Pilotní projekt prvního cirkulárního obchodu v České republice s názvem No neke je u konce. Během svého fungování nasbíral data o tom, jak se Češi staví k nakupování a prodeji věcí z druhé ruky.
No neke se zákazníkům představilo měsíčním pilotním projektem cirkulárního obchodu, který se otevřel na 22 dní v prosinci minulého roku v největším českém nákupním centru Westfield Chodov. Veškeré zboží v obchodě bylo z druhé ruky, ale na jeho kvalitě ani na podobě obchodu to zákazníci nepoznali. Pod jednou střechou bylo možné nakoupit zboží od devíti značek v šesti kategoriích – móda, home decor, knihy, elektronika, zboží pro děti či elektrokola.
No neke v číslech
Každý čtvrtý zákazník, který navštívil No neke, nakoupil. Konverze tedy byla 25 procent. Ženy tvořily drtivou většinu (85 procent) zákazníků. Většina byla z Prahy (77 procent) a zbytek z Čech. Více než polovina zákazníků byla ve věku 19 až 44 let (59 procent). Skoro polovina (48 procent) zákazníků uvedla, že má příjem domácnosti vyšší než 30 tisíc korun.
Češi chtějí cirkulární řešení
Až 96 procent zákazníků, kteří zboží z druhé ruky nikdy nenakupují, uvedlo, že po návštěvě No neke změnili názor, 74 procent z nich řeklo, že se do obchodu určitě vrátí. Češi chtějí cirkulární řešení, protože si uvědomují, že planeta není nafukovací. I když z on-line průzkumu trhu vyplynulo, že největším motivátorem při nákupu věcí z druhé ruky je snaha ušetřit (uvedlo až 80 procent respondentů), No neke více navštěvovali zákazníci, pro které cena nebyla rozhodující a jejich motivací spíš bylo podpořit ekologii či zamezit plýtvání (70 procent).
Nedostatečný výběr velikostí zákazníky překvapoval. Lidé jsou zvyklí, že mají k dispozici vždy více velikostí, což je u věcí z druhé ruky problém. Nebyli však frustrovaní, pokud si z nabídky obchodu nic nevybrali, jelikož nechtějí zbytečně nakupovat další věci.
Z průzkumu také vyplynulo, že lidé nevědí, kam dávat nepotřebné věci. Uvítali by jednoduchou možnost výkupu. Další informací je, že zákazníci chtějí mít pocit, že nakupují nové zboží. Pokud je obchod čistý a zboží v top kvalitě, jsou ochotni utrácet více peněz, než je pro ně za zboží z druhé ruky obvyklé. Tady je prostor pro inovace obchodů, které pouze spoléhají na nízkou cenu zboží z druhé ruky.
Data pro všechny
Průzkum trhu a pilotní projekt tým No neke se podle zakladatelů obchodu uskutečnil proto, aby získal data a zkušenosti, které mu pomohou správně nastavit dlouhodobý model fungování. Zároveň taková data v Česku chyběla i pro budoucí cirkulární iniciativy, mohou tak z nich čerpat i jiné projekty. Celou studii si lze přečíst tady.