O kategorii školních a kancelářských potřeb lze konstatovat, že je stabilní a že spotřebitelé i nadále preferují kvalitní výrobky, zejména pak domácí, případně evropské provenience. Stále platí, že hlavně u školních potřeb kladou rodiče důraz na to, aby byly ergonomicky řešené a zdravotně nezávadné. Spotřebitelé ovšem čím dál víc berou při výběru zřetel i na ekologické aspekty.
Při hodnocení minulého roku vesměs zaznívá, že se kategorie školních a kancelářských potřeb vrátila do období před pandemií, a to jak z hlediska samotných prodejů, tak z hlediska návratu spotřebitelů do kamenných prodejen. Nicméně v určitém ohledu se vliv koronaviru stále projevoval, jak například zmiňuje Jakub Charvát, PR manažer a tiskový mluvčí společnosti Mall Group: „V loňském pocovidovém roce se zprvu očekávalo, že se prodej v sezoně ,zpátky do školyʻ vrátí k předpandemickým hodnotám. Začátkem léta, kdy se do Evropy vozí školní sortiment především z Číny, byla ovšem Šanghaj kvůli covidu uzavřena, a zboží na školní sezonu tak dorazilo do evropských zemí s výrazným zpožděním. Většinu jsme ho obdrželi až koncem srpna či září, což je pro nákup školních potřeb již relativně pozdě, nejčastěji lidé totiž kupují vybavení pro školáky v průběhu druhého prázdninového měsíce.“
Vzhledem k tomu, že výuka byla v minulém školním roce již plně prezenční, a děti si tak stihly dosavadní vybavení opotřebovat, očekával se o školní sortiment citelně vyšší zájem. „Bohužel se však většina Evropy v té době potýkala s nedostatkem nového zboží,“ podotýká.
Nákupní zvyklosti se vracejí
Každopádně ale bylo znát, že se spotřebitelé vrátili do kamenných prodejen. „Kancelářské a školní potřeby patří ke kategoriím, u kterých spotřebitelé preferují konzervativnější způsob nákupu v kamenných prodejnách. I přesto si v době koronavirové krize zvykli na nákup v on-line prostředí, a to především výtvarných a školních potřeb. Mnoho prodejců z tradičního trhu v té době zareagovalo na prodejní omezení zřízením prodeje přes e-shopy. V současnosti se nákupní zvyklosti vracejí k osvědčenému způsobu do kamenných prodejen s možností výběru zboží na místě,“ říká Jana Hubálková, ředitelka pro obchod a marketing společnosti Kores Europe.
Také Martin Baierle, obchodní ředitel společnosti Karton P+P, potvrzuje, že po skončení covidových omezení se zákazníci postupně vraceli do kamenných prodejen, a tím pádem se snižoval podíl on-line tržeb. „V absolutní hodnotě se tržby dostaly na úroveň před pandemií. Vyšších tržeb se ale docílilo díky zvýšení prodejních cen. Absolutní prodeje kusů byly většinou o pět až deset procent nižší ve srovnání se stejným předchozím obdobím. Korporátní klientela se částečně vrátila do období před rokem 2020, což při vyšších cenách znamenalo lehký nárůst hodnoty prodejů,“ popisuje.
Nároky na kvalitu jsou vysoké
Na otázku, podle jakých kritérií se spotřebitel při výběru uvedených potřeb rozhoduje, Martin Baierle odpovídá, že obecně jsou zákazníci náročnější. „Také český spotřebitel se v posledních letech naučil v kategorii kancelářských a školních potřeb vyžadovat kvalitu. Vnímá účelnost i design produktů, jako je sytost barev při použití pastelek, ergonomický tvar jejich těla nebo například kvalitu lepicí hmoty,“ vyjmenovává Jana Hubálková. Tisková mluvčí společnosti Globus ČR Aneta Turnovská zase poukazuje na to, že zákazníci u školních pomůcek dlouhodobě zohledňují správné zdravotní aspekty a že dospělí zákazníci kladou důraz na značky primárně u školních potřeb, které mohou mít vliv na zdraví dítěte.
