
Dr. Max se stává absolutním vítězem 21. ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku. Téměř 85 tisíc lidí se zapojilo do internetového hlasování v kategorii Cena veřejnosti, aby vybrali svého oblíbeného obchodníka. Své vítězství v této kategorii úspěšně obhájil Lidl.
Vítězi sortimentních kategorií vybraní na základě spotřebitelského výzkumu jsou Alza.cz, Bambule, Datart, Decathlon, Deichmann, dm drogerie markt, Dr. Max, IKEA, Knihy Dobrovký, Lidl, OBI, Peek & Cloppenburg, Rohlik.cz, Super Zoo a Tank Ono. V kategorii odborné poroty Inovace roku zvítězila společnost Makro Cash & Carry ČR. Vítězem kategorie SOCR ČR Zodpovědný obchodník je Tesco Stores ČR.
Vítězové jednotlivých sortimentních kategorií a absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2023 byli vybráni na základě reprezentativního průzkumu. Při hodnocení se braly v úvahu dvě klíčové skupiny faktorů: pozice na trhu a důvěra zákazníků. Absolutním vítězem se stává ten, kdo dosáhne nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi.
Dr. Max, dm drogerie markt a IKEA
Absolutním vítězem ocenění Mastercard Obchodník roku 2023 se stal Dr. Max. Vyniká v parametru zapamatovatelnosti, spontánně si ho vybaví osm z deseti lidí nakupujících daný sortiment a jeho zákazníci prokazují nejvyšší míru loajality napříč všemi kategoriemi.
Stříbrnou pozici v kategorii Absolutní vítěz obsadila společnost dm drogerie markt. Na stupně vítězů se dostává především díky parametru důvěry, kde vyniká ve schopnosti nezklamat zákaznická očekávání a ochotě zákazníků tohoto obchodníka doporučit. V těchto atributech je na špičce napříč sledovanými kategoriemi.
Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost IKEA. Na špici žebříčku nejlepších obchodníků na trhu se drží především díky silné loajalitě svých zákazníků. Ale i v dalších dvou parametrech – zapamatovatelnosti a důvěře – je poměrně silným hráčem.
V kategorii Cena veřejnosti úspěšně obhájil své loňské vítězství Lidl Česká republika. Každý, kdo hlasoval, měl možnost rozdělit celkem deset bodů mezi své čtyři nejoblíbenější obchodníky. Vítěz kategorie Lidl získal celkem 168 444 bodů a hlasovalo pro něj 54 221 zákazníků. Na druhé příčce se umístila společnost Kaufland se 102 776 body a na třetím Penny Market s 69 748 body.
O vítězi kategorie Mastercard Inovace roku rozhodli účastníci konference Retail Summit. Finalisté kategorie vybraní odbornou porotou – Dr. Max (Robotický sklad a smart expedice v lékárnách), Makro Cash & Carry ČR (Iniciativa České pole) a SuperZoo (Samoobslužná prodejna 24/7) – se utkali při veřejné prezentaci o hlavní cenu. Vítěze zvolili účastníci konference svým hlasováním, a stala se jím společnost Makro Cash & Carry ČR.

Absolutním vítězem se stala síť lékáren Dr. Max.
Spokojený zákazník je nejvyšší hodnota
„Za těch 21 let, co udělujeme prestižní ocenění Mastercard Obchodník roku, se toho na maloobchodním trhu hodně změnilo. Jedna věc ale zůstává stejná – tou největší hodnotou je pro obchodníka spokojený zákazník. Velmi nás těší, že do výběru vítězů se pravidelně zapojují desetitisíce lidí, jejichž hlas má pro každého z oceněných velkou váhu a je pro ně zároveň i závazkem do budoucna. Gratulaci si zaslouží nejen hlavní vítězové, ale všichni ocenění. Jakékoli umístění v soutěži Mastercard Obchodník roku je důkazem, že svoji práci dělají dobře a že to zákazníci vnímají,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
„Retailový trh se dynamicky vyvíjí a dlouhodobé posilování role e-shopů je v tomto směru jen špičkou ledovce. Je skvělé, že obchodníci přicházejí s celou řadou dalších inovací, které posouvají zákaznickou zkušenost a spolu s ní i celé odvětví dále. Nejlépe to dokazuje celá řada zajímavých projektů přihlášených do kategorie Inovace roku. Na vývoj trhu reagujeme i úpravou soutěžních kategorií. Letos jsme například do ocenění zařadili oblast Doručení jídla a potravin, která si v soutěži Mastercard Obchodník roku určitě najde trvalé místo,“ doplňuje Jana Lvová.
Zodpovědný obchodník
Soutěž se letos v kategorii Zodpovědný obchodník, jejímž garantem je Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, zaměřili na zdraví. Nevhodné stravování, nedostatek pohybu a špatný životní styl obecně jsou totiž nejčastějšími příčinami civilizačních chorob a úmrtí v naší populaci. Obchodní řetězce proto v posledních letech vedle preventivních zdravotních programů pro své zaměstnance rozvíjejí i programy na podporu zdravého životního stylu.
