějším olivový olej s 35,7 procent, a to na úkor zejména řepkového oleje, který drží pouze 16,8 procent,“ dokládá analytička Michaela Štefanová.
Privátní značky měly v loňském roce nadpoloviční tržní podíl (53,9 %), meziročně však ztratily 6,5 p. b. Jsou odpovědné za propad objemu, zatímco objem značkových produktů se vyvíjel pozitivně. Supermarkety, jako nejdůležitější s podílem na tržbách 48,4 %, jsou odpovědné za 97 % poklesu objemu na trhu (9,2 mil. l), za zbylými 3 % poklesu stojí neorganizované prodejny se smíšeným zbožím. Následují hypermarkety s 44,2% podílem a organizované prodejny se smíšeným zbožím (6,4 %). V obou těchto kanálech se objem meziročně vyvíjel pozitivně.
Klíčová cena
Pokud se pomine všeobecně vypjatá a nestandardní tržní situace roku 2022, kdy trhy byly vystresované a kupovalo se vše téměř za jakoukoliv cenu, je trh jedlých olejů aktuálně všeobecně dobře saturován. „V Evropě je spíše přebytek výrobní kapacity a téměř v každé zemi Evropské unie je více výrobců jedlých olejů. Distribuce napříč unií je však poměrně snadná a není nutné vyrábět olej v každé zemi,“ zmiňuje Adéla Čabayová, manažerka komunikace a PR koncernu Agrofert. Například na Slovensku není výrobce jedlého oleje, ale jsou zde distributoři, kteří bez problémů zvládají trhy zásobovat. Spotřebě zemí EU dominují řepkový a slunečnicový olej. Některé země preferují jeden druh oproti jinému, například maďarský spotřebitel tradičně preferuje slunečnicový olej a polský konzument řepkový olej.
V Česku jasná preference není dána. „Jedlé oleje jsou v podstatě komodita, a tak se i obchodují. Obchodní značky mají svůj půvab i význam, ale většina množství se obchoduje jako komodita v privátních značkách obchodních řetězců. V průmyslu potravin je stejně jako v retailu klíčová cena,“ vyzdvihuje Adéla Čabayová. Aktuální situace na trhu s oleji a tuky je obtížně predikovatelná, přičemž ceny se vrátily na úroveň před pandemií. „V současné době tuzemský trh čelí výzvám spojeným s dovozem levných olejů z Ukrajiny, které jsou pod výrobními náklady evropských olejů, což je dlouhodobě neudržitelné, a to zejména s ohledem na neustále se zpřísňující legislativu a rostoucí požadavky na kvalitu a bezpečnost potravin v Evropské unii,“ hodnotí Jana Jenčková, obchodní ředitelka společnosti Fabio Produkt. Podle ní navíc stoupající náklady, včetně mezd, což ztěžuje podmínky konkurovat výrobcům, kteří nemusí dodržovat stejné normy. Proto se větší apel očekává v případě sledování emisní stopy nejen rostlinných olejů, ale obecně všech výrobků včetně potravin.
„Věřím, že nejhorší část i důsledky ekonomické krize a související inflace a zdražování vstupů a energií je za námi. Nyní jen doufáme, že s očekávaným nárůstem reálných mezd a s ním souvisejícím nárůstem dobré nálady se vrátí i plná chuť zákazníků nakupovat specifické prémiové produkty, jako jsou naše za studena lisované oleje,“ přeje si Ondřej Balatka, majitel společnosti Rodinná lisovna V Presu. Poptávka po másle a smetaně poměrně osciluje v souvislosti s vývojem kupní síly, která je momentálně snížená trvale vysokou inflací a k tomu relativně silným růstem cen syrového mléka. „To souvisí zejména s dohodou Green Deal, a řekněme až eko fanatickou zemědělskou politikou. Vždy, když se změní dobrý úmysl v kult, začínají potíže,“ reaguje Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu společnosti Madeta.