Podle Pavla Tomšů, vedoucího marketingu společnosti Centropen, nelze přehlédnout cenovou senzibilitu některých spotřebitelů, ale například u psacích potřeb do školy rodiče většinou upřednostňují kvalitní a prověřené produkty. U kancelářských potřeb vítězí předchozí zkušenost a spokojenost s určitým výrobkem. U kreativního tvoření již není tlak na co nejnižší cenu, ale je patrný požadavek na vysokou přidanou hodnotu a kvalitu výrobku.
„Významnou roli hraje samozřejmě i značka a původ zboží. Obecně jsou preferovány produkty evropské. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že například fixy jsou jednoduché produkty, u nichž by měla asijská výroba v čele s Čínou kralovat, opak je pravdou. Lidé se již mnohokrát spálili s nekvalitními výrobky například privátních značek a zůstávají loajální značkám, jako je Centropen. Česká republika je také aktuálně sedmou největší exportní zemí na světě v případě fixů, což značí, že správné know-how zde jednoznačně máme,“ vysvětluje.
Segmentem, v němž se kvalita a ergonomické parametry skloňují ve všech pádech, jsou školní aktovky a batohy. „Spotřebitelé nejčastěji vyhledávají materiály, které jsou prachu- a voděodolné. Stále významnější je pro rodiče také konstrukce aktovek, tedy jejich správné anatomické tvarování, nastavitelné popruhy podle výšky dítěte a dostatečně ergonomické bederní pásy. V neposlední řadě hraje význam také celková váha aktovek. I to je důvod, proč dodavatelé uvádějí každoročně na trh stále lehčí modely. Inovují se také zapínací systémy tak, aby byly pro dítě co nejsnáze ovladatelné a zároveň disponovaly dlouhou životností,“ konstatuje Jakub Charvát. A dodává, že důraz na zdravotní aspekt je patrný rovněž v segmentu svačinových boxů a lahví.
Na to, že je při výrobě školních tašek a batohů třeba mít na zřeteli řadu kritérií, poukazuje Libor Chaloupka, marketing manager společnosti Topgal: „U jmenovaných produktů nejde očekávat skokové změny. Sledujeme, jakým směrem se posouvá textilní průmysl, co se udržitelnosti materiálů týče, zda nepřibyl nový druh paměťové pěny a podobně. A design i barevnost nových batohů vždy probíráme s finálními uživateli, tedy s dětmi. Cítíme, že se hranice, kdy do výběru ,mohouʻ zasahovat rodiče, posunuje, proto máme v nabídce kompromis, který vyhovuje oběma stranám. Po designové stránce dětem, po té zdravotní rodičům.“
Zároveň dodává, že vždy jde o to, kdo batoh vybírá a kdo ho kupuje: „Pro prvňáčka většinou batoh vybírají rodiče, kteří chtějí být informováni o materiálech, kvalitě, reflexních prvcích a zdravotní nezávadnosti. Design je až na dalším místě. Pro děti je jasnou volbou design. Proto doporučujeme všem rodičům, aby se nejdříve poradili o vhodné velikosti batohu a poté s dětmi zasedli k vyfiltrovaným střihům. Obrazně řečeno se tak vyhnou potokům slz, když se dítěti bude líbit batoh, který by mu byl velký.“
V každém věku letí něco jiného
Kvalita je sice stěžejní faktor, ale design školních a kancelářských potřeb rozhodně nestojí na vedlejší koleji. Pokud jde o školní aktovky a batohy, u mladších školáků hrají prim určité motivy a obrázky. „U chlapců vítězí design Minecraftu, fotbalu, aut a dinosaurů, dívky preferují motivy motýlů, jednorožců nebo koní,“ specifikuje Aneta Turnovská.
