
Společnost dm drogerie markt završila svůj jubilejní 30. rok na tuzemském trhu dobrým výsledkem. Za obchodní rok 2021/2022, který trval od října 2021 do 30. září 2022, dokázala zvýšit obrat o 11,38 procenta na 13,8 miliardy korun.
Oslavy 30 let působení dm drogerie na českém trhu se nesly v duchu trvale udržitelného rozvoje. Při této příležitosti se společnost rozhodla prostřednictvím společensky odpovědné iniciativy {Společně} podpořit 30 projektů, které se věnují trvalé udržitelnosti. Do konce února 2022 se mohli jednotlivci, neziskové organizace nebo i velké firmy přihlásit a získat od dm finanční podporu na realizaci svého projektu.
Z 383 přihlášených vybrala odborná porota v dubnu 30 projektů. Byla mezi ne rozdělena částka ve výši téměř sedm milionů korun. Přispěli do ní také dodavatelé drogistického řetězce i zákazníci. Z každého prodaného kusu speciální výroční edice ekologických bavlněných tašek putovalo třicet korun na podporu zelených projektů.
Vybrané projekty se dotýkají nejrůznějších oblastí. Pozornost odborné poroty dm si mezi jinými získaly projekty, které si kladou za cíl podporu ekosystémů, urban farming či edukaci budoucích generací. „Dodatečně jsme poté rozhodli o podpoře projektu v jižních Čechách, kde společnost dm sídlí. Na revitalizaci rybníka a úpravu kruhového objezdu jsme poskytli pět milionů korun. Tím celková částka finanční podpory všech projektů dosáhla výše dvanácti milionů korun,“ uvádí Martina Horká, jednatelka společnosti dm (na hlavní fotografii vlevo, foto: Martin Vítek).
Cenová stabilita i zvýšení mezd
„Prioritou naší práce bylo v posledních měsících nastavení opatření proti zdražování. Každý pohyb nákupních cen ze strany dodavatelů proto prověřujeme. Snažíme se minimalizovat vlivy na navýšení našich prodejních cen. Zákazníci mohou kromě dm dlouhodobých cen využívat výhody věrnostního programu active beauty. Při uplatnění slev plynoucích z věrnostního programu ušetřili zákazníci za uplynulý obchodní rok více než čtyři procenta z ceny všech nákupů,“ uvádí Martina Horká. Společnosti dm se podařilo udržet interní inflaci (průměrná cena prodaného kusu) prodejních cen na 0,67 procentu.
„Základem je vysoká míra investic, které jsme v posledních letech průběžně vkládali do technologií, logistiky a IT. V uplynulém obchodním roce jsme investovali do pokračující expanze a modernizace vzhledu prodejen 105,2 milionu korun. Díky tomu prošlo regenerací či refreshingem 11 prodejen. Čtyři prodejny byly nově otevřeny. Prodejní síť dm tak k 30. září tvořilo 249 prodejen. Díky expanzi jsme za uplynulý obchodní rok vytvořili 253 nových pracovních míst. Počet spolupracovníků tak vzrostl z původních 3 855 na konečných 4 108,“ uvádí Markéta Kajabová, jednatelka společnosti dm (na foto vpravo).
Investice do logistiky
Více než 12 milionů korun společnost investovala do logistiky. Konkrétně došlo k úpravám a rozšíření regálového vybavení. Dále pak k technickému zhodnocení budovy distribučního centra Jihlava a dále ke stavebním úpravám za účelem zlepšení pracovního prostředí v distribučních centrech Jihlava a Divišov. Celkem tak šlo do dalšího rozvoje prodejen, logistiky a IT infrastruktury bezmála 122 milionů korun.
Současně společnost dm podporovala své zaměstnance zmírněním poklesu reálných mezd. Na začátku roku plošně navýšila mzdy o čtyři procenta. Vzhledem k prudkému nárůstu inflace a cen přistoupila společnost k dodatečnému mimořádnému opatření. S platností od července navýšila mzdy o osm procent všem pracovníkům na nemanažerských pozicích, o čtyři procenta zaměstnancům na pozicích manažerských a zvýšila hodnotu stravenek ze sto na 150 korun.
Společnost také mimořádně ocenila nasazení všech zaměstnanců částkou deset tisíc korun. Tu dostali na elektronickou Sodexo Multi Pass kartu při zaúčtování zářijových mezd.
