
Systém zálohování PET lahví a plechovek může úspěšně fungovat i v českém prostředí. Ukázalo to jeho pilotní testování ve třech prodejnách Kaufland a stejném počtu obchodů Lidl. Zákazníci v nich během tří měsíců výměnou za slevové kupony odevzdali přes 260 tisíc obalů. Lidl a Kaufland budou nyní v testování pokračovat. Zálohové automaty nainstalují do vybraných prodejen v dalších městech.
Pro úspěch systému zálohování PET lahví a plechovek v Česku je klíčová správně nastavená logistika. Vyplývá to z výsledků pilotního testování. To v šesti vybraných prodejnách napříč Českem před třemi měsíci spustily maloobchodní řetězce Kaufland a Lidl. Obavy, že pro zákazníky může být překážkou skladovat doma prázdné obaly a vracet je neznečištěné a nesešlápnuté, se nepotvrdily.
Pro dvě třetiny lidí to podle zákaznické ankety není žádný problém. A to zejména proto, že většinou odevzdávají maximálně 12 obalů naráz. V průměru se v rámci testovacího provozu v každé plně zapojené prodejně vysbíraly přes čtyři tisíce obalů týdně. Celkem šlo o 260 693 PET lahví a plechovek za čtvrtletí.
Projekt přinesl cenná data o tom, jak systém ještě vylepšit před tím, než bude v České republice zaveden do praxe celoplošně. Lidl a Kaufland budou nyní v testování dál pokračovat. Zálohové automaty nainstalují do vybraných prodejen v dalších městech. Zároveň svými konkrétními poznatky přispějí k přípravě nového právního rámce pro zálohový systém. Ten už začíná dostávat reálné obrysy.
Poptávka je vysoká
„Pilotní testování potvrdilo, co jako maloobchodníci pozorujeme už delší dobu. Mezi zákazníky je vysoká poptávka po rozšíření zálohového sytému ze skleněných lahví i na další jednorázové obaly. Vedle toho jsme ale získali celou řadu dalších cenných dat o tom, jak systém funguje v praxi. A také jak ho nastavit tak, aby byl maximálně efektivní pro všechny,“ popisuje tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.
Ministerstvo životního prostředí v ČR chystá změny v zálohování PET lahví. Návrh zákona, který nastaví pravidla pro povinné zálohování PET lahví, by měl být připraven ještě letos. Platit by měl začít během roku 2025.
Předáním prvních výsledků testování a projednáváním parametrů celoplošného zálohového systému pro PET lahve a plechovky pilotní projekt řetězců Kaufland a Lidl nekončí. V rámci mezinárodní strategie REset Plastic obchodní skupiny Schwarz, jíž jsou obě značky součástí, naopak dojde k jeho dalšímu rozšíření do dalších měst. K vybraným prodejnám v Praze, Brně, Plzni, Olomouci a Šternberku tak přibudou ještě jednotlivé provozovny v Karlových Varech, Ústí nad Labem, Zlíně, Pardubicích. Kaufland a Lidl tím dále podpoří svoje dlouhodobé úsilí o snížení množství plastu ve všech svých divizích a o opětovnou využitelnost obalových materiálů.
Zálohování z přesvědčení
Příznivým výstupem pilotního testování je, že pro řadu lidí záloha (v tomto případě slevový kupon) představuje jen jednu z motivací nápojové obaly vracet. Z kuponů vydaných zálohovými automaty lidé uplatnili zatím okolo 25 %. To naznačuje, že PET lahve a plechovky vracejí také z přesvědčení.
„Ze zákaznické ankety jsme navíc zjistili, že většina lidí vrací nápojové obaly proto, že považují zálohový systém z hlediska cirkularity důležitý. Slevový kupón pro ně není zásadní. Spuštění pilotního projektu mělo smysl i vzhledem k tomu, že se nyní připravuje právní rámec zálohového systému. Do probíhajícího dialogu s Ministerstvem životního prostředí a dalšími stakeholdery tak můžeme přispět konkrétními zjištěními a daty. A pomoct tak k vytvoření optimálního a funkčního systému,“ říká tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Podle Davida Surého, vrchního ředitele sekce ochrany životního prostředí Ministerstva životního prostředí ČR, je vyhodnocení pilotních projektů zpětného odběru nápojových lahví a plechovek vítaným zdrojem informací především o tom, jak jsou zákazníci ochotni akceptovat a využívat systém zálohování nápojových obalů. „Zároveň na ministerstvu pracujeme na úpravě zákona o obalech, který zavede povinný systém zálohování PET lahví a plechovek. Do konce letošního roku připravíme paragrafové znění. To bude reflektovat jak zkušenosti českých obchodníků, tak ty zahraniční. Zejména ze Slovenska a Německa,“ uvádí David Surý.
