
Zájem spotřebitelů o ekologické produkty je znát snad napříč všemi kategoriemi rychloobrátkového zboží. Patří mezi ně také ekologická drogerie, ať je to péče o tělo či o domácnost. Kromě pěsticích či čisticích a pracích účinků dnes zákazníci očekávají, že budou výrobky rovněž šetrné k životnímu prostředí – obsahem i obalem.
Přinášíme vám článek z časopisu Zboží&Prodej č. 275 (9/2020). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každý měsíc v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro zástupce retailu je časopis zdarma.
Obchodníci potvrzují, že zákazníci mají o zelené kategorie zájem a řada z nich je aktivně vyhledává. Nejen drogistické řetězce se jim tak snaží vyjít vstříc s nabídkou nových značek. „Pro snazší orientaci zákazníků jsou produkty šetrné k životnímu prostředí označeny zelenou regálovou cenovkou. Ty jsme v prodejnách dm zavedli již v roce 2018,“ přibližuje cestu, jak usnadnit zákazníkům zodpovědný výběr, manažer komunikace společnosti dm drogerie markt Jiří Peroutka. Zákazníci si ale na eko nabídku zvykají a třeba v drogistickém řetězci Rossmann, jak potvrzuje jeho mluvčí Olga Stanley, se už tyto produkty stávají součástí běžného sortimentu, zatímco v minulosti měly výrobky specifické umístění v rámci regálu a prodejny: „V podstatě se snažíme zákazníkům nabídnout ke standardnímu konvenčnímu produktu vždy i jeho ekologickou variantu,“ vysvětluje.
Šetrné k přírodě a funkční
„Spotřebitelé očekávají od produktu kromě vysokých čisticích účinků šetrnost k životnímu prostředí, ať už obsahem či recyklovaným a opětovně recyklovatelným obalem,“ říká Nikola Marklová, marketingová manažerka společnosti Melitta ČR, která na českém trhu nabízí portfolio značky Frosch. S rostoucím zájmem zákazníků firma eviduje také zvýšenou poptávku ze strany obchodníků, kteří průběžně rozšiřují portfolio nabízeného zboží v segmentu eko drogerie. „Zajímavým ukazatelem zvyšujícího se zájmu o ekologickou drogerii je počet nových konkurenčních eko značek, které se v poslední době objevují na našem trhu,“ míní Nikola Marklová.
Nové značky a rozšiřující se nabídka tak vycházejí vstříc těm spotřebitelům, kteří se pozvolna odhodlávají k tomu, aby výrobky se sníženou zátěží k životnímu prostředí vyzkoušeli. Mezi nejčastější bariéry pro nákup totiž obvykle patří obava z toho, že ekologické výrobky nemají takovou účinnost jako ty konvenční. „Proto se snažíme produkty prezentovat v prodejnách hned vedle konvenčních, chemických čističů, kde má spotřebitel možnost snadno porovnat složení produktů i jejich ceny, které jsou srovnatelné. Druhou možností umístění v prodejně jsou specializované regály a eko koutky určené přímo pro ekologický sortiment, kde produkty vyhledávají spotřebitelé s pozitivní zkušeností s eko drogerií,“ přibližuje cestu k srdci zákazníka Nikola Marklová.
Míra edukace se v jednotlivých prodejních kanálech výrazně liší. Podle generálního ředitele společnosti Tierra Verde Rostislava Brzobohatého jsou lépe edukováni zákazníci ve specializovaných prodejnách, ať už jsou kamenné či on-line. Ti si už zvykli na nákup produktů do ekologické domácnosti, zatímco v konvenčních prodejních kanálech je třeba se zaměřit právě na produkty, jejichž použití je blízké běžnému sortimentu. „Lidé tak nemusí zcela měnit svoje zvyky, čímž se snižuje jejich nákupní bariéra,“ vysvětluje Rostislav Brzobohatý. Proces přesunu spotřebitelů k ekologickým produktům podle něj ale bude ve středně- a dlouhodobém horizontu pokračovat s tím, jak do segmentu postupně vstupuje mladá generace, pro kterou je spotřeba ohleduplná k životnímu prostředí již přirozeným životním postojem, a nepředstavuje tak nutnost změnit zajetý životní styl.
Covid-19 změnil strukturu obratu
„V souvislosti s koronavirovou situací v první polovině tohoto roku jsme zaznamenali výrazný nárůst prodejů čisticích prostředků a produktů určených k osobní hygieně, jako jsou tekutá mýdla a sprchové gely,“ přibližuje výsledky letošního jara Nikola Marklová. Poptávka ze strany spotřebitelů se ale už nyní podle ní vrátila zpět k obvyklým prodejním výsledkům, avšak se stále patrným meziročním růstem.