Opatření na podporu udržitelné budoucnosti
„Udržitelná budoucnost je naší prioritou. Změna klimatu a spotřeba neobnovitelných surovin jsou výzvy, které nesmějí být vzhledem k současné energetické krizi odsunuty do pozadí,“ zdůrazňuje Markéta Kajabová. Aktivity dm programu Project Tomorrow, který byl zahájen v předchozím obchodním roce napříč všemi zeměmi skupiny dm, proto pokračují a rozšířují se.
„Finalizujeme vůbec první ekologickou bilanci pro každou zemi skupiny dm. Mimo to připravujeme plán na urychlené nahrazení plynu jako zdroje tepla v prodejnách a centrálních správách. Podporujeme udržitelné produkty v sortimentu. To je jen několik příkladů společného úsilí o neustálé snižování ekologické stopy celého společenství dm,“ doplňuje Markéta Kajabová.
Technologické inovace
Důležitým krokem v mezinárodní omni-channel orientaci společnosti dm bylo spuštění nákupní aplikace Moje dm. Od dubna díky ní mohou zákazníci nejen nakupovat či sbírat body do věrnostního programu. Lze si také prohlížet historii nákupů, novinky v sortimentu nebo podrobné informace o produktech v prodejně díky čtečce čárových kódů. Benefit představuje i nákupní seznam. Ten lze sdílet s rodinou či přáteli či možnost zrychleného nákupu již dříve zakoupeného zboží. K konci září si novou aplikaci stáhlo více než 300 tisíc zákazníků.
Čím dál více zákazníků využívá možnosti expresního vyzvednutí on-line zásilek v prodejnách dm. Od jeho zavedení v září 2021 do konce září 2022 společnost vyřídila více než 67 tisíc objednávek tímto způsobem. Od května si mohou zákazníci převzít své objednávky v libovolné prodejně dm nejpozději 90 minut od zaplacení. Doba pro vyzvednutí se zkrátila z původních tří hodin. Expresní vyřizování objednávek šetří čas nakupujících, snižuje spotřebu obalového materiálu u klasických on-line zásilek i negativní vliv dopravy na životní prostředí.
Živé vysílání představuje produkty
Po půl roce od spuštění aplikace Moje dm uvedla společnost dm její novou funkcionalitu. Nový formát živého vysílání dmLive přináší podrobné představení vybraných drogistických produktů. Dále pak rady a tipy, jak je správně používat. Během série živých přenosů se diváci mohou nechat inspirovat zkušenostmi moderátorky, kvalifikovaných odborníků nebo známých influencerů či k produktům klást konkrétní dotazy.
Na základě doporučení si zákazníci mohou představené produkty ihned vložit do košíku a objednat. Za sledování navíc získají exkluzivní eKupony. „Zavedení nového formátu má pro nás velký význam, protože umožňuje přímo oslovit celou řadu zákazníků. Prodej produktů přitom není tím nejdůležitějším aspektem. Hlavním cílem je právě kontakt s našimi zákazníky prostřednictvím dalšího on-line kanálu,“ zdůrazňuje Martina Horká. Koncept živého vysílání v mobilní aplikaci přinesla dm jako jedna z prvních společností na českém trhu.
Atraktivní sortiment ohleduplný k přírodě
Udržitelnost je pro zákazníky čím dál důležitějším kritériem při výběru výrobků. Produkty šetrné k přírodě zákazníci v prodejnách dm již od roku 2018 snadno rozpoznají díky zelené cenovce. Takto označených produktů bylo v sortimentu dm ke konci září více než 2,2 tisíce.
Trvalé udržitelnosti věnuje společnost dm zvláštní pozornost již ve fázi vývoje nových produktů. Obaly minerálních vod dm značky Ivorell, které se na trhu objevily na začátku října 2021, jsou vyrobené ze stoprocentního rPET, tedy z recyklátu nebo recyklovaného plastu. Textilní zboží dm značky Legstra, dostupné od listopadu 2021, je vyrobeno z obnovitelných surovin nebo z recyklovaných přízí. Všechny produkty přitom splňují vysoké požadavky normy Oeko-Tex Standard 100.
Společnost dm rozšířila i nabídku alternativních menstruačních pomůcek. Hlavním důvodem, proč zákaznice volí menstruační kalhotky, kalíšky i látkové vložky, je právě udržitelnost a ohleduplnost k přírodě. Menstruační kalhotky a pratelné menstruační vložky dm značky Jessa nature naleznou zákaznice v prodejnách dm nebo na dm.cz od začátku roku 2022.