Nabídka rostlinných alternativ másla sílí
Společnost Kaufland Česká republika nabízí rostlinné oleje i pod vlastní značkou K-Classic. Jsou vyráběny a dodávány předními evropskými dodavateli. „V jejich případě je pro zákazníka základním parametrem cena, na jejímž základě výrobek koupí,“ deklaruje tisková mluvčí Renata Maierl. V současné době jsou úspěšné i různé ochucené varianty, třeba řepkový olej s máslovou příchutí, nebo varianty s přidanou hodnotou, jako je řepkový olej s vitaminem D či oleje na smažení. Pro náročnější zákazníky orientované na zdravější stravování mají v nabídce nerafinované oleje pro studenou kuchyni (K-Favourites řepkový olej lisovaný za studena a podobně). „V případě olivového oleje je současná situace nestabilní a komplikovaná kvůli klimatickým problémům v Řecku a Španělsku. I přesto poskytujeme široký výběr nejkvalitnějších značkových olejů, a především olivové oleje našich vlastních značek, jako je K-Classic, K-Bio nebo K-Favourites. Pokud jde o zemi původu, naši zákazníci nakupují španělské, řecké, italské a portugalské olivové oleje,“ konkretizuje Renata Maierl.
Sílí i nabídka rostlinných alternativ másla, které jsou vhodné nejen pro vegansky se stravující, ale i pro ty, kdo trpí alergiemi na některé ze složek kravského mléka. Spotřebitelé se přitom dnes již nemusí omezovat pouze na rostlinné margaríny, protože na českém trhu je dostupná například stoprocentní rostlinná alternativa másla Rama, která je podle výrobce udržitelnější než klasické máslo. „Je však potřeba zmínit důležitost nezávislých veganských certifikací, jelikož různé alternativy másla, jako jsou margaríny, velmi často obsahují živočišné složky, například kravskou syrovátku. I to je jedním z důvodů, proč výrobci plně rostlinných produktů volí ochrannou známku V-Label a podrobení produktu nezávislé kontrole. Dalším z důvodů je podle průzkumů vyšší důvěra spotřebitelů v certifikovaný produkt a vyšší vnímaná kvalita,“ konstatuje Zuzana Kovandová, kontrolorka pro V-Label certifikaci organizace ProVeg Česko. Rostlinné alternativy másla včetně zmíněného produktu Rama přináší na český trh společnost Upfield ČR. Ta v loňském roce rovněž oznámila, že se jejich značka Flora vrátila ke 100% rostlinnému složení a uvedla na trh nové a vylepšené receptury bez mléčných složek v novém designu.
Konzervované i bio produkty
Výrobci se u svých odběratelů aktuálně potýkají s tlakem na co nejnižší ceny, především z řad řetězců i velkoobchodů, což představuje výzvu pro udržitelnost podnikání v regionu. „Tomu může tradiční český výrobce jen těžko konkurovat,“ uvádí Jana Jenčková. Jejich úkolem je proto pokusit se najít společně s obchodními partnery rovnováhu mezi konkurenceschopností a kvalitou spojenou s českým původem, tradiční výrobou a značkou. „V roce 2023 se situace na trhu slunečnicového a řepkového oleje stabilizovala, ceny se snížily, hlavně v promocích. Naopak u olivového oleje ceny v posledních měsících rostou, hlavním důvodem je nízká úroda oliv,“ míní Iva Pavlousková, tisková mluvčí společnosti Tesco Česká republika. Ondřej Balatka se domnívá, že spotřebitelé budou v budoucnu očekávat co možná nejvyšší kvalitu ve smyslu původu a zpracování surovin a preferovat budou lokálnost a šetrnou výrobku k životnímu prostředí. Za tyto benefity podle něj budou ochotni platit vyšší cenu.
„Čas od času se objeví snaha inovovat produkty anebo přijít s nějakou novinkou, ale trh je konzervativní a zájem je spíše o základní produkt s nízkou cenou. O hodnotnější a dražší novinky příliš velký zájem není,“ informuje Adéla Čabayová. Dlouhodobým pozitivním trendem pro lokální evropské produkty je snižování spotřeby palmových olejů a tuků a snaha o jejich náhradu řepkovým anebo slunečnicovým olejem. „Nové trendy ve výživě v podobě speciálních olejů, které jsou určeny pro skutečné gurmány a příznivce zdravého stravování, výrazně podporujeme. V naší nabídce máme výrobky v konzervované i bio kvalitě, z velké části zastoupené našimi vlastními značkami,“ doplňuje Renata Maierl. V této kategorii výrazně podporují i české dodavatele (například King food Bohemia).