Podle Jakuba Charváta platí nejen to, že chlapci a děvčata mají v oblibě určité obrázky a potisky aktovek a batohů: „Zároveň je patrný velký zájem o koupi celých školních setů, na jejichž širokou nabídku se v Mallu dlouhodobě soustředíme. Menší děti mají rády, když mohou mít vše od penálu a desek na sešity po samotnou aktovku v jednom ladícím designu.“ Jak dále uvádí, čím jsou ale děti starší, jejich zájem o barevné a výrazné designy klesá, takže by pak měly nejraději všechno vybavení v neutrální černé barvě. Na zajímavé hledisko, které souvisí s designem, upozorňuje Renata Unger, product and marketing specialist společnosti Václav Čížek: „U dětí vyhrávají produkty s určitým designem, který lze nakupovat takzvaně do sbírky, a to i za cenu, že s ním dítě třeba příliš nepíše, protože mu to není úplně pohodlné.“
Stále takříkajíc in jsou pastelové barvy. Jak naznačuje Petra Vachtová, country managerka společnosti Stabilo International, současnou nejvíce trendy barvou je pastelová zelená, známá také jako mint. „Nyní je ovšem rovněž patrný určitý přesun k zemitým neboli natur tónům. U produktů z pohledu barev je tu černá, jež se objevuje i u zvýrazňovačů, které na sebe přebírají funkci markerů. Používají se pro různé stínovací techniky, barevné plochy, obrysové tahy. Černá se skvěle hodí pro odškrtnutí či zakrytí textu,“ vysvětluje.
Zájem se obrací na životní prostředí
Že se spotřebitelé zejména u školních potřeb zajímají o to, zda jsou zdravotně nezávadné z pohledu použitých materiálů, zda jsou ergonomicky vhodně řešené, aby dětem například v případě aktovek neničily páteř a aby, pokud jde o psací potřeby, podporovaly dobrý úchop a podobně, je patrné už delší dobu. Nyní ale výrobci i obchodníci čím dál víc upozorňují, že se spotřebitelé při výběru zaměřují také na ekologická hlediska.
„U zákazníků, a to nejen u generace Z, letos vnímáme začínající orientaci na udržitelnost a takzvané zelené smýšlení. Facility manažeři se již nerozhodují pouze podle ceny a funkčnosti kancelářských potřeb, důležitá je i možnost jejich recyklace či znovunaplnitelnost,“ říká Petra Vachtová. A dodává: „V této oblasti jsme připraveni nabídnout naši Green řadu a od minulého roku i CO2 neutrální produkty, nejnověji například neutrální plnicí pero Stabilo Grow. Založili jsme iniciativu Together a stanovili si jasný cíl ohledně udržitelnosti. Stabilo bude v roce 2025 klimaticky neutrální společností. Řešíme produkty, jednotlivé procesy výroby, energetiku, mobilitu, použité materiály, obaly a další souvislosti.“
Renata Unger zase zmiňuje, že při nákupu běžných položek se spotřebitel rozhoduje podle značky, ale zároveň čím dál častěji i podle toho, zda psací potřeba disponuje vyměnitelnou náplní či ji je možno doplnit. „Stále více také zákazníci upřednostňují produkty vyrobené s podílem recyklovaných materiálů,“ podotýká. Zároveň připomíná, že před dvěma lety uvedli na trh inovaci produktové řady Pilot B2P, při jejíž výrobě se používají recyklované plastové lahve.
„Pilot nově začal spolupracovat se společností TerraCycle, lídrem v oblasti sběru a opětovného použití nerecyklovatelného odpadu. A k recyklovaným plastovým lahvím teď přidává i zrenovovaný oceánský plast. Velmi nás těší, jak dobře spotřebitelé produktovou inovaci přijali. Pilot také pro psací potřeby z produktové řady BeGreen a jejich prodej v hyper- a supermarketech vyvinul nový typ balení bez obsahu plastu. Tyto produkty spotřebitel najde v celokartonovém blistru,“ objasňuje.
Jak upozorňuje Pavel Tomšů, společnost Centropen se v souvislosti s ekologickými trendy v segmentu psacích potřeb na tuto oblast zaměřila a inovovala některé produkty. „Začali jsme u nejprodávanějších a tradičních výrobků. Jedná se o Permanent markery 8566, 8576 a 2846, které vyrábíme z recyklovaných materiálů, a to až z 57 procent. Zpracováváním recyklovaných materiálů snižujeme spotřebu primárních materiálů, a tím snižujeme celkovou ekologickou zátěž. Všechny výrobky značky Centropen jsou již zároveň vyráběny z recyklovatelného polypropylenu,“ vyjmenovává.
