Skupina Coop otevřela v Lipně nad Vltavou svoji další automatickou prodejnu. Provoz 24 hodin denně usnadní zvládat nápory turistů. Změnit své další prodejny v automatické plánuje Coop v dalších obcích. Nová technologie má pomoct udržet menší obchody.
Automatické obchody přinesly zvýšení tržeb v průměru o deset procent. Tento způsob prodeje zároveň šetří část mzdových nákladů a přináší i nový komfort nakupování. „Naše automatické prodejny slaví úspěch, a proto pokračujeme v jejich otevírání. Zatím máme jednoznačně pozitivní zkušenosti s jejich provozem v centru menších měst. Nyní otevíráme tento typ obchodu ve vyhlášené turistické lokalitě, kde bývá v letní i zimní sezóně velký nápor návštěvníků,“ komentuje otevření v pořadí již čtvrtého automatického obchodu Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě Coop.
„Pro oblast Lipenské přehrady je to skvělé řešení. Turisté, z nichž velká část bydlí v apartmánech, si nyní nakoupí doslova kdykoliv. Zároveň díky automatickému režimu částečně odpadnou starosti s sezónními výkyvy. S tím souvisí i požadavky na personál,“ dodává Jan Hoffman, ředitel Coop Jednoty Kaplice, která obchod provozuje.
Lipenská prodejna s plochou 460 metrů čtverečních je zatím největší prodejnou v automatickém režimu. Zákazníkům nabízí tři samoobslužné pokladny. Prodejna prošla částečnou rekonstrukcí. Instalovaly se nové technologie chlazení a mražení s rekuperací. Obchod tedy využívá odpadní teplo k temperaci prodejny. Do budoucna Coop plánuje na střechu prodejny umístit solární panely a ještě více tak snížit energetickou náročnost jejího provozu.
Podle Jana Hoffmana se prodejna více zaměří na lokální produkty. „Přijíždějí k nám lidé z celé České republiky, ale i okolních států a my chceme, aby ochutnali naše regionální speciality. Prodejna proto nabídne například pečivo z Pekárny Srní, zákusky z cukrárny U Kláštera nebo prémiový alkohol z místní destilérky Svachovka. Nově také rozšiřujeme nabídku o teplá jídla či čerstvou pizzu,“ doplňuje Jan Hoffman.
Sortiment zahrnuje více baleného zboží
Automatické obchody Coop fungují během standardní otevírací doby jako běžné obchody. Mimo tuto dobu pak už jen v automatickém režimu. Tomu je částečně přizpůsoben i sortiment potravin, který zahrnuje více baleného zboží nebo luxusnější alkohol. Pro tradičněji zaměřené zákazníky však nenastává žádná změna. „Mnozí zákazníci si přes den od personálu nechají vysvětlit, jak automatický obchod funguje a pak už si chodí nakupovat sami. To se týká třeba i řady starších lidí,“ doplňuje Lukáš Němčík.
Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je užívání bankovní identity. Tu má dnes prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. Kromě bankovní identity pak potřebuje zákazník už jen speciální aplikaci. Samotný nákup probíhá prostřednictvím samoobslužné pokladny.
Nenaplnily se obavy z krádeží
Podle dosavadních zkušeností se nenaplnily částečné obavy z vyššího množství krádeží nebo případů vandalismu. Použitá technologie totiž zákazníky spolehlivě identifikuje a na rozdíl od běžného provozu je případný nepoctivý zákazník jednoduše dohledatelný. Prostor automatických prodejen pokrývá kamerový systém. Prodejna je napojena na pult centrální ochrany, který se aktivuje při každém vstupu zákazníka do prodejny.
„Díky našemu konceptu se zákazníci nemusí přizpůsobovat obchodu, ale obchod se přizpůsobuje jim. O úspěchu automatického prodejny v Lipně nad Vltavou, která bude sloužit místním i turistům, jsme v této souvislosti přesvědčeni předem. Příští rok však plánujeme testovat tento koncept i v menších obcích. Pokud uspěje i tam, bude to znamenat zásadní pomoc pro udržení obchodní obslužnosti venkova, kde mnoho obchodů bojuje o přežití,“ vysvětluje Lukáš Němčík.