Kategorie piv se dále stabilizuje. Trendem posledních let byly pivní mixy a nealka. Na výsluní se však opět vracejí i ležáky. Celkově ale v konzumaci piv hraje velkou roli počasí. V případě slunečných dnů prodeje doslova vystřelí nahoru a sezona může trvat až do konce září. Pivovary přitom pracují na dalších novinkách, zejména obměně chutí.
Pivo si pro domácí spotřebu v minulém roce koupilo 9 z 10 českých domácností a v nákupním košíku se objevilo průměrně 40x za rok, což je v přepočtu 10x za každé čtyři měsíce. Více než dvě třetiny výdajů domácností na kategorii šly za produkty v akci. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK Czech. Z hlediska výdajů byly z toho důvodu nejdůležitějšími nákupními místy pro domácí spotřebu hypermarkety a diskontní prodejny.
Třetina se prodala v plechu
Nejoblíbenějšími druhy piva jsou ležáky, lehká výčepní piva a radlery. „Nějaký ležák si alespoň jedenkrát za rok zakoupilo sedm z deseti českých domácností. V průměru si ležák domů z nákupu domácnosti přinesly jednadvacetkrát za rok. To odpovídá sedmi nákupům během každého čtvrt roku. Za jeden nákup však domácnosti v průměru utratily více než sto patnáct korun a celkově za celý rok přibližně dva tisíce pět set korun,“ hodnotí konzultantka Monika Pikhartová. Výčepní piva jsou dlouhodobě populárním druhem piva v ČR. Během roku 2022 si je domů přineslo 6 z 10 českých domácností. Za jeden nákup domácnosti utratily v průměru 90 Kč, za rok něco přes 1 600 Kč. Stále oblíbenějším se stává radler. V minulém roce si ho minimálně jedenkrát zakoupilo skoro 7 z 10 domácností. V průměru si ho z nákupu domů přinesly o něco málo více než jedenkrát za měsíc. Na domácí spotřebu za tento druh piva české domácnosti utratily přibližně 60 Kč za jeden nákup a něco přes 800 Kč za celý rok.
Na tuzemském trhu mají své místo i nealkoholická piva. Minimálně jedno nealkoholické pivo si za minulý rok domů z nákupu přinesla více než třetina českých domácností. Nealkoholické pivo si kupují přibližně dvakrát za tři měsíce a utratí za něj při jednom nákupu asi 56 Kč. Výdaje na domácí spotřebu nealkoholického piva průměrné české domácnosti v roce 2022 činily více než 400 Kč. „Nejvíce objemu piva se v Česku za domácí spotřebu zakoupí ve skleněných lahvích. Vloni to dokonce byla více než polovina celého zakoupeného objemu,“ deklaruje Monika Pikhartová. Frekvence, s jakou domácnosti pivo ve skleněných lahvích kupovaly, byla v průměru 23x za rok. Pivu v plechu se v loňském roce rovněž velmi dařilo, narostl mu podíl na trhu jak v objemu, tak v hodnotě. Přibližně třetina celého zakoupeného objemu piva byla v roce 2022 zakoupena v plechu. Pivo v plastových lahvích si oproti roku 2021 pohoršilo. Koupilo si ho méně domácností a celkový zakoupený objem rovněž poklesl.
Nealko už není jen pro řidiče
Přestože Český svaz pivovarů a sladoven ještě neměl v době uzávěrky článku k dispozici za rok 2022 všechna finální čísla od svých členů, domnívá se, že celkově prodej piv rostl. „Trend je jednoznačně tažený čepovaným pivem, kdy v období od ledna do konce září 2022 vzrostl jeho prodej v restauracích o 32 procent, naopak klesal prodej piva v maloobchodě, a to o čtyři procenta. Celkové prodeje pak byly v porovnání s rokem 2021 vyšší o necelých šest procent. Nejpopulárnější jsou u Čechů tuzemské ležáky,“ uvádí výkonná ředitelka Martina Ferencová.
Zástupci společnosti Pivovary CZ Group vidí jasný základní trend. „Zatímco klasická piva se svou spotřebou drží na de facto stejné úrovni již posledních několik let, u ochucených piv vnímáme výrazný nárůst. Jejich výstav byl v našich třech pivovarech Holba, Litovel a Zubr v roce 2022 oproti roku 2016 více než dvojnásobný a trvale roste každý rok,“ zmiňuje obchodní ředitel Tomáš Konečný. Prodej ochucených piv podle něho přitom startuje v březnu a prudce roste do června, následně kulminuje a v září opět padá.