Rovný přístup
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) děkuje svým členům, společnostem Lidl a Kaufland, za detailní pilotní otestování fungování zálohování PET lahví a plechovek. Společně s analýzou nákladů, kterou SOCR ČR zveřejnil letos v lednu, se ukázalo, že opravdu funkční systém zálohování je možný. Ale musí být pečlivě připraven. Cílem je správně nastavená rovnováha mezi maximálním objemem vysbíraných obalů a racionálními náklady na spuštění a provozování systému.
Z pohledu efektivity systému bude podle svazu klíčové, které prodejny se zapojí. Dále kdo bude majitelem takzvaného správce systému nebo jak správně nastavit svoz obalů z prodejen. Řešit je potřeba řešit distribuci investičních a provozních nákladů mezi účastníky systému nejen při spuštění, ale i v rámci fungování systému. Ten se v průběhu následujících let a desetiletí nevyhne ekonomickým, politickým a dalším výzvám.
„Rovný přístup a spravedlivé podmínky musí být pro výrobce i obchodníky. Právě obchodníci totiž budou tvořit klíčový prvek systému. Ponesou ekonomické i reputační náklady zavádění systému zálohování,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.
Náklady 5 miliard
„Podle naší analýzy podrobných dat od obchodníků budou investiční náklady na spuštění systému pět miliard korun. Roční náklady na provoz zcela určitě přesáhnou 1,2 miliardy korun. Na polovičním Slovensku je to v současnosti v přepočtu kolem 850 milionů korun. I proto je naší povinností společně nastavit systém zálohování tak, aby byl co nejefektivnější. Dopady do cen nápojů se mají promítnout co nejméně. Děkuji proto ministerstvu životního prostředí za dosavadní kooperativní přístup,“ dodává Tomáš Prouza.
Podle Tomáše Prouzy se jeví jako neefektivní, aby v rámci ČR existovaly dva zálohové systémy pro nápojové obaly, tedy jeden na skleněné obaly a druhý na PET lahve a plechovky. Dávalo by proto smysl, aby byly zálohované skleněné obaly zahrnuty do připravovaného moderního zálohového systému na PET lahve.
„V rámci připravované legislativy je nutné zajistit, že záloha bude zařazena mezi plnění osvobozené od DPH. Současně by bylo vhodné nastavit pravidla, která umožní vrátit zálohu za obal zákazníkovi i jinak než zaplacením hotovosti, stejně jako s ní nakládat podle rozhodnutí zákazníka,“ připomíná Tomáš Prouza.
Nepřiměřené zvýšení nákladů
Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že primárním místem zpětného výkupu jednorázových nápojových obalů jsou v převážné většině obchody s prodejní plochou nad 300 metrů čtverečních. Návrh, aby do zálohového systému byly povinně zapojeny všechny obchody s prodejní plochou převyšující 50 metrů čtverečních, podle analýz SOCR ČR nepřiměřeně zvyšuje náklady na provoz zálohového systému, aniž by došlo k výraznějšímu navýšení vybraných obalů. Stejně tak se jeví jako nadbytečné a zbytečně navyšující náklady navržené povinné zapojení čerpacích stanic.
„Zákon by měl stanovit povinnost zpětného výkupy jen pro obchody, které skutečně prodávají významnější množství nápojů v zálohovaných obalech. Pro všechny ostatní pak musí být k dispozici možnost dobrovolného zapojení se všemi právy, jako budou mít povinně zapojené subjekty. Stát také musí připravit speciální pravidla pro on-line prodejce potravin, aby jim bylo umožněno limitovat kurýry odebírající obaly na takové množství, které lze reálně při rozvozu odebrat a které současně odpovídá množství odebranému zákazníkem v rámci jeho on-line nákupů,“ konstatuje Tomáš Prouza.
Podle SOCR ČR je funkční zálohovací systém přímo závislý na nasazení a spolupráci výrobců a obchodníků. Strana obchodníků ponese nejen podstatné náklady spojené se zapojením do zálohového systému, ale bude fakticky tvořit rovněž první linii pro samotné zákazníky jako uživatele zálohového systému. Je proto nezbytné, aby se na operátorovi rovnoměrně podíleli jak výrobci, tak i obchodníci, ať už samostatně nebo prostřednictvím svazů, v nichž se sdružují.