Jan Teplý segment smetan a másel považuje za jeden z nejstabilnějších a relativně nejméně trendový. Domnívá se, že už je zjevné, že přirozené tuky jsou mnohem kvalitnější než rostlinné ztužené nebo jakékoliv jiné náhražky. Takže se jedná o stabilní trend odklonu spotřebitelů od rostlinných náhražek, napodobenin či ztužených tuků směrem k máslu, sádlu a pokud možno panenským olejům.
Odpovědnost a udržitelnost
Výběr správných produktů se stává nejen záležitostí kvality, ale i odpovědnosti a udržitelnosti. Preference zákazníků se postupně posouvají k udržitelným produktům s nízkou uhlíkovou stopou. „Naše rostlinné oleje a další výrobky jsou odrazem naší filozofie podnikání ekologicky šetrnou cestou. Kvalita neznamená úzký sortiment, a proto i pro letošní rok chystáme několik novinek,“ prozrazuje Jana Jenčková. Zákazníci již znají jejich oleje ve spreji, ke kterým již brzy přibudou nové druhy olejů, například avokádový, octy, například balzamikový, připravují i sójovou omáčku. „Naším cílem je udržení dobré kvality za příznivou cenu. V Maďarsku máme stabilní portfolio produktů a občas vyjdeme s nějakou novinkou, ale nečekáme významný odklon od stávajících produktů a značek,“ vysvětluje Adéla Čabayová. A opakuje, že řepkový a slunečnicový olej, a to i balený, je svým charakterem spíše komodita a o speciality není velký zájem.
„Důraz klademe na kvalitu, řemeslné zpracování a kontrolu celého výrobního procesu. Vývoj nových produktů směřujeme od čistě potravinových k doplňkům stravy a produktům s vysokou přidanou hodnotou pro lidské zdraví,“ zdůrazňuje Ondřej Balatka. V Madetě se dlouhodobě snaží řídit selským rozumem. „Dokonce bych řekl, že některé trendy, které považujeme za naprostou hloupost, ignorujeme. Naším nastavením je prostě dělat poctivé výrobky bez náhražek, bez šizení, a to se nám vrací v podobě věrnosti našich zákazníků,“ poodkrývá Jan Teplý.
Zapojeni jsou lokální dodavatelé
Ve výrobních procesech klade společnost Fabio Produkt důraz na udržitelnost. Snižují ekologický otisk výroby, využívají udržitelné zdroje, jako je fotovoltaika nebo e-mobilita, nabízí propracovaný systém recyklace použitých kuchyňských olejů, které dál zpracovávají v odděleném provozu na biologicky rozložitelné oleje v technickém odvětví. Rovněž investují do inovací, aby dosáhli minimálního dopadu na životní prostředí. „Všechny naše obaly jsou plně recyklovatelné a sami je i recyklujeme. Upřednostňujeme regionální dodavatele a výrobce,“ podotýká Jana Jenčková.
Vybrané výrobky společnosti Fabio Produkt se například nacházejí v několika prodejnách Kaufland v Libereckém kraji. „V kategorii olejů podporujeme i české regionální dodavatele. Jedná se o dodavatele, kteří nemají kapacitu dodávat svůj sortiment prostřednictvím skladů do celé sítě a dodávají přímo pouze do malého počtu poboček ve svém regionu,“ konstatuje Renata Maierl. Takovým příkladem jsou výrobky Rostislava Ryšavého, který dodává pět druhů olejů do brněnské a okolních prodejen řetězce Kaufland. „Snažíme se mít lokální dodavatele surovin i zákazníky, zpracováváme veškeré výstupy z výroby, nejen olej, ale i pokrutiny,“ říká Ondřej Balatka. Navíc se propojují se stejně smýšlejícími kolegy v branži, nyní například projektem Dva nákupy, jedna doprava. Samozřejmostí je recyklace odpadů, včetně biologického.
Rozhoduje i počet naježděných kilometrů
Společnost Tesco Česká republika má v nabídce jak olivové, tak slunečnicové a řepkové oleje vlastní značky. Udržitelnost je jedním se základních pilířů i jejich podnikání. Vždy na ni kladou důraz při hodnocení obalů a rozhodování o změnách. V rámci obalů olejů přešli na láhev a víčko, které mají nižší hmotnost použitého plastu.