No planet b
V polovině září 2022 představila společnost dm novou značku no planet b založenou na principu upcyklace. Ta zahrnuje produkty obsahující suroviny, které již nenajdou využití v jiných odvětvích, ale stále představují plnohodnotný zdroj pečujících složek. Například sprchovému gelu dodávají svěží náboj grapefruitové slupky, které se odstraňují při výrobě džusu a běžně se likvidují. Tuhý sprchový gel zase obsahuje olej z borůvek, jenž nenajde využití při výrobě müsli tyčinek.
V současné době tvoří nabídku značky dvanáct produktů. Jedná se o šampon a balzám na vlasy, tekuté mýdlo, sprchový gel, tuhý šampon a tuhé mýdlo v různých vůních a z různých ingrediencí. Všechny produkty no planet b obsahují složky, které jsou z 94 až 99 procent přírodního původu. Zároveň jsou z 85 až 98 procent dobře biologicky odbouratelné.
Vegan produkty
Společnost dm drogerie markt reaguje na sílící trend flexitariánství, vegetariánství a veganství jakožto ohleduplnějšího životního stylu a rozšiřuje nabídku rostlinných alternativ. V únoru představila limitovanou edici 23 veganských produktů privátní značky dmBio.
Kromě potravin sortiment zahrnuje i všechny produkty denní potřeby, jako jsou úklidové prostředky či kosmetika. Zájem o veganské produkty, které lze v regálech snadno poznat podle označení Vegan přímo na zelené cenovce, rok od roku výrazně roste. K 30. září bylo součástí sortimentní nabídky téměř 2 900 veganských produktů, což je přibližně 18 procent z celého sortimentu. V obchodním roce 2021/2022 byl obrat z prodeje veganských produktů téměř o 12 procent vyšší než v roce 2020/2021, v případě veganské kosmetiky byl zaznamenán růst dokonce o více než 15 procent.
Za snahu o udržitelnost získala společnost ocenění. Pečetě Green Brands 2022/2023 si vysloužily značky dmBio a alverde, čímž obhájily vyznamenání z minulého ročníku. Nově byla oceněna také produktová řada Pro Climate neutrální k životnímu prostředí. Pečeť kvality Green Brand, registrovaná jako certifikační známka v celé EU, je udělována na základě rozhodnutí nezávislé poroty produktům, které přispívají k trvale udržitelnému rozvoji, ochraně přírody a klimatu.
Produktová řada Pro Climate získala navíc Německou cenu za udržitelnost. Toto největší evropské ocenění za ekologickou a sociální angažovanost obdržela díky tomu, že výrobky mají transformační potenciál pro udržitelnou budoucnost. Společnost dm je zároveň první firmou, která vyvinula produkty neutrální k životnímu prostředí.
Kampaň Zažij sílu inspirace
Únor se nesl ve znamení zahájení nové mezinárodní kampaně s názvem Zažij sílu inspirace. Dlouhodobá kampaň rozdělená do tří částí podle inspirativních zdrojů, jimiž jsou umění, příroda a lidé, potrvá až do prosince 2022. Cílem celé kampaně je brát inspiraci jako emocionální podporu a vnímat ji jako zdroj nových podnětů a nápadů ve všech oblastech lidského života.
V rámci první fáze pod názvem Inspirace uměním vznikla v ulici Milady Horákové v Praze u stanice metra Hradčanská umělecká malba na zdi budovy, mural art. Malba zhotovená ilustrátorem Márou Čmárou vyobrazuje ženu v laskavém objetí s přírodou. Další tři malby pak rozjasnily prostor plzeňské náplavky u řeky Radbuzy. V průběhu měsíce května dostaly uměleckou výzdobu také vybrané prodejny v Praze, Brně a Plzni. I při této aktivitě nezapomínala společnost na ohleduplnost k životnímu prostředí – všechna díla byla vytvořena pomocí dvou typů speciálních ekologických barev.
To, že příroda neinspiruje pouze umělce, ale je každodenním zdrojem inspirace i pro běžný život, znázorňovala druhá část kampaně. Dlouhodobým cílem společnosti je ukázat, že každý může přispět k udržitelnějšímu způsobu života a lepší budoucnosti našich dětí tím, že se bude k přírodě chovat ohleduplně.