Velké téma v podobě ekologické výroby, tedy využití recyklovaných či přírodních materiálů, potvrzuje i Jana Hubálková: „Naše společnost vždy promítala otázku udržitelnosti do své obchodní strategie. A tak například lepicí tyčinky Kores jsou minimálně ze 60 procent vyrobené z obnovitelných zdrojů a nové Eco tyčinky mají 95 procent lepicí hmoty z přírodních materiálů a 85 procent použitého obalu je z recyklovaných plastů. Kores Eco Glue univerzální lepidlo je vyrobené z plně rozložitelných materiálů stejně jako další novinka v Eco Kores řadě, a to Cubo bločky pastel, které jsou vyrobené z recyklovaného papíru.“
Začátek školy nic nepřekoná
Školní potřeby jsou kategorií s jasně daným vrcholem prodejů. Období před začátkem školního roku nemá co do hodnoty i objemu prodejů konkurenci. „Hlavní sezona prodeje školních a kancelářských potřeb připadá na srpen a září. V ostatních měsících nabízíme tyto potřeby jako doplňkový sortiment a službu zákazníkům. V sortimentu kancelářských potřeb najdou zákazníci jak lokální, tak zahraniční značky se zaměřením na kvalitu a cenu. V loňské školní sezoně jsme v porovnání s předchozím rokem vsadili na klasiku. Klientům nabízíme jak potřeby podporující zdravé psaní a designové výrobky, tak jsme měli například i výrobky s Harry Potterem či Pokemony,“ popisuje Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert Česká republika. A vyzdvihuje, že veškeré výrobky před zařazením do sortimentu samozřejmě zkoušejí a testují: „Je pro nás důležité, aby pastelky dobře malovaly, nelámala se jim tuha, či aby byl pigment u vodovek kvalitní.“
Stabilně velmi široký sortiment papírenského a kancelářského zboží nabízejí hypermarkety Globus. Podle Anety Turnovské zákazníci v jejich prodejnách očekávají pestrou nabídku i v této kategorii. Jak podotýká, klienti přijdou nakoupit cokoliv jiného, a zároveň vybaví dítě do školy nebo svou kancelář šanony. „V období ,back to schoolʻ se pak přímo proměňujeme na největší papírnictví v širokém okolí,“ uvádí. Také Renata Unger poukazuje na určitou sezonnost u školního a kancelářského sortimentu: „Zatímco během roku se nakupují spíše jednokusová balení na doplnění výbavy, před začátkem školního roku nebo v pololetí bývají nákupy bohatší na počet položek či zvýhodněných sad. Před Vánocemi jsou oblíbené větší sady, které lze využít jako hezký, ale přitom funkční dárek.“
Podle Jany Hubálkové je sice období návratu do školy jednoznačně nejsilnější sezonou, ale i svátky jako Vánoce a Velikonoce či Den dětí počet nakoupených produktů využívaných ke kreativitě ovlivňují. „Kancelářské zboží se nakupuje průběžně, ale za zmínku stojí například leden, kdy je oblíbená sezona ,návratu do kancelářeʻ,“ podotýká.
Hitem jsou gumovací pera
Pokud jde o jednotlivé produkty, Aneta Turnovská připouští, že doslova hitem posledních let jsou gumovací pera. Za zmínku stojí rovněž fakt, že některé psací potřeby se začaly využívat i pro jiné účely, než je jejich primární určení. Poukazuje na to Petra Vachtová: „Z kancelářských psacích potřeb jsou určitě nejoblíbenější naše zvýrazňovače a linery. Zajímavostí je, že zvýrazňovače se začaly používat i pro kresbu, hand lettering a jiné další grafické a stínovací techniky. Šíře barev je pro naše fanoušky důležitá, proto máme nabídku 23 odstínů zvýrazňovače Stabilo Boss Original.“
Kromě produktů, které se těší velké oblibě, existují i takové, u nichž spotřebitelská poptávka klesá. „Dlouhodobě registrujeme pokles v segmentu mechanických tužek, naopak nárůsty u akrylových popisovačů jako hobby produktů, které lze využít pro široké spektrum činností a zvelebování vlastního okolí. Stále vysoká je obliba psacích potřeb s termosenzitivním inkoustem, kuličkových per i gelovek,“ vyjmenovává Renata Unger.