I společnost Tierra Verde ovlivnila první vlna anticovidových opatření, kdy se skokově změnila struktura obratu ve prospěch on-line kanálu. „Specializované prodejny stagnovaly až mírně klesaly, ale nyní už je situace stabilní, bezobalové prodejny a zdravé výživy se opět otočily do pozvolného růstu,“ popisuje situaci Rostislav Brzobohatý. V průběhu podzimu a zimy se podle něj už pravděpodobně nebude opakovat jarní scénář, kdy se lidé v panice z neznámého zásobili zbožím denní spotřeby. „Připravujeme se spíš na scénáře dočasného poklesu způsobeného nejistotou na trhu a dojezdem negativních makroekonomických efektů z jara. Ale věříme, že nebude nijak výrazný. Přece jen se pohybujeme převážně v kategoriích, kde je poptávka méně citlivá na podobné externí vlivy,“ je přesvědčen Rostislav Brzobohatý. Bez ohledu na vnější vlivy firma očekává období dalšího růstu, příležitost vidí nejen na lokálním trhu, ale i v zahraničí.
Daří se čisticím i pracím prostředkům a kosmetice
V žebříčku nejprodávanějších produktů značky Frosch jsou jak speciální čisticí prostředky, jako je čistič na kuchyně s přírodní sodou nebo čistič vodního kamene s malinovým octem, tak i univerzální čističe pro všestranné použití v domácnosti. „V letošním roce jsme na trh uvedli tři z našich nejprodávanějších produktů ve velkém, desetilitrovém balení, které je opatřeno speciálním uzávěrem pro snadné čerpání prostředků, takzvaný bag-in-box. Jejich výhodou pro spotřebitele je nejen snížení spotřeby plastů, ale také méně častá nutnost dokupovat nové balení,“ přibližuje novinku Nikola Marklová.
V minulém roce firma rozšířila portfolio značky Frosch o sortiment sprchových gelů pro děti i dospělé. „Měly velký úspěch. Potvrzuje to, že zájem spotřebitelů o šetrné produkty na bázi přírodních látek roste napříč celým trhem. Proto jsme se tento rok rozhodli spotřebitelům nabídnout ke sprchovým gelům Frosch Senses také cenově výhodnější náhradní náplň, která je již nyní na trhu dostupná ve variantě Granátové jablko a v druhé polovině roku bude k dostání i ve variantě Aloe vera.“ Pro vánoční období chystá firma tři speciální dárkové sady sprchových gelů a tekutých mýdel, které budou dostupné ve vybraných kamenných prodejnách a na e-shopech.
Mezi nejprodávanější sortiment Tierra Verde patří především prostředky na praní a úklid, ale také kosmetika. „Specifickým hitem jsou síťovky, s podobnými jsme jako kluci chodili nakupovat do Jednoty. Dnes jsou víceméně designovou záležitostí s ekologickým benefitem,“ upozorňuje na dobře prodejný sortiment Rostislav Brzobohatý. Hitem letošního roku se staly bioosvěžovače vzduchu, jejichž dosavadní prodejní data naznačují slibnou budoucnost. Dobře se vede i novinkám v kosmetice – šampony, sprchový gel a tekutá mýdla, pro jejichž výrobu firma investovala do nového kosmetického provozu, kde se vyrábějí produkty s evropskou certifikací Ecogarantie. „Plánujeme vstupovat nejen do dalších velkých kosmetických kategorií, ale budeme budovat i úplně nové segmenty produktů, které mají potenciál vytvářet nové kategorie,“ přibližuje plány Rostislav Brzobohatý.
Bezobalový přístup se šíří dál
Zájem roste nadále i o bezobalové nakupování, které se ze specializovaných prodejen pozvolna dostává i do masových prodejních kanálů. Tierra Verde odstartovala pilotní provoz tohoto prodeje před rokem v síti dm. „Ohlas na pilotní provoz byl pozitivní, proto jsme se rozhodli rozšířit nabídku plnicích stanic do všech krajských měst,“ uvádí Jiří Peroutka. Právě dm drogerie markt přispěla k tomu, že se myšlenka bezobalového prodeje dostala k masové populaci. A bezobalový prodej přinesla Tierra Verde v letošním roce i do super- a hypermarketů, prozatím rozjela piloty v Globusu a na Slovensku v Kauflandu a Bille. Cílem je bezobalový prodej od A do Z, tzv. True Eco zahrnující rotaci nejen spotřebních, ale i zásobovacích obalů. Nabídne eko produkty v místech, kde jsou lidé zvyklí je nakupovat. Firma ale nezapomíná ani na podporu bezobalových a specializovaných prodejen, na kterých vyrostla. „To jsou naši dlouholetí srdeční partneři,“ dodává Rostislav Brzobohatý.
Pro úspěšný prodej eko drogerie je klíčová vizibilita a edukace. „Zatímco ve specializovaných prodejnách jsou oba tyto parametry přirozeně naplňovány, tedy setkáte se tam s lidmi, pro které ekologie není jen živobytím, ale životním stylem a smyslem života a rádi tuto svoji vášeň přenáší i na své zákazníky, v prostředí moderních prodejen tento element chybí. Tady máme my jako výrobci, ale i obchodníci obrovský prostor pro zlepšení,“ vysvětluje Rostislav Brzobohatý.