Respektovat zastoupení
„Systém řízení operátora zálohového systému musí respektovat rovnoměrné zastoupení výrobců a obchodu. Celý systém bude fungovat jen v případě, že bude motivovat všechny účastníky ke spolupráci. Jako zástupci obchodu budeme vždy prosazovat co největší efektivitu a jednoznačné respektování pravidel hospodářské soutěže, aby byl systém pro zákazníky co nejlevnější,“ zdůrazňuje Tomáš Prouza s tím, že volba technologie pro zajištění zpětného odběru obalů zahrnutých do zálohového systému by měla být vždy v kompetenci subjektu zajišťujícího zpětný odběr, tedy obchodu.
„Vedle nákladové efektivity budeme usilovat především o omezení uhlíkové stopy, což mimo jiné znamená omezení zbytečných cest při svozu sebraných obalů. Obchody mají propracovanou logistiku a umí reagovat na jakékoliv sezonní výkyvy, aby byl svoz sebraného materiálu co nejrychlejší a nejefektivnější,“ připomíná Tomáš Prouza.
Vedle přípravy legislativního návrhu a jeho projednání v parlamentu bude před spuštěním systému potřeba ponechat dostatečně dlouhou lhůtu na jeho fyzickou přípravu. Musí být připraven a vybrán operátor celého systému, tento operátor musí stanovit minimální technické požadavky na sběrné automaty a teprve následně budou moci obchody začít investovat do nákupu strojů a stavebních úprav obchodů a jejich zázemí. „S ohledem na pomalost stavebního řízení bude i v ideálním případě trvat fyzická příprava sběru PET lahví a plechovek po schválení příslušné legislativy minimálně 18 měsíců, realisticky spíše dva roky. Operátor bude také muset připravit dostatečně účinnou komunikační a vzdělávací kampaň,“ uzavírá Tomáš Prouza.
Češi zálohování chtějí
Iniciativa pro zálohování konstatuje, že projekt obchodních řetězců potvrzuje data z průzkumů, tedy že Češi systém záloh na PET lahve a plechovky jednoznačně podporují. Nevadí jim ani skladování vypitých nápojových obalů doma či jejich vracení zpět do obchodu (potvrdilo to až 79 % respondentů). Na systému záloh přitom oceňují především ochranu životního prostředí, snížení množství odpadu a jeho výskytu v přírodě nebo ulicích, opakované využití suroviny a také finanční motivaci k ekologičtějšímu chování.
„Zároveň vítáme, že i obchodníci se již na spuštění systému záloh intenzívně připravují. Podobné pilotní projekty obchodní řetězce v minulosti realizovali i v jiných zálohujících zemích a rovněž nyní se s nimi můžeme setkat hned na několika evropských trzích, které se na zálohování připravují,“ říká Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování.
Zálohový systém, který politici dobře nastaví, je podle ní klíčem k tomu, aby z lahve vznikla lahev a z plechovky nová plechovka: „Zabráníme tím plýtvání přírodními zdroji a snížíme spotřebu energie i uhlíkovou stopu těchto obalů. Aby systém přinesl veškeré enviromentální dopady, musí být ekonomicky soběstačný a jeho hospodaření vyrovnané. Jako ideální proto vnímáme inspirovat se funkčními příklady v evropských zálohujících zemích. A naopak se vyhnout neověřeným řešením, která mohou vést ke zdražení i zdržení celého systému. Je proto potřeba velmi opatrně pracovat především s ekonomikou systému a zásahů do ní. Věříme, že díky další společné diskusi se nám i v Česku povede takový systém nastavit.“
Kdo jsou a jak žijí Češi podporující zálohování PET lahví?
Data z Atlasu Čechů od společnosti Behavio pro edukativní iniciativu Replastuj informují, kteří lidé mají o zálohované skutečný zájem. Průzkum ukazuje, že Češi zálohování PET lahví podporují. Změnu v celém systému vítají.
Průzkum vychází z Atlasu Čechů, který pracuje se vzorkem 1100 lidí, jenž přesně reprezentuje českou on-line populaci. Podle něj mají největší zájem o zálohované PET lahve lidé ve věku od 18 do 45 let. Až 47 % z této skupiny má skutečný zájem o zálohování. 31 % rozhodně chtějí zálohované PET lahve. Převážně se jedná o lidi, kteří jsou mladí a bezdětní do 35 let (37 %) a mladé rodiny s dětmi do 6 let (31 %). U těchto skupin pak převažuje rozhodná preference zálohování.