Martin Baierle zase připouští, že v některých segmentech se začal projevovat vliv používání moderních technologií a digitalizace: „Je to vidět například na archivačních produktech či dříve oblíbených vizitkářích nebo obalech na doklady. Jejich spotřeba se rapidně snižuje.“ Nelze také přehlédnout některé další trendy, které se začaly u některých produktů projevovat pravděpodobně v souvislosti s ekonomickou situací posledních měsíců. Milan Petr, ředitel společnosti Versaco, zmiňuje, že si mimo jiné všímají, že se rodiče školáků snaží o efektivitu a hledají kreativní cesty, jak ušetřit: „Třeba historicky běžná praxe mít školní sešit na jeden rok a jeden předmět je dnes taková, že školáci jeden sešit používají na dva předměty nebo pokračují v novém roce ve starém sešitě. I to je cesta, jak ušetřit, a určitě správná.“ A zároveň dodává, že jejich společnost v minulém roce oproti prodejcům v jiných odvětvích nezaznamenala zpomalení spotřebitelské poptávky, pouze konsolidaci nákupů: „Lidé chodí nakupovat méně často, ale za jeden nákup utratí více peněz.“
Rovněž Aneta Turnovská zmiňuje určité úsporné pocovidové trendy: „U školních pomůcek je to kupříkladu tak, že rodiče nekoupí dítěti batoh každé dva roky, jako to bývalo kdysi, ale brašna musí ,dosloužitʻ, a teprve pak se nahrazuje novou. I u kancelářských potřeb vidíme podobný úspornější trend.“
Oblibě se těší osvědčené tradiční značky
Navzdory ekonomické krizi stále platí, že v kategorii školních a kancelářských potřeb hrají prim tradiční a osvědčené značky. A velké oblibě se těší české značky, případně značky evropské. „Naše společnost je stoprocentně zaměřena na kvalitu. Ta s sebou může nést vyšší cenu, ale i životnost. Privátní značka je u nás naprosto marginální, spoléháme se na silné mezinárodní a domácí brandy. Tuzemští zákazníci upřednostní domácí značku, pokud se kvalitou rovná té zahraniční,“ říká Milan Petr.
Další postřeh připojuje Jakub Charvát: „Na tuzemském trhu funguje několik ryze českých značek, které mají dlouhodobě výsadní postavení a pro spotřebitele jsou zárukou kvality. Nabízejí totiž atestované školní potřeby, a rodiče tak mají jistotu, že pro zdraví svých dětí dělají maximum. Samozřejmě i v tomto segmentu evidujeme nástup některých zahraničních značek. Sezona ,zpátky do školyʻ je však natolik krátká, že ji tyto méně známé a viditelné značky nestihnou dostatečně využít. Nejvíce vidět jsou tak každoročně především ověření specialisté na školní sortiment.“
Na důležitost značky poukazují i ostatní. Podle Martina Baierleho je role značky čím dál významnější: „Proto naše společnost investuje nemálo financí do rozvoje značky a drží se osvědčeného modelu nabízet kvalitní produkty za rozumnou cenu.“
Za značku, pokud je spojená s kvalitou, jsou spotřebitelé ochotni si připlatit, protože vědí, že se jim to vyplatí. „Spotřebitel ví, že si u psacích potřeb značky Pilot za o něco vyšší cenu kupuje vysokou kvalitu psaní, ať se jedná o kuličková pera, gelové rollery či o produkty z ostatních segmentů. Totéž platí i pro subbrand FriXion, který je de facto tvůrcem této kategorie na trhu. O něco vyšší cena u originálu zajišťuje spolehlivost a dostupnost napříč trhem,“ vysvětluje Renata Unger.
Zároveň poukazuje i na prémiové školní sešity Oxford, které se za dobu, co je distribuují, staly synonymem kvality, za kterou si spotřebitel rád připlatí. „Je to jedna z mála značek, která vyrábí sešity z papíru s vyšší gramáží. Jejich prodeje jsou stabilní. V souvislosti s tím je třeba uvést, že vliv navyšování cen papíru byl spíš viditelný u značek méně prémiových, takže cenový rozdíl se spíše zmenšoval,“ popisuje.
