
Čtrnáctý ročník konference POPAI Fórum 2022 se po druhé za sebou uskutečnil v moderním multifunkčním centru O2 universum. Po dvou covidových letech se vrátil zpět v plné síle. Foyer kongresového sálu bylo plné vystavených soutěžních exponátů POPAI Awards 2022 a sál plný posluchačů, kteří se zájmem poslouchali řečníky referující o nové éře retailu, která je poháněna stále vyspělejšími technologiemi.
Program konference POPAI Fórum 2022 přinesl nová řešení, konkrétní případové studie pro vyšší úspěšnost projektů v in-store a v dalších místech komunikace se spotřebiteli. Akce se konala opět v omnichannelové formě: vystoupení v prezenční formě a networking, ale také on-line prezentace, reportážní vstupy, interakce s účastníky. Nabídla i jedinečnou příležitost k diskusi se zástupci významných maloobchodních společností a zadavatelů reklamy v rámci diskusních panelů o aktuálních, ožehavých tématech tohoto oboru.
V hlavní roli vyspělý maloobchod
Moderování konference se ujala Vlasta Vlasáková, customer experience specialist společnosti Budějovický Budvar, a partnerem jí byl Martin Hasilík, jednatel společnosti Authentica. Po zahájení na pódiu přivítali Andreu Vozníkovou, prezidentku POPAI CE, která na úvod řekla, že se konference vrací v perfektní formě a že v průběhu celého dne vystoupí mnoho řečníků. „Je skvělé opět vidět tak velký zájem o tento druh akce. V předsálí se nachází spousta krásných exponátů, která našla svá uplatnění v různých vystaveních a mohou poskytnout inspiraci pro další adaptaci,“ sděluje.
Program konference byl nabitý prezentujícími v sále i na dálku ze zahraničí, nechyběly dvě panelové diskuse a reportážní vstupy. To vše se odehrálo ve čtyřech přednáškových blocích. První a druhý se věnoval technologicky vyspělému retailu. Další ukázal na nové koncepty prodejen a ten poslední referoval o trendech v udržitelnosti v maloobchodě.
Nastává konec otevírací doby
Segment e-commerce v posledních letech překotně rostl. Aktuálně mu z pomyslného koláče maloobchodního trhu patří 13,5 %. Kamenné obchody však nezůstávají pozadu a o svůj podíl bojují novými „fintami“. Jednou z nich jsou tzv. bezobslužné prodejny. Vůbec první tohoto druhu v tuzemsku otevřela Skupina Coop ve spolupráci se společností Knowinstore a dochází k otevírání dalších. Společným tématem pro tuto revoluci v retailu je potom zánik otevírací doby. „Kromě možnosti nechat zákazníky nakupovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu je velkou výhodou tohoto nového způsobu nakupování to, že umožňuje pohodlný nákup v místech se slabou nebo nulovou infrastrukturou,“ uvádí Pavel Kozler, executive director uvedené firmy.
Skupina Coop před nějakou dobou přišla i s konceptem Obchod 2030, který představuje to, jak bude vypadat prodejna budoucnosti v regionech. V ní podle Lukáše Němčíka, head of marketing & development, najde zákazník vše, co potřebuje, aby nemusel dojíždět do města. „Tento náš ekosystém kombinuje moderní technologie a sociální prostředí šetřící náklady na životní prostředí a podílí se na zaměstnanosti lidí, dodavatelů i regionálních výrobců,“ vysvětluje. Součástí konceptu jsou právě i automatické prodejny, kterých má Skupina Coop v tuto chvíli již několik a každá je jiná. Všechny ale ukazují, že potenciál tohoto způsobu nakupování je obrovský.
Je nepopiratelné, že kamenný retail soupeří s e-commerce. Na druhou stranu oba kanály – i díky pandemickým rokům – ukazují, že stále více jeden bez druhého nemůže existovat. V obou případech jde ve své podstatě stále o retail. Jinými slovy, aby bylo možné vyhrát, není možné být šampionem pouze v jedné disciplíně. I proto se vsází na omnichannel a multichannel. „Až 40 procent zákazníků raději nakoupí on-line, aby ušetřili svůj čas. I přesto je role kamenných obchodů důležitá, protože zákazníky může jednoznačně vtáhnout do děje. Proto jsme se snažili najít řešení, které by obchodníkům usnadnilo a zrychlilo proces, od přípravy zboží až po inventuru,“ deklaruje Petr Žikovský, head of sales development v retailu společnosti Adastra. Podařilo se jim to vyřešit pomocí technologií zajišťujících tvorbu optimální cesty skladem a navigace, čímž dokáží efektivně řídit on-line i off-line store.