Z průzkumu nadále vyplývá, že lehce převládá pozitivní přístup k zálohování mezi ženami oproti mužům. Konkrétně 53 % žen rozhodně chce zavedení zálohování. 51 % je spíše pro. U mužů chce zálohované PET lahve rozhodně 47 % z nich. 49 % je spíše pro zavedení zálohování.
Češi, kteří rozhodně chtějí zálohované PET lahve, jsou středoškoláci s maturitou. Rádi objevují nová místa. Jou zásadoví a často přispívají na charitu. Nejčetněji zastoupenou skupinou jsou lidé se středním vzděláním s maturitou (39 %). Na druhém místě pak vysokoškolsky vzdělaná populace (26 %). Hned za nimi jsou středoškoláci bez maturity (25 %).
Z hlediska socioekonomické situace 38 % lidí, kteří si rozhodně přejí zálohovat, žije v domácnosti s nižším příjmem. Dále pak 34 % v domácnosti se středním příjmem a 28 % v domácnosti s vyšším příjmem. 72 % z nich také přispívá pravidelně finančně na charitu. Politicky se převážně jedná o lidi, kteří nevolili ve volbách do poslanecké sněmovně v roce 2021 (30 %), anebo volili do sněmovny koalici Spolu (18 %).
Zálohování chtějí i lidé na vesnicích
Co se týče regionálního zastoupení, převládají lidé žijící na jihovýchodě Čech (17 %), jihozápadě a severovýchodě Čech (15 %) a v Praze (14 %). V ostatních regionech se preference pohybuje v podobném rozmezí, a to mezi 11 % a 9 % v tomto pořadí: Moravskoslezský kraj, severovýchodní Čechy, střední Čechy a střední Morava. Jen s malými odchylkami je regionální rozmístění stejné i ve skupině lidí, kteří spíše chtějí zálohování PET lahví.
Zajímavé je zjištění v kategorii bydlení – jedná se převážně o obyvatele žijící na vesnicích, v obcích nad 50 tisíc obyvatel anebo ve větších městech. Nejmenší zájem o zálohování pak mají lidé žijící na sídlištích. Většina si myslí, že ke zhoršení klimatických změn zásadně přispívá lidská činnost a pro budoucnost našeho státu je důležitější věnovat se více problémům naší země než aktivita na mezinárodním poli.
Češi, kteří spíše chtějí zálohované PET lahve za prioritu považují výchovu svých dětí, mají pojištěnou domácnost a pravidelně doma uklízí a vaří. I zde převládají lidé se středním vzděláním s maturitou (36 %), vysokoškoláci (28 %) a středoškoláci bez maturity (26 %). Bydlí nejčastěji v obcích nad 50 tisíc obyvatel, na vesnicích anebo ve větších městech. I v této skupině mají nejmenší zájem o zálohování lidé žijící na sídlištích.
Priority: děti a spolehlivost
Lidé, kteří preferují zálohování, za životní priority považují výchovu svých dětí, to, že se na ně druzí mohou spolehnout a důležité je pro ně i kvalitně dělat svoji práci. Za životně důležité považují nikdy neporušit své morální zásady a stejně tak i být otevření jiným pohledům na svět, tedy tolerance vůči druhým. V žebříčku hodnot mají i péči o sebe a své zdraví a nezištně pomáhat druhým. Světonázorově se jedná o lidi, kteří věří v něco, co člověka přesahuje. Až 72 % z nich také přispívá pravidelně finančně na charitu. Auto vnímají především jako dopravní prostředek a násilí je pro ně přípustné pouze v sebeobraně.
Většinou se jedná o zaměstnance, kteří pracují na plný úvazek. Nemají problém si najít práci a preferují práci v týmu. Informace o společenských a politických tématech čerpají z on-line médií, z TV a ze sociálních sítí a blogů. Pravidelně čtou seriózní noviny on-line a sledují TV či poslouchají rádio. Z televizních stanic pak nejčastěji sledují TV Nova, ČT 1. Pravidelně sledují seriály a weby o vaření.
Převážná část této on-line populace preferuje pobyt v přírodě. Codí na procházky a jezdí na výlety. Na dovolenou jezdí raději na nová místa (62 %). Užívají si turistiku i výlety po Česku (55 %). V posledních dvou letech byli i v zahraničí s pobytem u moře. Auto vnímají především jako dopravní prostředek. Násilí připouští pouze v sebeobraně.