Po otevírání obchodů v menších městech bude nyní Skupina Coop testovat, jak uspěje nový způsob nakupování i na venkově. Svoji v pořadí již šestou automatickou prodejnu otevřela v obci Bujanov, která má jen 600 obyvatel. Na její chod přispěje i obec.
První automatický obchod otevřela Skupina Coop zhruba před rokem. Podle Lukáše Němčíka, ředitele marketingu a rozvoje sítě Coop, zatím panuje s jejich provozem spokojenost. „Možnost nakoupit si doslova kdykoliv zákazníci oceňuji. Automatický provoz se také pozitivně projevuje i na tržbách. Zvolili jsme jednoduché a přitom funkční řešení. Nyní uvidíme, jak se celému konceptu bude dařit na venkově,“ vysvětluje Lukáš Němčík. Počet obchodů s touto technologií by se měl do konce roku zhruba zdvojnásobit.
Podle statistik společnosti NielsenIQ ubylo v České republice od roku 2000 více než sedm tisíc malých obchodů. Podle Pavla Březiny, předsedy představenstva Asociace českého tradičního obchodu, nejvíce obchody ubývaly ve vesnických oblastech. Poslední vývoj ekonomické situace může jejich úbytek dále urychlit. Automatické obchody mohou být podle něj jedním z řešení, jak se pokusit trend zvrátit. Nejohroženější obchody jsou v obcích do tisíce obyvatel. Nad tuto hranici se již provozování obchodu může vyplácet.
Pomohla podpora samosprávy
Právě to je i případ Bujanova. Obec má 600 obyvatel a obchod byl podle Jana Hoffmanna, ředitele Jednoty družstva spotřebitelů v Kaplici, dlouhodobě ztrátový. „Stáli jsme před složitým rozhodnutím, co s obchodem dál. S automatickým provozem máme dobrou zkušenost v našich obchodech v Lipně na Vltavou a Českém Krumlově. Rozhodli jsme se jej proto zkusit nasadit i v trochu jiném prostředí. Velkou roli hrála i podpora místní samosprávy. Ta velmi usilovala o udržení obchodu v obci a na jeho chod nám přímo přispívá,“ vysvětluje Jan Hoffmann.
Automatické obchody Coop fungují v rámci běžné otevírací doby s lidskou obsluhou. V automatickém režimu si v nich zákaznicí mohou nakoupit mimo tuto dobu. Tedy třeba večer nebo o víkendu. Pro nákup v automatickém režimu zákazník potřebuje mobilní telefon se speciální aplikací a musí vlastnit bankovní identitu. Tu dnes má ale v praxi skoro každý, kdo využívá internetové bankovnictví. Vlastní platba za nákup probíhá u samoobslužné pokladny.
Automatický provoz řeší problémy
Omezená otevírací doba je podle Lukáše Němčíka jedním z hlavních problémů menších vesnických obchodů. Mnohým zákazníkům, kteří třeba dojíždějí za prací, nevyhovuje. Její prodloužení však způsobuje neúměrné mzdové náklady a jednoduše se nevyplatí. Na druhou stranu tato situace zase nutí často zákazníky i kvůli menšímu nákupu složitě cestovat. Automatický provoz tento problém řeší.
„V Bujanově žije řada starších lidí, ale je tu i nová zástavba. Obchod (na fotografii) poslouží všem zákazníkům. Otevřeli jsme ho i s obsluhou, byť běžnou otevírací dobu kvůli potřebám naší prodavačky trochu zkrátíme. Hodně do budoucna spoléháme na to, že na vesnicích, kde zná každý každého, pomohou s nákupem mladší ročníky seniorům. Buď je naučí využívat novou technologii, nebo jim prostě nákup podle jejich potřeby zařídí,“ dodává Jan Hoffmann.
Aplikace DoKapsy
Partnerem bujanovského obchodu je i ČSOB. Ta má již od roku 2020 speciální lifestylovou aplikaci s názvem DoKapsy, která je zdarma otevřená klientům všech bank a pro její používání tedy není nutné mít účet u ČSOB. V aplikaci je možné mít věrnostní kartičky různých obchodníků, díky ní lze využívat různé slevy, snadno zaplatit za parkování v řadě měst nebo za jízdenky MHD.
Kromě toho je možné platit také za pohonné hmoty na všech čerpacích stanicích hypermarketů Globus nebo číst zprávy z mnoha deníků a magazínů. A prostřednictvím aplikace DoKapsy od ČSOB bude nyní možné i nakupování v automatických obchodech Coop.
„Žádná jiná podobná aplikace takového rozsahu u bank v Česku není. Lidé vyhledávají inovace, které jim šetří čas a peníze a zpříjemňují život, což je přesně případ DoKapsy od ČSOB. Neustále pracujeme na dalším vývoji a rozšiřujeme služby, aby aplikace co nejvíce vyhovovala potřebám a životnímu stylu našich uživatelů,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, inovace a operations.