Showroom lze vzít k zákazníkovi domů
Revoluci v Česku zažívají věrnostní karty. Nejen věrnostní programy nasadili v uplynulé době i maloobchodníci, kteří se jim vyhýbali. Ti, kteří je používají již delší dobu, je dále inovují a posouvají do 21. století. Do tohoto trhu spadají i systémy určené pro zaměstnavatele a zaměstnance, které oběma skupinám přinášejí jisté benefity. „Propojujeme zaměstnavatele, zaměstnance a partnery. Našimi produkty jsou platební karty, mobilní aplikace a on-line platforma, ve které se nacházejí dostupné benefity,“ odhaluje Vladimír Rejlek, ředitel marketingu & inovace společnosti Edenred. Prapůvodním zaměstnaneckým benefitem bylo stravování, postupem doby se přidaly volnočasové benefity, které v sobě skrývají velký potenciál. Přidáním se do programu lze zvýšit obrat firmy, a navíc zaměstnancům nabídnout další výhody.
Zatímco výhody zaměstnaneckých karet jsou jednoznačné, showroomy to tak snadné nemají. Na konferenci o budování jednoho takového přišla pohovořit Jaroslava Dlouhá, marketingová ředitelka společnosti Vekra. Podle ní si průměrný zákazník okna vybírá jednou, maximálně dvakrát za života. Proč by tedy potřeboval nějaké showroomy? Okna přece vypadají všechna stejně… i když to není pravda. „Proto jsme se na to podívali jinak a namísto budování kamenného showroomu jsme vsadili na jeho virtuální podobu. Naši obchodníci tak showroom vozí ve svých tabletech, v nich dokáží ukázat, co vše by zákazník mohl potřebovat, odhalí různé technické záležitosti a nechybí ani rozšířená realita. Pomocí ní je možné přímo na místě ukázat namířením tabletu na okno, jak bude po realizaci vypadat,“ popisuje. Přitom lze za chodu upravovat způsoby otevírání, barvy, poměr okenních tabulí atd. I přesto všechno však fyzický showroom nelze ničím zastoupit, protože je to stále jediná možnost, jak prezentovat velké posuvné systémy, spojení oken s venkovním stíněním a kvalitu interiérových dveří. Proto je společnost Vekra stále provozuje, a dává tak možnost si vše vyzkoušet a zažít.
Společenský večer byl svědkem vyhlášení výsledků
Na den plný zážitků navázal společenský večer. V jeho úvodu došlo k již tradičnímu slavnostnímu vyhlášení výsledků soutěží POPAI Awards 2022, POPAI Student Award 2022 a Hvězda 3D reklamy 2022. Moderování se ujala oblíbená česká herečka Simona Babčáková. A poté nadešel prostor pro networking a zábavu více než 500 hostů galavečera.
O konferenci
Název: Konference POPAI Fórum 2022
Téma: Nová éra retailu – kamenný obchod se vrací na výsluní
Kde: Praha, O2 universum
Kdy: 24. 11. 2022
Sborník: účastníci konference jej najdou po přihlášení na www.popai.cz/popai-day-2022-zakladni-informace
Hlavní myšlenky: Pomocí technologií získáváme data užitečná pro pochopení jak zákaznického chování, tak informace vztahující se ke zboží. V posledních letech retail ukazuje svou dynamiku. Vznikají nové koncepty a formy obchodů. Kategorie, u kterých bychom to dříve nepředpokládali. Zákazník se stává v nákupu a konzumaci zodpovědnějším. Zajímá se a vyžaduje udržitelný přístup zejména v oblasti obalů.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek a výběr vítězných exponátů je také v časopisu Zboží&Prodej 1-2/2023.