Podle Petry Vachtové přispívá k postavení značky nejen tradice a kvalita produktů, ale řada dalších aspektů: „Stabilo etablované již v roce 1855 je dodnes zárukou německé kvality a ve velké míře určuje trendy ve zvýrazňování, psaní, kreslení i v segmentu ,učíme se psátʻ. Konkrétně na českém trhu jsme dlouhodobě vnímáni jako tradiční prémiová značka, která má přidanou hodnotu v technologii, pojetí ergonomie psaní a určuje trendy.“
Jak uvádí Jana Hubálková, český spotřebitel podporuje tuzemskou výrobu, což je dlouhodobý trend: „Své lepicí tyčinky Kores vyrábíme v jihočeském Strmilově. Průzkum českého trhu potvrzuje, že pro tuzemského spotřebitele je to spolu s velmi vysokou kvalitou tyčinek důvod, proč je preferuje. Kores s tímto produktem pokrývá 70 procent českého trhu.“
Samo se nic neprodá
Ani sebekvalitnější a značkové produkty se ale samy od sebe neprodají, proto výrobci kladou velký důraz i na jejich prezentaci. A také i na to, že pro své výrobky získají určitou certifikaci, která hraje u spotřebitelů při výběru zboží nemalou roli. „Tento rok jsme pro aktovky naší značky Oxybag získali certifikát Česká kvalita a certifikovaný batoh. Certifikát zaručuje, že u našich produktů garantujeme tu nejvyšší možnou kvalitu. Součástí jeho získání je přísná kontrola v nezávislé akreditované zkušebně, testování našich výrobků probíhalo v Institutu pro testování a certifikaci ITC ve Zlíně. Spotřebitel prostě chce mít větší jistotu, že to, co kupuje, je v pořádku a odpovídá určitým normám,“ popisuje Martin Baierle. Zároveň dodává, že kvalitní on-line prezentace produktů s dostupnými informacemi o zboží je základním marketingovým kamenem a že nelze opomíjet stále rostoucí vliv sociálních sítí. „Nově jsme se pustili i do platformy TikTok, kde se velké oblibě těší naše produkty Pastelini. Velice se nám osvědčila také prezentace zboží v našem showroomu. Zákazníci jsou nadšení z možnosti produkty vidět a takzvaně si je osahat, než si vyberou a udělají objednávku,“ vyzdvihuje.
Na to, že je třeba být aktivní v on-line i off-line světě, poukazuje i Libor Chaloupka: „Nejvíce se nám osvědčila videa, kde jsou předvedeny všechny funkce batohu. Máme je u většiny našich střihů, aby si rodiče lépe představili, co batoh ,umíʻ a jak bude na dítěti vypadat. Pro rodiče, kteří by raději koupili batoh v kamenném obchodě, je důležitá prezentace v prodejně. Našim partnerům proto poskytujeme obrandované stojany a jiné reklamní prvky, aby prezentace našich výrobků byla lichotivá i v off-line prostředí.“ Také v segmentu psacích potřeb hraje důležitou roli možnost si je vyzkoušet. „Český zákazník očekává proškolený personál, informace, vzorky a místo, kde je možné si produkt vyzkoušet. Důležité jsou i sezonní promoční nabídky, již v minulosti se nám osvědčil i sampling a testovací stanice v místě prodeje,“ vyjmenovává Petra Vachtová.
Jana Hubálková připomíná, že zavedeným POS komunikačním nástrojem jsou podlahové stojany s policemi a háky na zavěšení zboží. „V tradičním retailu nejlépe fungují takzvané pultové stojany a malé plastové stojánky na prezentaci psacích potřeb, popisovačů, zvýrazňovačů či lepicích tyčinek. V regálech se nám osvědčilo použití wobblerů a regálových samolepek,“ říká.