Z řady zajímavých námětů nakonec odborná porota za nejlepší z nich vybrala program společnosti Tesco Stores ČR, a to zejména díky jeho komplexnosti. Řetězec Tesco totiž zainvestoval do vlastní metodiky měření indikátorů zdravých výrobků a podle ní stanovuje cíl, jaký podíl mají mít zdravé potraviny v celé nabídce. V současné době tvoří zdravé potraviny již více než polovinu nabídky a jejich podíl poroste i v dalších letech.
Porotu při hodnocení přihlášek zaujaly také projekty Skutečně zdravá škola od Lidlu na výstavbu jedlých školních zahrad, rozšiřování produktových řad Kauflandu K-free a K-take it veggie nebo vzdělávací program Albertu pro děti Zdravá 5.
Výsledky sortimentních kategorií
Cenu Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval zejména v parametru zapamatovatelnosti. Celkem 54 % respondentů nakupujících sortiment si ho spontánně vybavilo. Zákazníci Lidlu projevili také vysokou míru loajality v této kategorii. Kaufland obsadil druhé místo a třetí příčku Albert.
dm drogerie markt se stala vítězem kategorie Obchodník roku s drogerií a parfumerií, a to především díky velmi silné pozici v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně dm jmenovalo 66 % respondentů nakupujících sortiment. Na druhém místě se umístila Teta drogerie a na třetím Rossmann.
Společnost Peek & Cloppenburg se stala vítězem kategorie Obchodník roku s oděvy díky nejvyšší míře důvěry deklarované zákazníky – obchodníka doporučuje 78 % zákazníků nakupujících sortiment. Druhé místo patří společnosti Zalando a na třetím je New Yorker.
Ocenění Obchodník roku s obuví získala společnost Deichmann. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 47 % respondentů nakupujících sortiment. Druhé místo obsadila společnost Rieker a třetí Footshop.
Své loňské vítězství v kategorii Obchodník roku se sportovními potřebami obhájil Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 55 %. Druhé místo obsadilo Sportisimo a třetí SportsDirect.

Lidl získal i Cenu veřejnosti.
Kdo vyhrál v dalších kategoriích
Společnost OBI se stala vítězem kategorie Obchodník roku pro dům a zahradu díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti v dané kategorii – spontánně ji jmenovalo 60 % respondentů nakupujících sortiment. Na druhém místě se umístil Hornbach a na třetím Eva.cz.
V kategorii Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky zvítězila IKEA Česká republika, a to především díky velmi silné pozici v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 62 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA v dané kategorii deklarují také nejvyšší míru loajality. Na druhém místě je Jysk a na třetím Sconto nábytek.
Datart se stal vítězem kategorie Obchodník roku s elektrem a elektronikou, protože zabodoval v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ho jmenovalo 62 % respondentů nakupujících sortiment. Druhém místě se umístila Alza.cz a na třetím Planeo.
Na první místo se z loňského druhého v kategorii Čerpací stanice probojovala společnost Tank Ono Tato čerpací stanice je pro 54 % respondentů hlavním nákupním místem pro daný sortiment, čímž zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě je loňský vítěz Orlen Benzina a na třetím Shell.
Ocenění Obchodník roku s knihami získala společnost Knihy Dobrovský mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 69 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Na druhém místě je Luxor a na třetím Megaknihy.cz.
V kategorii Obchodník roku s hračkami zvítězila společnost Bambule, která zabodovala zejména v parametru zapamatovatelnosti – 35 % respondentů nakupujících sortiment si ji spontánně vybavilo. Druhé místo připadlo Wiky a třetí obsadilo Pompo.
Dr. Max zvítězila i v kategorii Lékárna roku
Kromě titulu Absolutní vítěz je společnost Dr. Max také na prvním místě v kategorii Lékárna roku. Dr. Max je ve své kategorii nejsilnějším hráčem ve všech parametrech – spontánně jej jmenovalo 84 % respondentů nakupujících sortiment, pro 71 % zákazníků je hlavním nákupním místem pro daný sortiment a je na prvním místě také z hlediska souhrnného indexu důvěry nakupujících. Druhé místo obsadily lékárny Benu a třetí Lékárna.cz.
Titul E-shop roku získala společnost Alza.cz mimo jiné díky nejvyšší míře loajality zákazníků v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je obchodník Alza.cz hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 41 %. Druhé místo obsadilo Zalando.cz a třetí dm.cz.
Společnost Super Zoo zvítězila v kategorii Obchodník roku pro chovatele. Super Zoo boduje v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně si jej vybavilo 32% respondentů nakupujících sortiment. Parametr loajality je taký vysoký. Pro 56 % zákazníků je hlavním nákupním místem pro daný sortiment. Na druhém místě je SpokojenyPes.cz a na třetím Zoohit.
V nové kategorii Doručení jídla a potravin zvítězila společnost Rohlik.cz. A to především díky velmi silné pozici v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně Rohlik.cz jmenovalo 46 % respondentů nakupujících sortiment. Druhou příčku obsadila Foodora a třetí Košík.cz.