
Janu Adámkovou vždycky bavila práce s čísly a ještě na studiích se viděla docela jasně jako účetní. Během let si ale vyzkoušela spoustu různých pozic, pracovala v nákupu, personalistice i marketingu.
Kdyby si dnes Jana Adámková mohla vybrat, zřejmě by její kroky vedly do úplně jiného oboru, třeba do zdravotnictví a pečovatelství. Ale láska k číslům, systému účetnictví a také k přesně daným pravidlům, která mají svůj řád, jí nakonec každodenně pomáhají v retailu, kde pracuje už téměř dvě desítky let. „Začínala jsem na pozici fakturantky, pak jsem přešla na tvorbu letáků,“ vzpomíná. S tím, jak firma i počet zaměstnanců rostly, vyzkoušela si spoustu různých pozic. A kariérní osud ji nakonec přes nákupní či personální oddělení zavál do marketingu, který má už od roku 2012 v Družstvu CBA CZ na starost. Tedy měla ještě v době, kdy vznikal tento text. Od ledna 2022 přijala novou výzvu a přešla na pozici provozní manažerky velkoobchodu, společnosti CBA Nuget. „To je člověk, který má na starost všechno a zároveň nic. Člověk, který musí znát ve firmě každý proces a musí umět zaskočit vždy a všude a vyřešit vše, co je aktuálně potřeba,“ přibližuje novou výzvu.
Rutina pro mě není
„Dnes už vím, že rutina pro mě není,“ je přesvědčena Jana Adámková, když vypráví, co všechno jí v marketingu otevřelo oči a jak pestrý tento svět oproti tomu účetnímu je. Nejvíce si na něm cení různorodosti a možností, které marketing nabízí. Baví ji nové výzvy a nové projekty. „A vůbec nejlépe se cítím, když je přede mnou problém, který musím vyřešit. Analyzovat situaci, vymyslet strategii, nastavit procesy,“ vysvětluje. Raději pracuje pod tlakem, a jak s oblibou říká, nesnáší „klidné“ dny, kdy se nic neděje.
Máme za sebou kus práce
„V marketingu jsme odvedli kus práce, i když nás samozřejmě čeká ještě spousta věcí,“ říká a chválí si spolupráci s týmem lidí, se kterými každodenně pracuje. Značka CBA se za posledních několik let posunula hodně dopředu a podle Jany Adámkové za tím stojí nejen práce celého týmu, ale hlavně Romana Mazáka, majitele a předsedy Družstva CBA CZ, který je motorem celé firmy: „Je to neskutečně pozitivní člověk s ohromnou energií, kterou dokáže předat ostatním. Sice jde vždycky trošku proti zdi a dělá věci jinak, než je zvykem, ale díky tomu nás dokáže posunout mnohem dál.“ Zároveň je právě Roman Mazák vzorem, ke kterému pracovně vzhlíží. „Vzorů pro život mám ale hodně,“ usmívá se a zmiňuje rodiče, sourozence i přátele: „Každý kolem mě mne do určité míry ovlivňuje a v každém vidím nějaké vlastnosti, které mi chybí nebo bych je chtěla trochu zdokonalit.“
Intriky tu nemají co dělat
V řízení svého marketingového týmu je hlavně přímá a taky upřímná: „Určitě jsou věci, které mě dokážou naštvat. Třeba když někdo nesplní zadaný úkol, i když ví, že na to spoléhám. Jsem ale klidný člověk a moc se nerozčiluji. Co upřímně nesnáším, jsou intriky, výmluvy a pomluvy, které někdy mezi lidmi kolují. Ráda řeším věci na rovinu a oceňuji, když se mnou lidé jednají stejně tak.“ V práci i v životě se tak nejčastěji inspiruje hesly „s upřímností nejdál dojdeš“ a „kdo nic nezkusí, nic nezíská“. „Také mám ráda rčení ,líná huba, holé neštěstíʻ,“ směje se. A dodává, že za úspěchem doma i v práci podle ní stojí hlavně odvaha, tolerance a pozitivní myšlení.
Tradiční trh se mění, ale stále tu je a bude
„Netroufám si odhadnout, jestli naše děti a vnoučata budou nakupovat jen on-line. Myslím, že tradiční trh se sice bude měnit, ale bude tu ještě dlouho,“ míní Jana Adámková. Logicky se podle ní musí měnit prostředí, ve kterém nákup probíhá. Dnešní zákazníci nejvíce oceňují příjemné prostředí, čistotu, šíři sortimentu, pohodlí a rychlost. Pořád je pro ně důležité si do obchodu zajít a vybrat si přímo. „Podle mého názoru budou více než kdy jindy do budoucna patrné rozdíly hlavně mezi prodejem v tom moderním městském prostředí a více tradiční vesnicí,“ predikuje.
Práce mě jednoduše nabíjí energií
Každý den je trochu jiný, úplně každý ale Janu Adámkovou jednoduše baví. „Obvykle přijdu do práce s jasným úkolem pro ten den a pak se k němu vůbec nedostanu, protože řeším jiné situace a problémy. Ale to zná asi každý,“ připouští. Flexibilita jí ovšem vyhovuje a různorodost marketingové praxe nabíjí energií: „Jednou řešíme nový projekt, pak letáky nebo on-line či věrnostní program. Ta pestrost je prima.“ Podobně pestrá práce ji teď čeká v pozici provozní manažerky. Co ji unavuje, to ji na druhou stranu zase posiluje. A platí to v pracovním i soukromém životě.
Když mě potřebuje rodina, práce musí počkat
„Jedu naplno od svítání do soumraku. A i tak je den někdy strašně krátký,“ přiznává Jana Adámková. Když je to třeba, dá práci maximum, když ji ale potřebuje rodina, práce musí počkat. „Mám ráda věci naplánované, ale dokážu se vypořádat i s nečekanými situacemi. Prostě život je krátký a je potřeba si užít každou minutu. Z minulosti je třeba se poučit, není nutné nad ní truchlit. Plány, cíle a sny do budoucnosti jsou důležité, ale jsou pouze cestou, návodem, člověk se k nim nesmí upínat,“ prozrazuje svůj přístup k životu, který podle ní funguje.
V soukromém životě sází na dobré vztahy s rodinou, patří do něj také samozřejmě přátelé: „Manžel, sestra, maminka nebo kamarádka, to jsou ti, na které se můžu vždy spolehnout. V práci je to můj tým, kolegové a v neposlední řadě šéf.“ A upřímně a na rovinu říká, že bez opory všech lidí ve svém okolí by práci i rodinu zvládala jen velmi těžce.
Když je čas na relax, tráví ho obvykle v pohybu. Neumí si představit týden, kdy by alespoň jednou nezašla do tělocvičny. A když si potřebuje vyčistit hlavu, tak si jde jednoduše zaběhat. S úsměvem ale dodává, že posezení na terase s dobrou kávou a knížkou si určitě také umí představit. A hlavně užít.
Data a informace ze života Jany Adámkové:
37 let
18 let v retailu, z toho 9 let řídí marketingové aktivity
2 děti (syn 12 let, dcera 6 let)
12 kolegů v týmu
záliby: pohyb, četba
Motta Jany Adámkové:
„Winners never quit and quitters never win.“
Vince Lombardi
„Kde je život, je naděje.“
Cervantes
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Janě Adámkové se dočtete také v časopisu Zboží&Prodej 1-2/2022.