Široká paleta novinek
I když mají výrobci ve svém portfoliu produkty, které už mnoho let tvoří základ vybavení školáků i kanceláří, bez novinek by se neobešli. A výběr těch, které v uplynulém období uvedli na trh, je opět velmi pestrý. Například společnost Centropen loni přišla se značkovači Baby markers 8660 vhodnými pro děti od jednoho roku. Jsou osazeny nízkým, zaobleným hrotem ve tvaru čočky, který je bezpečný pro malé děti. „Takové hroty umožňují malování v nejrůznějších polohách, a tím jsou ideální pro první trénování motoriky. Vzhledem k tomu, že se jedná o výrobek pro děti, garantujeme, že splňuje i další podmínky pro zachování bezpečnosti při malování,“ vysvětluje Pavel Tomšů. A dodává, že aktuálně nabídku pastelek rozšiřují o řadu Ergo Jumbo, tedy o silné pastelky trojúhelníkového tvaru.
Z bohaté nabídky novinek společnosti značky Stabilo lze jmenovat například Stabilo Arty pouzdro obsahující 8 kusů Stabilo Pen 68 brush, 16 kusů Stabiloaqacolor a 12 kusů Stabilo point 88. „Jde o vysoce kvalitní, vodou rozmývatelné pastelky, fixy se štětcovým hrotem a ikonické linery pro dosažení barevných efektů. Sada láká k vyzkoušení nových kreslicích technik. Díky kvalitním tuhám a inkoustům vznikají intenzivně zářivé barevné plochy. Navíc jsou k dispozici v novém balení oslovujícím kreativce,“ popisuje Petra Vachtová.
Společnost Kores Europe kromě jiného uvádí na trh několik novinek v pastelových barvách. Jde o balení 10 kusů plastelíny, v němž je kromě zmíněných pastelových barev zastoupená i černá a bílá. Dále jsou to pastelky ve škále pastelových odstínů Kolores Pastel 12 nebo 24 kusů, a pryž ve čtyřech pastelových barvách. „Z produktů vhodných pro vývoj dítěte nesmíme zapomenout zmínit novinku Magik Clay, odlehčenou, neobyčejnou tvarovací hmotu v kelímku, ze které lze vytvořit skákacího hopíka a tvořit i drobné detaily. Když se vzniklé dílo nechá zatvrdnout, lze ho následně i dekorovat,“ přibližuje Jana Hubálková.
Dva odlehčené a minimalistické studentské batohy střihu Rony nově letos nabízí společnost Topgal. „Naše střihy jsou osvědčené, proto není třeba provádět jejich výrazné změny. Vždy ladíme pouze detaily, typy přezek či upevnění hrudních pásků,“ říká Libor Chaloupka. Novinkou v kategorii batohů je Oxy Next, lehký batoh pro žáky 2. až 5. ročníku od společnosti Karton P+P, která na trh uvedla i hliníkovou designovou lahev Bolt o objemu 700 ml, úložný box na školní potřeby, či Kraft – trendy nature kolekci do kanceláře i domů.
Názory odbornic:
„Nákupy jsou v průběhu roku rozdílné.“
Zatímco během roku se nakupují spíše jednokusová balení na doplnění výbavy, před začátkem školního roku nebo v pololetí bývají nákupy bohatší na počet položek či zvýhodněných sad. Před Vánocemi jsou oblíbené větší sady, které lze využít jako hezký, ale přitom funkční dárek.
Renata Unger, product and marketing specialist, Václav Čížek
„Kritéria výběru školních pomůcek se příliš nemění.“
Pokud jde o kritéria výběru školních pomůcek, zásadně se nemění. Zákazníci hlavně pro děti nižších ročníků základních škol nakupují podle doporučení učitelů a nákupních seznamů, které ve školách obdrželi. Pokud rodiče dostali doporučenou konkrétní značku výrobku, zakoupí ji. Je možné, že letos budou v rámci úspor častěji vybírat levnější varianty drobnějších školních pomůcek a přikloní se k privátním značkám barev, štětců či vodovek.
Aneta Turnovská, tisková mluvčí, Globus ČR
Data:
88 %
respondentů, kteří mají děti na základní nebo střední škole, jim nakupuje školní potřeby každý (školní) rok.
Zdroj: Nielsen Admosphere, 7/2022
Markéta Grulichová, marketa.grulichova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2023.