Jak dodává: „Celá tahle oblast za hranicemi finančních služeb, které říkáme Beyond Banking, je pro nás všechny velmi zajímavá. Týká se totiž situací z běžného života. A přesně takovým příkladem je nakupování kdykoli, i mimo pracovní dobu. Jsme moc rádi, že jsme dnes mohli představit první prodejnu, do níž půjde pomocí DoKapsy vstoupit a nakoupit kdykoli, a těšíme se, že další prodejny budou následovat.“
Dodavatel technologií oslovil Coop
Na otevření první automatizované prodejny se podílela společnost Knowinstore jako dodavatel a garant technologického řešení pro bezobslužnost. První prodejna vznikla ve Strakonicích, kde proběhla rekonstrukce celé prodejny a převedení do automatického režimu 24/7. „Díky pozitivním výsledkům a zájmu ze strany obchodníků i zákazníků se během uplynulého roku podařilo otevřít pět bezobslužných prodejen v potravinářském segmentu,“ uvádí Pavel Kozler, executive director Knowinstore.
„Před samotným uvedením na trh jsme se v období 2020–2021 intenzivně věnovali mapování trendů v oblasti automatizace a digitalizace retailu. Díky analýze zahraničních systémů jsme objevili na českém trhu lokální technologické řešení, které vyhovovalo veškerým parametrům legislativy i ekonomiky provozu. Na základě společných priorit v oblasti inovací v retailu jsme poté s novým konceptem bezobslužných prodejen oslovili skupinu Coop,“ dodává Pavel Kozler.
Bezpečnost zaručuje kamerový systém
Bezpečnost samoobslužných prodejen zaručuje kamerový systém, který nepřetržitě monitoruje prostor v reálném čase. Dalším bezpečnostním prvkem je využití českého verifikačního nástroje BankID (Bankovní Identita), který slouží ke vstupu i odchodu z prodejny. Pro zahraniční zákazníky je připravený alternativní systém ověření identity s využitím identifikačního průkazu dané země. V případě krádeže také poslouží k jednoznačné identifikaci zákazníka. S pomocí přístupové aplikace v mobilním telefonu a informačního systému na pozadí je celý proces transparentní a kontroluje jej nakupující i obchodník.
Pilotní projekt ve Strakonicích potvrdil, že tento typ automatizovaných prodejen je funkční, bezpečný a přináší provozovateli očekávané efekty, jako jsou dodatečné tržby a snížení personálních nákladů. Na základě pozitivních výsledků a ohlasů ze stran zákazníků se během uplynulého roku otevřely další prodejny 24/7 v Českém Krumlově, Ústí nad Orlicí, Lipně nad Vltavou a Berouně. Každá z prodejen je specifická svou plochou, sortimentem i geografickou lokalizací, což napomáhá k vyhodnocování výsledků a vzniku případných podnětů, jak obchodní síť 24/7 efektivně dále rozvíjet.
Projekt Futureshop 24/7
Kromě automatizovaných prodejen v rámci družstva Coop vznikl v minulém roce projekt Futureshop 24/7. Jedná se o první projekt svého druhu ve střední Evropě pro segment petfood & care. Za celým projektem stojí společnosti Knowinstore a Moris Design. Jde o spojení dvou firem, které díky svým znalostem z in-store designu a implementaci celosvětových trendů napříč retailovým trhem dokáží zajistit vznik zcela nové prodejny budoucnosti od A do Z. Provozovatelé tak získají kompletní prodejnu na klíč, tedy návrh, design, stavbu a implementaci samotné technologie.
„Koncept prodejen 24/7 plánujeme rozšířit i mimo Českou republiku, a to do několika zemí v regionu střední a východní Evropy. Pilotní projekty vzniknou již v roce 2023,“ přibližuje Pavel Hartmann, project & business development manager Knowinstore. Futureshop247.cz navíc nabízí příležitost, jak integrovat více služeb do jednoho celku, a to budování samoobslužných komunitních center. Ta se poté mohou stát novým středobodem společenského života v menších obcích nebo izolovaných satelitních lokalitách a jsou schopna fungovat v udržitelném a nákladově nenáročném módu.
V roce 2023 je prioritou týmu Knowinstore zaměření jak na roll out dalších obchodů 24/7 u firem, které již tento koncept s úspěchem vyzkoušely a mají zájem rozšiřovat svou síť, tak i na otevírání dalších příležitostí v segmentech, které na přiblížení plně bezobslužného a automatizovaného provozu čekají. Plánuje také rozšiřovat ekosystém již zaběhlých automatizovaných prodejen o další prvky, jako jsou digitální cenovky, scan & go systémy, prvky umělé inteligence, rozvoj aplikací a zákaznického zážitku. „Kromě komerčního segmentu se chceme zaměřit také na sektor veřejný, a to konkrétně na problematiku dlouhodobé udržitelnosti malých venkovských obchodů,“ dodává Pavel Hartmann.