Velikonoce patří spolu s Vánoci k hlavním sezónám maloobchodu, kdy spotřebitelé více utrácejí za rychloobrátkové zboží. Nejvíce za cukrovinky zaplatí domácnosti v Moravskoslezském kraji, naopak nejméně na severu Čech. Češi nejvíce nakupují během Zeleného čtvrtka a Velkého pátku. Vyplývá to z průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu, který v letech 2015 a 2016 uskutečnila výzkumná agentura GfK.
Během velikonočního týdne si Češi dopřejí o pětinu více než během průměrného týdne v roce. Nadprůměrně nakupují hlavně na Zelený čtvrtek a Velký pátek, přičemž během velikonočního pondělí jsou průměrné denní výdaje na potraviny a drogerii nejnižší, jen něco kolem třetiny výdajů průměrného dne.
Během Velikonoc si Češi dopřejí
Zvýšené výdaje lze vidět napříč různými kategoriemi rychloobrátkového zboží, jako jsou například maso, majonézy a tatarské omáčky, prostředky na pečení, džemy a sladké pomazánky, máslo, margaríny, vejce, slané pochutiny a mezi nápoji například destiláty, pivo a sycené nealko nápoje. Nechybí ani vajíčka a typické masné výrobky (například velikonoční šunka). Vyšší zastoupení v nákupních košících si najde i speciální velikonoční pečivo (například velikonoční beránek). Během jednoho nákupu jsou kupující ochotni utratit až o čtvrtinu více ve srovnání s průměrnými výdaji na nákup během celého roku.
Cukrovinky s velikonočními motivy, zejména čokoládové figurky, perníky, pralinky, ale také bonbony, jsou kategorií, která v tomto období zažívá nejvyšší nárůsty. Velikonoční sladkosti si jen v březnu roku 2016 zakoupily více než tři pětiny českých domácností. Každý kupující v průměru utratil více než 140 korun a v průměru za měsíc stihnul každý nakoupit něco z tohoto sortimentu více než dvakrát. Pro obchodníky to představuje takřka 6,3 milionu nákupních příležitostí, při kterých mohou kupující oslovit svou nabídkou.
Kde se utrácí nejvíce?
Nejvíce v průměru utratí rodiny s malými dětmi. Naopak nejnižší částku za velikonoční cukrovinky vydají domácnosti s teenagery. Rozdíly najdeme i při pohledu na jednotlivé regiony České republiky. Nejhlouběji do peněženky sáhnou v moravskoslezském regionu a naopak nejméně v průměru utratí kupující ze severu Čech. Intenzita nakupování je nadprůměrná v malých i velkých sídlech. Čím menší město, tím větší nákupy. Na druhé straně na Slovensku je nakupování intenzivní ve všech sídlech. Podprůměrně skončily jen dvě hlavní města, Praha a Bratislava.
Podíl akčních nákupů v dubnu šplhá až k 80 procentům
V hypermarketech v roce 2016 utratili Češi více než polovinu výdajů na velikonoční sladkosti. Následují diskonty a supermarkety a o zbytek se dělí malé obchody a ostatní nákupní místa.
V březnu 2016 připadly na nákupy velikonočních sladkostí v akcii zhruba dvě pětiny výdajů. Naopak v dubnu, kdy již toto zboží rychle ztrácí svou relevanci, se podíl výdajů na výrobky v akcii vyšplhal až k osmdesáti procentům.
Všechny uvedené údaje jsou výsledky průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu období let 2015 a 2016. Spotřebitelský panel GfK Czech je kontinuální panelový výzkum, založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku dvou tisícovek českých domácností.