„V minulosti jsme v Maďarsku investovali nemalé finanční prostředky do nejmodernějších plnicích linek umožňujících spolu s redesignem plastové lahve významnou redukci použití obalového PETu a neméně významné snížení spotřeby polyetylenu úsporně navržených víček,“ popisuje Adéla Čabayová. Dále vychází vstříc zákazníkům, kteří to vyžadují, tím, že používají recyklovaný PET. Uhlíkovou stopu svých výrobků, tedy i jedlých olejů, dlouhodobě sledují a redukují.
Společnost Madeta udržitelnost řeší stejně jako dříve. „Jsme firmou, která je o tom přesvědčená dlouhodobě, takže se snažíme správně chránit výrobky vhodným obalovým materiálem, který je co nejlépe recyklovatelný a zároveň má co nejnižší uhlíkovou stopu. Důraz klademe například i na počítačovou optimalizaci logistických procesů, aby se najezdilo co nejméně kilometrů,“ poukazuje Jan Teplý.
Nejvyšší propad zaznamenaly mélange
Nějaký druh oleje nebo tuku nakoupily v uplynulém roce všechny české domácnosti. Přípravky na pečení, smažení, do salátů a dalších jídel kupují jednou za zhruba čtrnáct dní a za jeden nákup utratí více než 77 Kč. Tato částka v meziročním porovnání představuje snížení útraty o 13 %. „Oleje a tuky jsou jednou z mála kategorií, kde vidíme pokles nejen v objemu, ale i hodnotě. A to především díky poklesu průměrné ceny,“ vyzdvihuje Vladimíra Šebková, client relationship manager Spotřebitelského panelu GfK.
Největší část výdajů, a to necelou polovinu, domácnosti zaplatí za máslo. Podíl tuků živočišného původu na výdajích představuje více než polovinu výdajů. Pokud by byly zahrnuty i směsi rostlinných a živočišných tuků, tzv. mélange, bylo by to skoro 60 %. Druhým největším segmentem v rámci tuků a olejů jsou jedlé oleje, za které domácnosti utratí více než čtvrtinu výdajů. Další velkou kategorií, s více než pětinovým podílem, jsou margaríny a mélange. Máslo je jediným segmentem, který dokázal v nákupech domácností růst z hlediska objemu. Je to dané tím, že jej nakoupilo více kupujících než v roce 2022, 9 z 10 českých domácností ho nakoupilo alespoň jednou. Máslo má vysokou frekvenci nákupů, domácnosti ho nakupovaly jednou za 3 týdny a utratily za jeden nákup asi 75 Kč, což je o více než 18 % méně oproti roku 2022.
Segmentem, který byl nakupován ve stejné hodnotě jako v roce předchozím, jsou bílé tuky, ve kterých dominuje sádlo. Přestože došlo k nákupu menšího množství, a to díky nižšímu počtu kupujících a nižší frekvenci nákupu, nárůst průměrné ceny o 17 % dokázal výsledek vybalancovat na nulu. Segmentem s nejvyšším meziročním propadem výdajů na nákup a nakoupeného objemu jsou mélange. Tuto směs margarínu a másla nakoupily 4 z 10 českých domácností, což bylo méně než v roce předchozím. Domácnosti mélange nakupovaly s nižší frekvencí, jednou za tři měsíce, a za jeden nákup zaplatily více než 57 Kč. „Největší část útraty za tuky a oleje domácnosti zaplatí v hypermarketech, a to jednu třetinu. Více než čtvrtinu utratí v diskontních prodejnách a více než pětinu v supermarketech,“ konkretizuje Vladimíra Šebková. Ačkoliv v malých prodejnách utratí jen desetinu výdajů, je to tento formát, který zaznamenal nejmenší pokles výdajů domácností v kategorii tuků a olejů.
Názor odbornice:
„Másla stále kralují.“
V kategorii olejů rostla v posledních letech hlavně obliba olivového. U tuků se popularita másla a rostlinných alternativ dlouhodobě nezměnila. Stále převládá oblíbenost másla. Nicméně dodavatelé vidí velké šance na trhu rostlinných alternativ másla a své výrobky silně podporují v různých marketingových akcích. Rostlinnou stravu neustále rozšiřujeme. Nyní jsme získali například druhé místo v průzkumu Rostlinný řetězec roku 2024.
Iva Pavlousková, tisková mluvčí, Tesco Česká republika
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2024.