Podle Tomáše Mráze, obchodního ředitele Plzeňského Prazdroje, však celková spotřeba piva dlouhodobě klesá: „Rok 2022 byl po dvou covidových letech pozitivním nadechnutím, který nám dal jistou naději. Ale na předcovidových číslech ještě zdaleka nejsme, a to především u prodejů v hospodách a restauracích.“ Nejprodávanější pivní kategorií zůstávají nealkoholická piva včetně ochucených nealko radlerů. Birell loni rostl nejvíce ze všech plzeňských značek, a to o 21 %. Dávno to už není jen nealko pití pro řidiče. Dospělí spotřebitelé si ho dopřávají při aktivním životě, na kole, na lyžích, ale čím dál víc jako čepovanou alternativu v hospodě při posezení s přáteli. To potvrzují i jeho prodeje, které byly loni o 40 % větší než v roce 2021.
V pivních mixech dominují verze bez alkoholu
Pivo je historicky poměrně stabilní a český konzument je hodně konzervativní, což znamená, že změny se dějí v dlouhém časovém horizontu. „Z tohoto trendu je třeba vyloučit vliv pandemie covidu, která s trhem hodně zamávala. Ale čísla se po odeznění vrátila víceméně zpět. I když na prodeje v roce 2019 jsme trh zatím nevrátili, především v prodejním kanále restaurací a hospod. Obecně ve spotřebě piva vnímáme dlouhodobé trendy,“ popisuje Zdeněk Havlena, obchodní ředitel pro tuzemský trh společnosti Budějovický Budvar. Podle něho navíc roste podíl ležáků na úkor výčepních piv, roste spotřeba nealkoholických piv včetně ochucených, a především roste podíl piva prodávaného v plechovkách. A bohužel, mírně klesá spotřeba čepovaného piva v restauracích a hospodách na úkor domácí spotřeby baleného piva v lahvích a plechovkách. „Prodeje piva mají sezonní charakter a počasí má na výsledky prodejnosti poměrně zásadní vliv. Není to taková sezonnost jako třeba u zmrzliny, nicméně prodeje v letních měsících jsou zhruba dvojnásobné i více proti prodeji v zimě,“ konkretizuje Zdeněk Havlena. Tato sezonnost je patrnější u restaurací a hospod. Proto platí pravidlo, že ekonomika hospody funguje podstatně lépe, pokud má k dispozici letní zahrádku.
Dalším trendem posledních let je růst ležáků. „Loni nám tato kategorie meziročně vyrostla o 13 procent. Zájem vidíme o ležáky všech našich značek v čele se zakladatelem této kategorie, tedy pivem Pilsner Urquell. Spotřebitelé se stále více přiklánějí k plné chuti piv, a oceňují i výraznou hořkost,“ vyzdvihuje Tomáš Mráz. Zájem spotřebitelů je ale i o piva, která nabízejí netradiční chuťový zážitek. Příkladem je Radegast Ratar, který zařadili do kategorie výčepní speciál. Množstvím alkoholu jde o výčepní pivo, ale má 50 jednotek hořkosti, a právě tyto chuťové vlastnosti si spotřebitelé velmi oblíbili. Je o něj zájem jak v lahvích a plechovkách, tak v sudech. Pokud jde o prodejnost piva a pivních mixů v případě společnosti Pivovary Staropramen, její zástupci potvrzují, že stále vidí oblíbenost ležáků. Kategorii pivních mixů podle nich i nadále dominují nealkoholické varianty. V loňském roce navíc zareagovala na rostoucí oblibu dvanáctistupňových piv a uvedla na trh novou Staropramen 12. „Pivo má vyšší stupňovitost a je pro něj charakteristická plnější, ale stále vyvážená chuť. Novinka byla přijata velmi pozitivně a její prodeje byly vyšší, než byl původní plán,“ prozrazuje tisková mluvčí Denisa Mylbachrová. Další významnou loňskou novinkou bylo uvedení dosud zejména regionální značky Ostravar na národní trh. Součástí kampaně byla i první televizní reklama této značky.
Kultura pití piva se proměnila
Ačkoliv velcí hráči na trhu stále přicházejí s novinkami, právě v segmentu pivních mixů se jimi v náchodském pivovaru Primátor až tak zásadně nezabývají. „Samozřejmě jejich prodej, stejně jako prodej všech piv, velmi ovlivňuje letní sezona, v pozitivním slova smyslu,“ míní obchodní ředitel pro tuzemský trh Martin Ardelt. Během této sezony pivovary prodají zhruba tolik, co ve zbytku roku dohromady (určitě v čepované formě). Vypichuje ještě prodej nealko piva (i formou pivního mixu), který celorepublikově roste. „Ke klasickému nealko pivu jsme přidali dvě nealka s příchutí černý rybíz a limetka s yuzu. Prodáváme je jak v čepované, tak v balené formě, v plechovkách. Obecně prodej piva v ČR buď stagnuje, nebo mírně klesá, a proto pivovary hledají další cesty, jak udržet prodej,“ dodává. Příležitosti přitom vidí stále v exportu a na domácí scéně v prodeji baleného piva, který neustále roste na úkor čepovaného ze sudu.