Bestsellery doplňují novinky
Nabídku produktů s výrazně nižším dopadem na životní prostředí řeší v rámci programu Čistá budoucnost také společnost Unilever. Lídr divize čisticích a pracích prostředků společnosti Unilever za Česko a Slovensko Lukáš Svienty uvádí, že nově si budou moci zákazníci koupit například výrobky z portfolia značky Cif v obalech z recyklovaného plastu. V kategorii pracích a čisticích prostředků jsou novinkou ultrakoncentrované aviváže Coccolino Intense v lahvích z 100% recyklovaného plastu a novinku představují tablety do myčky Cif s certifikátem Ekolabel. Ty jsou nejen ve stoprocentně recyklovatelném obalu, ale sedmdesát procent obsahu tvoří složky přírodního původu.
Ekologické drogistické prostředky rostou v síti drogerií Rossmann řádově dva- až třikrát rychleji než běžný drogisticky sortiment, což je podle Olgy Stanley dané jednak menší počáteční bází a jednak i zvyšující se edukací. Mezi nejprodávanější výrobky, jež jsou šetrné k životnímu prostředí, se řadí ty z kategorie péče o pleť, přípravky věnované péči o miminka, univerzální čisticí prostředky, produkty z péče o domácnost včetně prostředků na praní, tablet do myček na nádobí a v oblibě je i bezobalový prodej. Rossmann plánuje nadále rozšiřovat sortiment péče o tělo, produkty vlasové kosmetiky, zubní péče, speciálních čisticích přípravků i doplňků pro domácnost.
V síti dm se mezi čisticími prostředky daří zejména těm univerzálním. „V pracích přípravcích stojí na pomyslné špici produkt dm značky Denkmit nature prací gel na barevné prádlo, který je následován žlučovým mýdlem nebo pracím gelem z mýdlových ořechů, které mají univerzální použití,“ přibližuje zákaznické bestsellery Jiří Peroutka.
Názory odborníků:
„Vliv prodejního prostředí je klíčový.“
Prezentace na prodejní ploše je a bude klíčovou součástí úspěchu kategorie ekologických prostředků. Je to přirozeně dáno nízkým povědomím a nízkou znalostí tohoto segmentu mezi potenciálními spotřebiteli – přestože se zájem o tyto produkty neustále zvyšuje, zákazníci se velmi málo orientují jak ve značkách, tak v konkrétních produktech – nemají dostatečné znalosti ohledně jejich používání a jejich odlišnost od konvence je někdy prodejní bariérou. Tu by se jim měli jak výrobci, tak i obchodníci pomoci minimalizovat, a prodejní prostředí je proto jedním z důležitých míst, které by měly být součástí komunikačního mixu.
Rostislav Brzobohatý, generální ředitel, Tierra Verde
„Pomáhá i edukace zákazníků.“
Ekologické drogistické prostředky rostou řádově dva- až třikrát rychleji než běžný drogistický sortiment. Je to dané jednak menší počáteční bází a jednak zvyšující se edukací a změnami potřeb našich zákazníků. Očekáváme, že tento rostoucí trend bude přetrvávat i v průběhu nejbližších měsíců.
Olga Stanley, manažerka komunikace, Rossmann
„Podíl prodeje šetrných výrobků stále stoupá.“
U zákazníků pozorujeme rostoucí zájem o produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí ať už z hlediska složení nebo použitého obalového materiálu, tedy zda je obal produktu z recyklovaného nebo recyklovatelného materiálu. Pokud jde o složení, zájem se přesouvá k produktům obsahujícím přírodní složky, jako je například kyselina citronová nebo soda. V současné době tvoří produkty šetrné k životnímu prostředí takřka pětinu všech prodaných produktů určených k péči o domácnost. Jejich podíl stále stoupá.
Jiří Peroutka, manažer komunikace, dm drogerie markt
Jak na recyklovatelný obal:
Společnost Eko-Kom připravila několik bodů, které doporučuje zohlednit při návrhu a výrobě obalů eko drogerie, aby bylo možné je snadno vytřídit a recyklovat:
Plastové obaly
- dobře recyklovatelný je jednodruhový materiál, např. polyetylen a polypropylen
- problematické jsou PVC sleeves (pokud nejsou před vytříděním obalu odstraněny)
- problematické bývají velké samolepky na sáčcích
- recyklaci komplikují i špatně oddělitelné velkoformátové etikety
- složité obaly kombinující více materiálů se obtížně zpracovávají (kompozitní materiály a obaly z více vrstev různých druhů plastů); většinou se recyklují jako směsné plasty, například na zatravňovací dlaždice
- obaly by měly být dobře vyprázdnitelné
Na obalech by spotřebitelům pomohly podrobnější a názorné informace o tom, kam použitý obal odložit.
Papírové obaly – krabičky, sáčky
- nepapírové složky obalu by měly být co nejjednodušeji oddělitelné
- papír by neměl být laminovaný plastovými ani kovovými fóliemi
- obaly by měly být dobře vyprázdnitelné
Na obalech by spotřebitelům pomohly informace o tom, kam použitý obal odložit.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 9/2020.