Aktivity ve prospěch komunity
Společnost dm drogerie i nadále pokračuje v aktivitách dm iniciativy {Společně}, které mají za cíl upozornit na situaci znevýhodněných lidí ve společnosti, zprostředkovat podporu potřebným a příkladnou pomocí inspirovat zákazníky i spolupracovníky. S velkým zájmem ze strany zákazníků se opět setkal již 4. ročník Giving Friday.
Pět procent z obratu v den konání aktivity, tedy 26. listopadu 2021, společnost dm navýšila na výsledných 3,3 milionu korun a tuto částku věnovala organizaci Bílý kruh bezpečí, která poskytuje odbornou, bezplatnou a diskrétní pomoc obětem trestných činů. Síť drogerií se rovněž zapojila do podzimního kola celonárodní Sbírky potravin a vybrala přes 13,6 tuny drogistického zboží a tři tuny potravin.
První vlnu podpory pro uprchlíky z Ukrajiny v podobě materiální pomoci v hodnotě 1,2 milionu korun poskytla společnost dm prostřednictvím organizace Člověk v tísni. Dále pak dm spolu se svými zákazníky věnovala do České federace potravinových bank produkty v hodnotě 1,7 milionu korun.
Do dobročinné sbírky, kterou na pomoc Českému Švýcarsku sužovanému rozsáhlými požáry vypsala platforma Donio, věnovala dm částku dva miliony korun.
Více než dva roky trvající koronavirová krize a zdražování životně důležitých komodit způsobily výrazný nárůst počtu osob, které se ocitly v tíživé životní situaci. Na konci září 2022 dm poskytla mimořádnou finanční pomoc ve výši tři miliony korun, která prostřednictvím České federace potravinových bank směřovala k opuštěným seniorům, rodičům samoživitelům, rodinám v krizi, lidem bez domova či lidem s psychickým a tělesným postižením.
Za uplynulý obchodní rok tak společnost dm drogerie markt věnovala na CSR aktivity včetně zelených projektů více než 23 milionů korun.
Řada ocenění pro dm
Hospodářské výsledky minulého obchodního roku podtrhuje řada získaných ocenění a výsledků nezávislých studií nebo spotřebitelských průzkumů. Společnosti dm drogerie markt se podařilo obhájit vítězství v soutěži Mastercard Obchodník roku 2021, kde zvítězila v oborové kategorii „Obchodník s drogerií a parfumerií“. Navíc obsadila třetí místo v kategorii Absolutní vítěz mezi všemi obchodníky nezávisle na kategorii a zopakovala tak své loňské umístění. Je tedy jedním ze tří vůbec nejlépe hodnocených obchodníků na českém trhu.
Svou pozici společnost dm obhájila i coby „Nejdůvěryhodnější značka“ v kategorii „Prodejci drogerie“ za rok 2021, kdy toto ocenění získala posedmé v řadě. Znovu tím potvrdila, že ji zákazníci vnímají jako silnou značku, jíž je možné důvěřovat. Již podesáté v řadě společnost dm zvítězila v Czech Superbrands. Ocenění Czech Superbrands Award 2022 je uznáním vynikajícího postavení značky na lokálním trhu.
dm je oceňovaný zaměstnavatel
Společnost dm získala za uplynulý obchodní rok i řadu ocenění v oblasti lidských zdrojů. V listopadu 2021 obsadila dm drogerie markt druhé místo v soutěži Klubu zaměstnavatelů „Cena personalistů za nejlepší HR projekt“ za svůj počin Svět učení: Vzdělávací platforma dm-Lernwelt. Ocenění Mamma/Parent friendly (Společnost přátelská rodině) získala dm v dubnu 2022.
Na základě hodnocení zaměstnanců na webu Atmoskop.cz obsadila společnost dm druhé místo v anketě Férový zaměstnavatel 2022 v kategorii Férový zaměstnavatel s dobrou atmosférou nad pět set zaměstnanců. To, že společnost dm drogerie markt patří mezi nejoblíbenější zaměstnavatele v České republice, potvrdilo ocenění Randstad Award, které dm získala za první místo v žebříčku o nejatraktivnějšího zaměstnavatele v sektoru retail.
Zvláštní cenu poroty v soutěži „Firma roku: Rovné příležitosti“ udělila porota společnosti dm za oblast péče o pracovníky, flexibilitu práce i ve směnném provozu a transparentní politiku odměňování. Výčet získaných HR ocenění pro dm v uplynulém období uzavírá bronzový certifikát „Strategie diverzity 2021, dle metodiky DISA (Diversity and Inclusion Strategic Assessment)“ za nastavení diverzity a inkluze ve firmě.