Všechny pivovary a jejich odbyt zasáhl negativně covid, aktuálně také ekonomická recese vzhledem k válce na Ukrajině. „Zákazníci více šetří, na čepované pivo zajdou již jen výjimečně, celkově se zásadně změnily zvyky a návyky obvyklých konzumentů. Spotřebitelé z hospod mizí i kvůli dnešním technickým vymoženostem, jako jsou chytré telefony, tablety, internet a sociální sítě. Mnohdy žijí více již jen virtuální život nežli ten opravdový. A když už do hospody přijdou, není neobvyklé vidět partu mladých přátel, kteří sledují displej svého mobilu místo diskuse s kamarády,“ povzdechne si Martin Ardelt.
Výrobci sázejí na další příchutě
Jak informuje Petr Souček, nákupčí kategorie nápojů on-line supermarketu Košík.cz, na prodej piv má v současné době největší vliv samozřejmě inflace a zvyšování cen. Proto podle něj v posledním roce tento segment stagnuje. V Košíku jsou dominantní kategorií ležáky, ale zákazníci si oblíbili i nealkoholická piva. Tato kategorie v prodejích meziročně vyrostla o neuvěřitelných 47 %. „I u nás jsou trendem posledních let pivní mixy, zejména bez alkoholu. Rovněž rostou prodeje ležáků v plechovkách. Dalším trendem jsou řemeslné pivovary a prodej různých speciálů. Pro regionální pivovary máme v našich prodejnách speciální vystavení. Většinou v obrandované lednici. A jejich prodej podporujeme i v našem letáku,“ doplňuje Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika.
Vývoj prodeje pivní kategorie jako celku v síti Globus v posledních letech lehce stagnuje. Pokud jde o prodeje podle obalů, mírně klesá podíl prodeje piva v lahvích, naopak výrazně v řádech desítek procent roste prodej plechovkového piva. „Co se týká pivních ochucených nealkoholických mixů, tato kategorie u nás zaznamenala v posledních letech raketový boom, kdy se za posledních šest let prodeje znásobily přibližně na pětinásobek. Naopak zájem opadl o beermixy s obsahem alkoholu kolem dvou procent. Podle aktuálních poznatků očekáváme pokračování těchto nastavených trendů i v nejbližší budoucnosti,“ konstatuje Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus ČR. A právě s tím souvisí i snaha pivovarů obohacovat celou kategorii nealko beermixů novými příchutěmi.
Názor odbornice:
„Je co dohánět.“
Pivovarský sektor byl v posledních letech výrazně ovlivněn pandemií, nicméně prodeje piva se pomalu opět zvyšují. Jsme rádi, že po dvou covidových letech se část zákazníků, která konzumovala pivo doma, vrátila zpět do restaurací a hospod. Pořád jsme ale v prodejích čepovaného piva o více než 12 procent pod úrovní roku 2019.
Martina Ferencová, výkonná ředitelka, Český svaz pivovarů a sladoven
Data:
11,9 %
spotřebitelů pije pšeničná piva.
Zdroj: Median, MML-TGI, 22/III–22/IV
NIQ: Dařilo se menším segmentům
Kategorie piva na českém maloobchodním trhu a čerpacích stanicích poklesla za posledních 12 měsíců (2/22–1/23) v objemu o 2,1 % (o 17,6 mil. litrů) a pokračuje v propadu prodejů i druhým rokem po sobě. V tržbách naopak pivo rostlo o 2,7 % (o 637 mil. Kč). Růst tržeb byl tažený rostoucí průměrnou cenou, která za posledních 12 měsíců narostla o 5 % a půllitr piva se dal v obchodě v průměru sehnat za 14,60 Kč. Spotřeba piva v sektoru horeca byla v posledních 12 měsících o 39,5 % vyšší než v předchozím období, celkem se za uplynulý rok vypilo 304,7 mil. litrů. Navíc byla v posledním roce dynamicky rostoucí, v porovnání s obdobím před začátkem pandemie (2/19–01/20) je však spotřeba stále o 10,1 % nižší. „Nejprodávanější jsou v maloobchodním trhu stále piva ve vratném skle s podílem 57,1 procenta na celkovém objemu, s meziročním poklesem 5,4 procenta,“ odhaluje Zuzana Sechterová, analytička společnosti NIQ. Popularita piva v plechu v posledních letech roste. Za posledních dvanáct měsíců narostla významnost piva v plechu na 30 % (nárůst o 4 procentní body). Jako jediný segment, v porovnání s pivem ve vratném skle a v plastu, vykázal rostoucí trend (o 13 %). Prodeje piva v plastu dlouhodobě klesají a za posledních 12 měsíců poklesly o 16,2 %.
