
IKEA Česká republika ve finančním roce 2020 udržela stabilní hospodářské výsledky. Utržila 10,5 miliardy korun, což je v meziročním srovnání o 1,5 % méně. V roce 2021 otevře nové plánovací studio v Praze i další tři výdejní místa v regionech. Spustí také nové služby, které přispějí k rozvoji cirkulárního modelu podnikání, například garantovaný odkup použitého dětského nábytku.
Finanční rok 2020 ve společnosti IKEA trval od 1. září 2019 do 31. srpna 2020. Poznamenala jej pandemie koronaviru a s ní spojené uzavření obchodních domů. „Tento rok nebyl pro nikoho snadný, dosud nikdy jsme nic takového nezažili,“ uvádí Mounia El Hilali, generální ředitelka IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. „Museli jsme na téměř dva měsíce zavřít naše obchodní domy. Velmi výrazně pak narostly naše on-line prodeje, ve srovnání s předchozím rokem byly dvojnásobné. Vyřizovali jsme až 30 000 objednávek týdně. Otevřeli jsme také tři nová výdejní místa, abychom byli našim zákazníkům blíže,“ ohlíží se Mounia El Hilali za uplynulým finančním rokem.
Nová kontaktní místa
Vzhledem k rostoucí poptávce po nakupování on-line chce IKEA v následujících třech letech investovat až 1 miliardu korun, aby byla pro zákazníky dostupnější. Pomoci k tomu má efektivnější logistika a navýšení kapacit pro on-line objednávky. V roce 2021 otevře IKEA také tři nová výdejní místa, a to v Plzeňském, Karlovarském a Ústeckém kraji.
V Praze pak otevře své první plánovací studio v Česku. „Zákazníci se zde budou moci potkat s našimi odborníky na interiérové vybavení, konzultovat s nimi své potřeby a naplánovat konkrétní řešení. Studio v tomto formátu bude vůbec první v celém regionu Česka, Maďarska a Slovenska,“ říká Federica Barberis, manažerka IKEA pro obchodní aktivity.
Studio se zaměří na plánování kuchyní, úložných prostor a koupelen. Zákazníci si zde budou moci také prohlédnout nabízené materiály, dekory, vybavení i vybrané výrobky. Součástí budou i vzorové pokoje, které znají návštěvníci z obchodních domů IKEA. Služeb studia budou moci využít také podnikatelé (B2B).
Udržitelnost jako priorita
IKEA v letošním roce spustí také nové služby s důrazem na udržitelnost. „Z interních dat víme, že téměř každý druhý Čech se o udržitelnost zajímá. Zároveň vnímáme, že pandemie koronaviru ovlivňuje i to, jak lidé utrácejí peníze. Roste jejich zájem o to, aby jim nábytek vydržel co nejdéle,“ vysvětluje Eva Malá Beluská, manažerka IKEA pro rozvoj podnikání a transformaci.
Jednou z nových služeb je garantovaný odkup použitého dětského nábytku. Členové klubu IKEA Family, kteří daný kus nábytku už dále nepotřebují, ho budou moci odprodat zpět do IKEA za předem danou cenu. Například při odprodání nábytku do jednoho roku od jeho zakoupení dostane zákazník zhruba 60 % původní ceny. IKEA pak pro použitý nábytek najde další využití.
V letošním roce také IKEA představí ve svých obchodních domech nové cirkulární huby. Bude v nich nejen prodávat použitý nábytek za výhodnou cenu, ale také zde zákazníkům nabídne nástroje na opravu, náhradní díly a rady, jak životnost nábytku prodloužit.
Do udržitelných řešení IKEA investuje v následujících třech letech celkem 60 milionů korun. Ve svých obchodních domech například instaluje fotovoltaické panely nebo chytré systémy pro cirkulaci vzduchu a vytápění (HVAC), které šetří energii a snižují emise CO2.