Automat na kvalitní filtrovanou vodu do vlastní nádoby najdou cestující na pražském Hlavním nádraží. Jedná se o první z dvanácti filtračních stanic, které Správa železnic společně se startupem Lokni instaluje na nádražích v České republice v rámci projektu Železnice bez plastů. Namísto nákupu balené vody si tak lze načepovat perlivou či neperlivou vodu z důvěryhodného zdroje. Díky novému tarifu Nádraží si každý cestující může načepovat půl litru neperlivé vody denně zdarma.
Zprovoznění první filtrační stanice v Praze odstartovalo hlavní fázi projektu Železnice bez plastů. Na ni v nejbližších týdnech naváže spuštění automatů ve stanicích Kolín, Praha-Smíchov, Hradec Králové hl. n., Náchod, Děčín hl. n., Plzeň hl. n., České Budějovice a Břeclav. V druhé fázi projektu pak přijdou filtrační stanice do vybraných klíčových lokalit na Moravě.
„Projekt Železnice bez plastů a automaty na filtrovanou vodu jsou jedním z mnoha kroků, které podnikáme pro zlepšení služeb a komfortu našich cestujících. Je to i součást naší dlouhodobé strategie udržitelnosti,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Inovativním projektem vnáší Správa železnic do veřejného prostoru diskusi o dalších udržitelných řešeních v oblasti dopravy. Jiří Svoboda k tomu dodává: „Očekáváme, že tento projekt povede k dalším iniciativám v oblasti udržitelnosti v dopravě a že se k nám přidají další partneři a organizace, kteří sdílí naše hodnoty nejen v oblasti ochrany životního prostředí.“
Automat na filtrovanou vodu, které provozuje startup Lokni, bude v halách či hlavních koridorech nádražních budov. Cílem projektu je motivovat cestující a návštěvníky nádraží ke snižování množství odpadu ve veřejném prostoru a nabídnout jim alternativu k balené vodě. Každý si zde bude moct načepovat do vlastní lahve kvalitní chlazenou filtrovanou vodu, a to buď perlivou, nebo neperlivou. Všichni cestující přitom dostanou možnost si přes mobilní aplikaci Lokni denně načepovat půl litru neperlivé vody zdarma díky speciálnímu tarifu Nádraží.
Využít bude možné i ostatní tarify v rámci mobilní aplikace Lokni, která poskytuje vedle placených měsíčních nebo ročních také bezplatné tarify. Ty jsou zejména pro studenty univerzit, kteří mají možnost si denně načepovat až tři litry zdarma.
Voda z kohoutku je síce kvalitní, ale problémem může být potrubí
„Budujeme síť filtračních stanic. Lidé si v nich mohou s důvěrou natočit špičkovou vodu do vlastní lahve namísto nákupu vody v PET. Balená voda zbytečně zatěžuje životní prostředí,” uvádí k instalaci první filtrační stanice Martin Václavík, zakladatel startupu Lokni. Jak dodává: „V Česku máme kvalitní vodu z vodovodu. Ve starých nebo rozsáhlých objektech, jako jsou školy či nádraží, se ale její senzorické vlastnosti mohou vlivem materiálu potrubí či stagnace zhoršovat. Lidé pak často preferují předraženou balenou vodu. Věříme, že důvěryhodný alternativní zdroj perlivé i neperlivé vody do vlastní lahve může přispět ke snížení množství zbytečného odpadu.“
Výběrové řízení Správy železnic pro projekt Železnice bez plastu vyhrála společnost Bezpetek, která podala nabídku ve spolupráci se startupem Lokni. Ten řešení kompletně naprojektoval a bude zajišťovat i veškerou instalaci, správu, servis a integraci mobilní aplikace. Správa železnic zajišťuje stavební přípravy pro připojení automatů a energie. Společnost Bezpetek platí Správě železnic měsíční koncesní poplatky a pokrývá také veškeré náklady spojené se servisem stanic a výměnou filtrů.
Spolupráce je na dobu pět let a na 12 lokalit. Pokud se koncept osvědčí, obě strany nevylučují rozšíření filtračních stanic na další nádraží. V rámci strategie ESG Správy železnic je v plánu rovněž informovat veřejnost o úsporách odpadních plastů a efektivitě filtračních stanic.