Češi si stále nejvíce dopřávají pivo výčepní (41,9% podíl objemu prodaného piva), jeho významnost však poklesla o 0,3 procentní body. Druhý největší segment ležáků se na celkové spotřebě podílí 28,7 %. Segment jedenáctek za posledních 12 měsíců poklesl o 1,9 % v prodaném objemu (24% podíl). „Dařilo se naopak menším segmentům. Spotřeba nealkoholických piv narostla o 8,9 procenta, speciálů se nakoupilo o 4,9 procenta více než v předchozím roce,“ specifikuje Zuzana Sechterová. Kategorie pivních mixů se po poklesu prodejů v loňském roce vrátila zpět k dynamickému nárůstu, a to o 22,4 % a celková spotřeba v českém maloobchodu byla 60,2 mil. litrů. Alkoholické pivní mixy dlouhodobě spíše upadají, v posledním roce tvořily 5 % objemu, oproti 10,7 % před dvěma lety. Naopak nealkoholické pivní mixy dlouhodobě získávají na popularitě, v posledním roce se jejich prodej zvýšil o 25,4 %.
Kupi.cz: Akce se vyskytují nejčastěji během letních měsíců
Před Vánoci se počet akcí v letácích začíná mírně zvedat a po Novém roce jich je nejméně za celý rok. U piva se cenová křivka od roku 2019 postupně zvedá, a to až do výše 45 %. Většinou ale bývá v akci v rozmezí od 20 do 40 %. Totožné rozpětí slev lze pozorovat podle dat nákupního rádce Kupi.cz i u ochuceného piva. U tohoto nápoje téměř zmizely slevy do 20 %. Například pivo Braník 0,5 l je možné zakoupit o 35 % levněji v akci než za běžnou cenu. Za poslední roky mají některé obchody úplnou pauzu s promováním některých druhů piv. Například během roku 2021 zmizely z letáků oblíbené značky jako Radegast, Kozel či Gambrinus. Některé řetězce uznávají akční cenu jen při zakoupení určitého množství daného piva, jiné naopak množství omezují nebo akční ceny platí jen s používáním jejich mobilní aplikace.
„K sudu nealkoholického piva Birell například obchody nabízejí jako dárek citronádu, různé tvary půllitrů, sklenice, hospodské brambůrky nebo dokonce lunchboxy. Před Vánoci Pilsner Urquell pravidelně nabízí adventní kalendář ve formě balení po 24 třetinkách, během roku podobná balení v plechové dóze či kufříku. Značka Braník vytvořila edici malíře Mikoláše Alše a menší pivovary nabízejí i valentýnské balení piv,“ sděluje Petra Dvořáková, PR specialistka Kupi.cz. Do akcí se v posledních letech dostávají i piva bez lepku a piva privátních značek.
Euromonitor International: Roste poptávka po pivu v plechovkách a sudech
Pokračujícím trendem na trhu s pivem je jeho rostoucí maloobchodní prodej v plechovkách a malých sudech. Velkou poptávku i nadále zaznamenává pivo v plechovce a sudové pivo nabízené během letních zahradních slavností. Konzumace čepovaného piva v domácích podmínkách se také stala populárnější ve vesnicích, kde hospody přestaly fungovat i bez ohledu na uzávěry během pandemie.
Čeští spotřebitelé jsou se zhoršující se ekonomickou situací v zemi stále citlivější na ceny. Cena piva se v roce 2021 v maloobchodě i on-trade zvýšila, protože pivovary byly nuceny do ní promítnout rostoucí náklady na energie, suroviny a dopravu. V důsledku toho došlo v daném období k nárůstu prodeje privátních značek, především řetězců Albert, Lidl a Kaufland. Domácnosti s nižšími příjmy a domácnosti důchodců se více rozhodovaly pro ekonomické a středně drahé privátní značky. Tento trend bude pokračovat minimálně i v roce 2022, protože výrobci budou nuceni přistoupit k dalšímu zdražování kvůli stoupající inflaci v zemi a spotřebitelé budou muset více šetřit.
Zdroj: Euromonitor International, 7/2022
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2023.